Nieuwe Audi A6 Berline: sportief én elegant
Met de A6 deed Audi het lange tijd erg goed in het E-segment. De inmiddels al van 2011 daterende A6 berline raakte evenwel wat achterop ten opzichte van concurrenten als de BMW 5-Reeks en Mercedes-Benz E-Klasse, die ondertussen volledig zijn vernieuwd. De autoproducent uit Ingolstadt oordeelde terecht dat een nieuwe A6 berline niet lang meer op zich kon laten wachten. Na de A8 en de A7 Sportback staat nu de achtste generatie van de A6 berline in de Audi-showroom. De nieuwe Audi A6 maakt trouwens dankbaar gebruik van de vernieuwingen die de constructeur doorvoerde bij laatstgenoemde modellen.
Het koetswerk van de nieuwe Audi A6 berline vertoont weinig verrassende lijnen. Zoals we van de Duitse premiumconstructeur inmiddels gewoon zijn, borduurt het ontwerp van de nieuwste A6 voort op dat van zijn voorganger. Wel is het zo dat de nieuwkomer qua looks nogal wat gelijkenissen vertoont met grotere broer Audi A8. De constructeur maakt zich overigens sterk dat de nieuwste A6 berline fungeert als ambassadeur van de nieuwste Audi-designtaal. Middels onder meer strak gespannen oppervlakken en scherpe hoeken verraadt de berline meteen zijn karakter: sportieve elegantie gekoppeld aan hightech. Voorts weet het koetswerk meteen te verleiden met zijn uitgebalanceerde verhoudingen. Een lange motorkap, een riante wielbasis (2,92 m) en korte overhangen dragen daartoe bij. Het brede, laag gemonteerde Singleframe-radiatorrooster, de strakke koplampen en de sterk afgelijnde luchtinlaten moeten het sportieve karakter van de A6 berline accentueren. Niet onbelangrijk: in zijaanzicht verkleinen drie opvallende lijnen optisch de wagenhoogte.
De ruim bemeten wielkasten verwijzen dan weer naar de quattro-genen van Audi. Middels het lichtdesign wordt bovendien ook nog eens het technische karakter benadrukt. Zo voorziet de constructeur in 3 soorten koplampen. Bij de HD Matrix-ledkoplampen, verzorgen 5 horizontale lijnen de dagrijverlichting en wordt de breedte van het front extra in de verf gezet. Op het hoogste uitrustingsniveau zijn dynamische remlichten standaard .
Ruimer interieur
Het interieur van de nieuwste A6 berline pakt uit met een zogeheten Black Panel-design. Het betreft een coole look die het technologische en digitaal afgestemde karakter van deze premiumberline concreet vormgeeft. De nieuwe Audi A6 berline biedt meer hoofd- en beenruimte dan zijn voorganger. De bagageruimte heeft een inhoud van 560 liter en kan mits neerklappen van de achterbank uiteraard verder worden uitgebreid. Desgewenst levert Audi de nieuwe A6 met een elektrische bediening van de kofferklep die middels een voetbeweging geopend kan worden.
Achter het A6-stuur valt meteen op dat Audi het materiaalgebruik én de afwerking van het materiaal naar een nóg hoger niveau heeft weten te tillen. Het ranke dashboard in combinatie met het rustige, consequent horizontale lijnenspel staan bovendien borg voor een luchtig ruimtegevoel. De middenconsole is keurig naar de bestuurder gericht en dat geldt ook voor het bovenste gedeelte van het MMI touch response-display. Volgens Audi tekent dat laatste voor nieuwe maatstaven qua bedieningsgemak en personalisatiemogelijkheden. Aan de hand van zijn omvangrijke, intelligente personaliseringsmogelijkheden laat de A6 zich voortaan op maat van de bestuurder afstemmen. In deze geheel digitale bedieningsomgeving vormen de voorkeurtoetsen de ideale basis waarop individuele wensen en een hoger bedieningscomfort kunnen worden uitgebouwd. Tot maar liefst 7 bestuurders kunnen hun favoriete instellingen in een individueel gebruikersprofiel opslaan en daarbij tot 400 parameters vastleggen. De spraakbesturing maakt van de nieuwe A6 berline zowel een intelligente gesprekspartner als reisbegeleider. Hij verwerkt de vragen en commando’s op 2 manieren: op basis van de onboard opgeslagen data en, dankzij een verbinding met het optionele MMI Navigation plus, of op basis van de gedetailleerde informatie uit de cloud.
Het overzichtelijke dashboard wordt gedomineerd door twee grote aanraakschermen die zowat alle knoppen vervangen. Het bovenste scherm is er voor het infotainmentsysteem, het onderste exemplaar voor de bediening van de airco, de comfortfuncties en de tekstinvoer.
Mild-hybridtechnologie
Vooralsnog biedt Audi de nieuwe A6 berline aan in twee uitvoeringen: 55 TFSI-benzine en 50 TDI. Voor de aandrijving van eerstgenoemde zorgt een geblazen drieliter-benzinemotor, goed voor een respectabel vermogen van 250 kW/340 pk. De drieliter-oliestoker tekent voor een hoogste vermogen van 210 kW/286 pk en stuurt ook nog eens 620 newtonmeter koppel naar de krukas.
Voor de 0-100 km/u-sprint heeft de dieselgestookte versie slechts 5,5 tellen nodig tegen 5,1 voor de benzinestoker. Volgens de constructeur neemt de aan een tiptronic-transmissie gekoppelde zelfontbrander bovendien genoegen met gemiddeld 5,5 liter brandstof per 100 km( C02-emissie:142g/km) tegen 6,7 liter per 100 km(C02-emissie: 151g/km) voor de benzineversie. Goed om weten is ook dat alle motoren mild-hybridtechnologie meekrijgen. Deze omvat een startmotor-generator met riem gekoppeld aan een lithium-ionaccu. De stop-startfunctie is vanaf 22 km/u actief en het herstarten van de motor bij stilstand wordt vooruitziend. Bij het vertragen genereert de startmotor-generator tot 12 kW recuperatievermogen. In reële rijomstandigheden zorgt de mild-hybridtechnologie voor een verlaging van het brandstofverbruik met tot 0,7 liter per 100 kilometer. Audi biedt de nieuwe A6 aan met 4 soorten onderstel (standaard , adaptieve dempers, sportonderstel en adaptieve luchtvering), terwijl de dynamische vierwielsturing zowel de rijdynamiek als de wendbaarheid ten goede komt. Zoals het een eigentijdse wagen past, voorziet ook de Audi A6 in tal van rijhulpsystemen zoals onder meer Park Pilot en Garage Pilot. Deze sturen de A6 zelfstandig in en uit een parkeer-of garageplaats. Via de myAudi-app op zijn smartphone kan de bestuurder het parkeren overigens activeren én monitoren.
Aan de Audi A6 berline 55 TFSI hangt een prijskaartje van 65.550 euro
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier