BMW X5: sterkste zescilinder diesel ter wereld

Sinds zijn  marktintroductie in 2000 zijn er van de BMW X5, die wordt gebouwd in de Verenigde Staten (Spartanburg-South Carolina), wereldwijd al meer dan 2,2 miljoen exemplaren verkocht. Het is dan ook niet verwonderlijk  dat de  BMW X5 marktleider is in het premium AWD-segment. Vorig jaar werd de  X5 grondig vernieuwd, waarbij deze  vierde generatie  wel iets minder stoer oogt dan voorheen. Een totaal andere vierwieler is de X5 evenwel niet geworden.  Uit onderzoek is overigens gebleken dat nogal wat X5-klanten een ‘rustiger’ design verkiezen.

Typische BMW-designkenmerken gecombineerd met een onmiskenbare uitstraling, robuustheid en veelzijdigheid verlenen de  jongste BMW X-modellen hun karakteristiek uiterlijk. Ten opzichte van de vorige generatie groeide de nieuwste BMWX5 3,6 cm in de lengte, 6,6 cm in de breedte en 1,9 cm in de hoogte.  Bovendien nam de wielbasis ook nog eens met 4,2 cm toe. De proporties van de vierde generatie X5 worden zoals voorheen nog steeds  bepaald door onder meer een korte overhang vooraan in combinatie met een lange wielbasis.

Volgens Adrian van Hooydonk, Senior Vice President BMW Group Design, belichaamt de 4de  X5-generatie een nieuwe X-designtaal en dit dankzij strakke oppervlakken en scherpe lijnen. Een krachtig gevormde motorkap, zeshoekige wielkasten en een dynamisch gebogen daklijn moeten het sportief-stoere karakter helpen benadrukken. Het front oogt extra krachtig met als meest opvallend element de grote nierengrille met nu een omlijsting uit één stuk. Van huis uit is de nieuwste BMW X5 voorzien van LED-koplampen, al is BMW Laserlight met Adaptive LED Headlights optioneel verkrijgbaar. Het systeem omvat laserlight met een zogeheten Selective Beam die de grootlichtfunctie optimaliseert. Het resultaat is een grootlichtbundel die niet verblindt en maar liefst 500 meter ver reikt. Nóg meer dan voorheen tekent de X5 voor een royale ruimte en een dito uitrusting.

Een ruim interieur gekenmerkt door luxe en functionaliteit.

De hoge zitpositie, het op de bestuurder gerichte dashboard met onder meer een digitaal instrumentarium bieden de bestuurder een optimaal uitzicht én overzicht. Voortaan is de X5 ook leverbaar met bekerhouders in de middenconsole, waarmee dranken desgewenst warm of koud kunnen worden gehouden.  Door de in een verhouding 40:20:40 gedeelde achterbankleuning neer te klappen, groeit het koffervolume van 645 tot 1.860 liter. Bovendien is de nieuwe X5 voorzien van een gedeelde achterklep. Tegen meerprijs zijn voorin multifunctionele zetels (incl. massage-en ventilatiefunctie) verkrijgbaar. De BMW X5 is zowel voorzien van een automatische in vier zones gescheiden airco als van een  panoramisch glazen dak waarvan de oppervlak 30 procent groter is dan voorheen. Dit Panorama Sky Lounge-dak verlicht het interieur op een heel speciale, exclusieve wijze zodra de duisternis invalt. Het is immers voorzien van LED-verlichting die ruim 15.000 grafische patronen in het glas gelijkmatig belicht en een beeld geeft van een sterrenhemel. De kleuren van deze sfeervolle verlichting zijn bovendien naar wens aan te passen.

xLine en M Sport

Personaliseringsmogelijkheden biedt de nieuwste BMW X5 onder meer met de xLine en M Sport-versies, welke zich onderscheiden middels kenmerkende designdetails. De xLine herkent men onder meer aan de in mat aluminiumkleur uitgevoerde spijlen van het rooster, de beschermplaat aan de onderzijde evenals aan de dakrails en zijraamlijsten in satijnglanzend aluminium. De M Sport-versie heeft de wielkastranden, de afwerking van de bumpers, de beschermplaat onder de achterzijde evenals de zijskirts in koetswerkkleur.

De dynamisch gebogen daklijn moet het sportief-stoere karakter helpen benadrukken.

Daarnaast accentueren de extra grote luchtinlaten vooraan samen met de aluminiumkleurige spijlen in het rooster en de in hoogglanzend zwart uitgevoerde dakrails het dynamische potentieel van deze SAV.  Standaard is de nieuwe X5 uitgerust met lichtmetalen 18-duims wielen, waar de xLine-versie en de M Sport respectievelijk uitpakken met 19-en 20-duims exemplaren. De xLine en M Sport zijn voorzien van specifieke designdetails die ook  het interieur onderscheiden van dat van andere uitvoeringen. Het xLine-interieur accentueert de luxe en veelzijdigheid van deze SAV, terwijl dat van de M Sport de dynamische rijervaring aan boord kracht bijzet. Beide uitvoeringen onderscheiden zich van de standaardversie dankzij hun contrasterende stiksel voor  zetelbekleding en de van een specifiek design getuigende, verlichte instaplijsten. De BMW X5 M Sport  pakt bovendien uit met een M sportstuur, een antracietkleurige hemelbekleding, specifieke pedalen, een voetsteun voor de bestuurder, biezen op de zetelbekleding en exclusieve sierstrips.

De sterkste zescilinder-diesel ter wereld

De BMW X5  is verkrijgbaar met één benzinemotor en twee zelfontbranders.  Alle krachtbronnen tellen 6 cilinders. In het vooronder van de X5 40i huist een 250 kW/340 pk sterke  3.0 zescilinder-benzinestoker. Deze direct ingespoten krachtbron is voorzien van Twin Scroll-turbotechnologie. De xDrive 3.0d,  zijnde de instap-diesel,  is voorzien van een turbo met variabele inlaatgeometrie en tekent  voor een maximumvermogen van 195 kW/265 pk.

Ronduit indrukwekkend is het prestatieniveau van de X5 M50d. Toegerust met 4 turbo’s staat de 3.0 zespitter garant voor een maximumvermogen en koppel van resp. 294 kW/400 pk en 760 newtonmeter(bij 2.000-3.000 t/m). Deze sterkste zescilinder diesel ter wereld heeft voor de  0-100 km/u-sprint slechts 5,2 seconden nodig en tekent op de Autobahn desgewenst voor een top van 250 km/u. Volgens de constructeur neemt de zespitter genoegen met gemiddeld 6,8 liter diesel per 100 km. Standaard  is de motor gekoppeld aan een 8-traps Steptronic automaat, terwijl xDrive-vierwielaandrijving zorgt voor een effectieve verdeling van de aandrijfkrachten, zowel op de gebaande wegen als in het terrein. Standaard wordt de nieuwe BMW X5 geleverd met een adaptief onderstel(elektronisch aangestuurde dempers). Er kan daarbij worden gekozen uit twee programmeringen, gericht op hetzij meer comfort hetzij meer sportiviteit en te selecteren met de Driving Experience Control-schakelaar. De luchtvering op beide assen met automatische niveauregeling zal zeker in de smaak vallen bij degenen die extra rijcomfort willen. Niet onbelangrijk is ook dat een Off-Road-pakker voor het eerst optioneel leverbaar is voor een BMW X- model.

Aan de  BMW X5 M5.0d hangt een prijskaartje van 93.600 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier