Getest: de BMW 330i Berline

In 1975 lanceerde BMW de eerste 3-reeks, ook bekend als type E21. Met zijn toonaangevende vier- en zespitters met vermogens van 55 kW (75 pk) tot 105 kW (143 pk) was deze al meteen erg succesvol. Veertig jaar later en zes generaties verder mag de ‘Dreier’ Berline en Touring zich nog steeds de best aan de man/vrouw te brengen BMW noemen.

De 3-Reeks neemt immers zowat 25 procent van de totale BMW-verkoop voor zijn rekening en is met een verkoop van ruim 14 miljoen exemplaren daarmee de meest succesvolle modellenreeks van het Beierse automerk. Momenteel is er de nieuwe 3-Reeks Berline en Touring, waarvan BMW overtuigd is deze het succes van hun voorganger zullen verder zetten. BMW claimt bovendien dat de 3-Reeks al vanaf de eerste generatie de toon heeft weten te zetten inzake rijdynamiek, efficiency en tijdloos design. Daarenboven heeft de BMW 3-Reeks met zijn doordacht onderstel en achterwielaandrijving een niet te versmaden status weten te verkrijgen. Ingrijpend zijn de wijzigingen aan het ex- en interieur van de nieuwste BMW 3-Reeks zeker niet te noemen.

Scherper design

Wél is het zo dat zowel de BMW 3-Reeks nu nóg meer dynamiek uitstraalt dankzij het scherper design van de koplampen, het rooster en de achterlichtunits. Voorts onderscheidt het design zich van het vorige model door nóg preciezere lijnen en door tal van verbeterde details. Zo zorgen vooraan schorten met vernieuwde luchtinlaten voor een bredere look, terwijl de sensor voor de optioneel verkrijgbare Active Cruise Control (ACC) nu harmonieus in de centrale luchtinlaat is geïntegreerd.

De standaard led-achterlichtunits en het fraaie design van de achterschort dragen op hun beurt bij tot die bredere , sportievere look. Voorts zijn geheel in led-techniek uitgevoerde koplampen tegen meerprijs leverbaar. Kenmerkend voor het ‘Sport’-pakket zijn onder meer  de erg fraaie lichtmetalen 18-duims velgen. Nieuwe materialen in combinatie met extra chroomaccenten voor de bedieningselementen, de verluchtingsopeningen en het centrale bedieningspaneel, versterken de hoogwaardige uitstraling van het interieur.

Het interieur straalt functionaliteit en ergonomie uit.

Het leren M-sportstuur, verstelbaar in hoogte en diepte, ligt bovendien prima in de handen. Een vernieuwde middenconsole met schuifklep voor de bekerhouders zorgt voor een betere bruikbaarheid en moet de ergonomie van het interieurdesign onderstrepen. Achterin is de nieuwste 3-Reeks ten opzichte van de vorige reeksen weliswaar een stuk ruimer geworden, al is de beenruimte er nog steeds niet overdadig. Het koffervolume bedraagt een aanvaardbare 480 liter en binnenin biedt de 3-Reeks Berline voldoende opbergcapaciteit. Verder bieden de reeks producten en diensten van BMW ConnectedDrive een unieke keuze uit internetdiensten en innovatieve rijhulpsystemen. Het navigatiesysteem ‘Professional’ staat zowel garant voor een snellere start als een aanzienlijk snellere routeberekening en dit samen met een nóg realistischere 3D- weergave. Het motorenaanbod van de nieuwe BMW 3-Reeks bestaat uit drie-, vier- en zescilinders met BMW TwinPower Turbo-techniek. Dit jaar wordt het motorenaanbod verder uitgebreid met de 330e, een plug-in-hybride die goed is voor een gecombineerd vermogen van 185 kW (252 pk).

Een topper qua rijdynamiek

Recentelijk namen we plaats achter het stuur van de BMW 330i berline ‘Sport’ met in het vooronder een geblazen, 1.998 cm³ metende viercilinder-benzinestoker. Deze is goed voor een hoogste vermogen van 185 kW (252 pk) en een koppel van 350 newtonmeter (bij 1.450 t/m). Met deze krachtbron zet de BMW 330i alvast overtuigende prestaties neer. Zo volstaan 5,9 tellen voor de sprint vanuit stilstand naar honderd, terwijl het versnellen van 80 naar 120 km/u al in 6,9 seconden wordt geklaard. Belangrijker dan de bij ons illegale top van 250 km/u is het brandstofverbruik dat neerkomt op gemiddeld 6,1 liter per 100 km (C02-emissie:136g/km).

De soepele viercilinder-dubbelnokker is gekoppeld aan een naadloos én alert schakelende 8-trapsautomaat (incl.flippers aan het stuur). Zeker in de Sport-stand reageert het aandrijfaggregaat bijzonder ‘scherp’. Wat rijdynamiek betreft, is ook dit model van de 3-Reeks zonder meer een topper. Zo is de elektrisch bekrachtigde besturing zowel qua precisie als gevoel onovertroffen en geldt hetzelfde voor de lichtvoetigheid waarmee de achterwielaandrijver je in bochten trakteert. Daarbij ligt het grensbereik erg hoog en kondigt het zich bovendien voorspelbaar aan. Kortom, als vanouds is ook de nieuwste Dreier een echte rijdersauto, waarbij het opvalt dat het rijcomfort op een hoger plan staat dan ooit. Voor dat laatste zorgen weliswaar pittig geprijsde goodies zoals de verwarmbare én elektrisch verstelbare voorzetels, neerklapbare achterzetels (incl.neerklapbare hoofdsteunen), comforttelefonie met uitgebreide smartphone-connectiviteit, een navigatiesysteem evenals een head-up-display.

Het prijskaartje

Aan de BMW 330i berline hangt een prijskaartje van 39.250 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier