Hyundai i30 Fastback N: sportwagen voor dagelijks gebruik
Net als de eerder op de markt gebrachte i30 hatchback N , waarvan er sinds de lancering al 9.000 stuks een koper vonden, zag ook de Fastback N het levenslicht in het onderzoeks-en ontwikkelingscentrum van Namyang(Korea) en werd ook deze versie geperfectioneerd op de Nürburgring, de thuisbasis van het Hyundai Testing Center. Volgens Hyundai is de i30 Fastback N de eerste in het C-segment opererende krachtige vijfdeurscoupé, al mag je de Honda Civic Type R wel als een rechtstreeks concurrent beschouwen.
Qua design is de Hyundai i30 Fastback N wel eerder een liftback dan een coupé. Net als de eerder op de markt gebrachte i30 hatchback N is ook de Fastback N eigenlijk een sportwagen voor dagelijks gebruik. Hij is immers evenzeer geschikt voor woon-werk-verkeer op weekdagen als voor circuitprestaties in het weekend. Ten opzichte van de i30 hatchback N, is de i30 Fastback N 11,5 cm langer en 3 cm lager dan de vijfdeurs en stationcar (Wagon).
Met dank aan de horizontale luchtinlaat onder een lager gemonteerd radiatorrooster, pronkt ook de Hyundai i30 Fastback N met een karaktervolle neus. Voorts onderscheidt de Fastback N zich van de minder krachtige i30-uitvoeringen door zijn langere motorkap, de dieper doorlopende voorbumper, de speciale zijdrempels, de glanzend zwarte buitenspiegels, de andere dagrijlichten en de donker getinte koplampen. Achteraan zien we een sterk aflopende daklijn, brede lichtunits en een in de achterklep geïntegreerde spoiler. Ten opzichte van de vijfdeurs hatchback is het dak bovendien 2,5 cm lager komen te liggen. Deze ‘hot Fastback’ onderscheidt zich voorts door de grotere wielkasten met daarin 19-duims velgen voorzien van het N-logo. Die N-signatuur is overigens ook weer te vinden op de rode remzadels en het “Cascading”-radiatorrooster.
Ergonomisch interieur
Onderscheidt de i30 Fastback zich aan koetswerkzijde duidelijk van de overige i30-uitvoeringen, in het interieur blijft vrijwel alles bij wat we ook bij de minder krachtige i30-versies aantreffen. Al bij al oogt het interieur een stuk minder uitbundig, al is er wel kwistig gestrooid met N-badges en rode stiksels. Net als dat van de i30 hatchback N wordt ook het i30 Fastback N-interieur gekenmerkt door een horizontale lay-out. Als bestuurder kijk je uit op een bekend én erg overzichtelijk dashboard.
Het infotainmentsysteem pakt bovendien uit met heldere menu’s. De voor het interieur aangewende materialen zijn dik in orde en ook de afwerking stemt tot tevredenheid. Ook qua ergonomie scoort het interieur ronduit voorbeeldig. Zo bevinden de voornaamste bedieningselementen zich keurig binnen handbereik. Het in de hoogte en diepte verstelbare sportstuur ligt net als de bolvormige versnellingspookknop goed in de handen en ook de pedalen zijn voorbeeldig opgesteld. Op het stuur staan twee knoppen waarmee de wageninstellingen gewijzigd kunnen worden. Er zijn vier aandrijfmodi beschikbaar: Normal, Eco, Sport en N. In laatstgenoemde wordt zowel de besturing, de demping, het differentieel, de gasrespons, het ESP als het uitlaatgeluid volledig op scherp gezet. Het is evenwel ook mogelijk al die onderdelen ook apart te configureren.
Dat de i30 Fastback N sportieve ambities koestert, merk je al meteen bij het instappen. De lagere ‘zit’ achter het stuur moet aanzetten tot een actief rijgedrag. Bovendien bieden de sportzetels ruim voldoende zijdelingse ondersteuning. Aan opbergcapaciteit ontbreekt het geenszins, terwijl dankzij een voor de pook geplaatst afsluitbaar vak de gsm draadloos kan worden opgeladen. Het koffervolume stelt evenmin teleur. De bagageruimte is overigens 55 liter groter dan die van de hatchback. Met de achterzetels in positie bedraagt de kofferinhoud al 436 liter en met de achterbank neergeklapt loopt dat zelfs op tot 1.337 liter.
De Hyundai i30 Fastback N biedt een 8-duims aanraakscherm voor het navigatiesysteem en dit middels geavanceerde connectiviteitsfuncties zoals Apple CarPlay en Android Auto. Met beide kunnen gebruikers hun toestel aankoppelen om via het scherm muziek te beluisteren en telefoon-en navigatiefuncties te bedienen. Het navigatiesysteem omvat onder meer een gratis abonnement van 7 jaar op de dienst “LIVE Services” die in real time up-to-date informatie levert over het weer, het verkeer, snelheidscontroles en online-opzoekingen van bezienswaardigheden. Ook als N-versie is de Hyundai i30 Fastback voorzien van flink wat comfort-en veiligheidsitems zoals onder meer Smart Key (openen en starten zonder sleutel), een adaptieve snelheidsregelaar, parkeersensoren voor- en achteraan, autonome remhulp, verkeersbordenherkenning, dodehoekdetectie, detectie van dwarsverkeer achter de auto, een waakzaamheidsassistent, spoorassistent en een grootlichtassistent.
Enkel met 275 pk rijke motor
Daar waar Hyundai de i30 hatchback N aanbiedt in twee vermogensversies (185 kW/250 pk en 202 kW/275 pk), is de 1.516 kg wegende i30 Fastback N enkel verkrijgbaar met de meest krachtige motor. De drukgevoede tweeliter-viercilinder is een juweeltje. Hij is ook al vanaf lage toeren meteen bij de les en trakteert je op een passende (lees: sportieve)uitlaatsound.
In serie is de tweeliter gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak met voorbeeldig op de motorkarakteristiek afgestemde overbrengingsverhoudingen. Zodra het gaspedaal wordt ingetrapt en de versnellingen aan elkaar worden geregen, zorgt een zich op het stuur bevindende Rev Matching- functie middels tussengas bij het terugschakelen voor vloeiende schakelovergangen. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/u verloopt in 6,1 seconden, terwijl een gemiddeld verbruik van zo’n 9 liter per 100 km moeiteloos haalbaar is. Met dank aan de heerlijk directe en precieze besturing, het standaard elektronische sperdifferentieel en het Pirelli P-Zero-rubber gemonteerd op lichtmetalen 19-duims velgen is bochten ronden een feest. Tegenover de i30 hatchback N heeft de Fastback N overigens 12 kg extra op de achteras en dat resulteert in een nóg betere gewichtsverdeling en dito weggedrag. Het keurig uitgebalanceerde onderstel reageert adequaat op stuurbewegingen en de voorwielaandrijver etaleert bij snel bochtenwerk bovendien een steeds goed te beheersen onderstuur.
Aan de Hyundai i30 Fastback N “Performance Pack” hangt een prijskaartje van 37.499 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier