Hyundai Tucson N-Line 1.6 T-GDi: sportieve gezins-suv

Net als grotere broer Santa Fe  is de Hyundai Tucson een ‘wereldauto’, omdat  ook deze suv wereldwijd gecommercialiseerd wordt.  Bij zijn lancering ondervond de Hyundai Tucson nog weinig concurrentie. Vandaag is het  suv-segment waarin de Tucson opereert, evenwel beduidend groter geworden.  De Hyundai Tucson heeft ten opzichte van voorganger  ix35 ontegensprekelijk een enorme stap voorwaarts gezet. Zo is de Tucson 7 cm langer, 3 cm breder en 2 cm lager. In het Hyundai-gamma positioneert de Tucson zich tussen de Kona en de Santa Fe. De N-Line staat synoniem voor de sportieve Tucson-uitvoering.

De voorsteven van de 4,48 m lange, 1,85 m brede en 1,64 m hoge  Hyundai Tucson wordt gedomineerd door de Cascading Grille, de familietrek van de Koreaanse constructeur.  Voorts is de Hyundai Tucson een suv met een hoekig uiterlijk én voorzien van proporties die keurig in verhouding zijn. Na de succesvolle introductie van de i30 N-Line heeft  Hyundai zijn dynamische uitrustingsniveau recentelijk verder uitgebreid met de Tucson N-Line.

“De Hyundai Tucson N-Line biedt sportiviteit aan klanten die ook de veelzijdigheid en het comfort van een suv verlangen”,  zegt Andreas Christoph Hofmann , vice-president Marketing en Product bij Hyundai Motor Europe. De Tucson N-Line is een unieke combinatie van een gezins-suv en N-geïnspireerde sportiviteit. Dit uitrustingsniveau biedt koetswerk-en interieurdetails die geïnspireerd zijn op het N-gamma, zijnde het highperformance-aanbod van de Koreaanse producent. Meteen in het oog springend zijn de hertekende bumpers en het radiatorrooster met donker honingraatgrille en een rand in donker chroom. Daarnaast benadrukken ook de donkere lichtmetalen 19-duims velgen in combinatie met de zwartglanzende buitenspiegelkappen evenals de dakspoiler de sportieve uitstraling. Zwart omrande koplampen, unieke dagrijlichten en donkere raamframes in combinatie met portierhendels in koetswerkkleur verlenen de Tucson N-Line een dynamische look.

 Rode accenten

Het Tucson-interieur oogt uitnodigend.  Binnenin treffen we nieuwe materialen aan. Zo is het dashboard bekleed met hoogwaardig zacht materiaal voorzien van een dubbele stiklijn. Dit zorgt voor een behaaglijker én hoogwaardiger gevoel in het interieur.  Deze kwaliteitsindruk wordt overigens nog aangevuld met fraaie lederen en stoffen bekledingsmaterialen met driedimensionale reliëfaccenten. In de Tucson N-Line genieten de inzittenden van sportzetels in leder en suède en zowel op de zetels als het stuur treffen we rode stiknaden aan.

Een sportief geconcipieerd interieur.

De N-Line-afwerking omvat eveneens lichtmetalen pedalen evenals een lederen N-versnellingspook met rode accenten. De blikvanger van de middenconsole is het zwevende scherm van het audiosysteem. Het staat ergonomisch opgesteld, zodat de bestuurder zich altijd kan blijven concentreren op de weg. In de middenconsole bevindt zich een  8-duim  reflectievrij aanraakscherm voor het  navigatiesysteem. Dat laatste biedt meer routeopties met snel geüploade kaartgegevens opgeslagen op een SD-kaartje en omvat een gratis abonnement van zeven jaar op de TomTom LIVE-services (incl. TomTom Traffic, flitsers en weerbericht). Voorts is er een naadloos geïntegreerde DAB+ radio.

Dankzij een intelligente ruimtebenutting kan de Tucson uitpakken met een prima verhouding buiten/binnenmaten.  Hoofd- en beenruimte zijn zowel voor- als achterin in orde en opbergruimte biedt het interieur volop.  Een derde zetelrij is evenwel  niet aan deze suv besteed.  Met de achterbank rechtop bedraagt het laadvolume 513 liter, met de achterzetels neergeklapt loopt dat op tot 1.503 liter. Verdienstelijk is, naast de lage drempel, ook dat de koffer een vlakke laadvloer heeft  én een 1,03 m brede toegang.

Tot de standaard geleverde comfort-en veiligheidsitems van de Tucson N-Line behoren onder meer het  in de hoogte en diepte verstelbare lederen stuur, het met  leder beklede dashboard, de zetelbekleding in suède leder, de centrale armsteun voor-en achterin, de  Supervision-boordcomputer,  de automatische airco (twee zones ), een gekoeld handschoenkastje, een in de hoogte regelbare chauffeurszetel, het navigatiesysteem met 8” aanraakscherm, de elektrische parkeerrem, de elektrisch bediende ruiten voor-en achterin, de cruisecontrol met snelheidsbegrenzer, een rijstrookassistent, het automatisch noodremsysteem,  de blindehoekdetectie evenals de zes airbags.

Krachtige benzinestoker

De Hyundai Tucson wordt gecommercialiseerd met twee, direct ingespoten  viercilinder-benzinemotoren. De instapper is de 1.6 GDi van 97 kW/132 pk die standaard gekoppeld is aan een manuele zesbak.  De krachtigste 1,6 liter is evenwel de  1.6-T-GDi, waarvan de turbobenzinemotor tekent voor een vermogen van 130 kW/177 pk  en die naar wens is te koppelen aan een manuele zesbak of een 7-trapsautomaat.

Dieseladepten kunnen terecht bij zowel de in twee vermogensvarianten (85 kW/115 pk en 100 kW/136 pk) leverbare 1.6 CRDi  als de 136 kW/185 pk tellende 2.0 CRDi  voorzien van mild hybrid-technologie.

De donkere lichtmetalen 19-duims wielen en de dakspoiler accentueren de sportieve looks.

Recent reden we de HyundaiTucson N-Line  1.6 T-GDI  2WD 7-DCT. Deze  op de voorwielen aangedreven uitvoering beschikt over een 1,6 liter  benzinemotor, goed voor een hoogste koppel van 265 newtonmeter. Al bij  lage toeren voelt de wagen verrassend vlot aan. De krachtbron is immers heerlijk soepel, mooi stil en tekent ook nog eens voor een trillingvrije loop. Bij de testwagen  was de dubbelnokker gekoppeld aan een 7- trapsautomaat met dubbele koppeling.  De automaat  schakelt precies op de gewenste momenten en als je zelf de regie overneemt is hij nog beter bij de pinken.

De 0-100 km/u-sprint weet de Tucson 1.6 T-GDI af te haspelen in 8,9 seconden, terwijl we ons met een gemiddeld testverbruik van 7,8 liter per 100 km geenszins bedrogen voelen. De Hyundai Tucson N-Line is  voorzien van een aangepast  onderstel  en stuurinrichting waardoor men volop kan genieten van een sportieve rijervaring. Bij de Tucson N-Line 1.5 T-GDi zijn de veren voor-en achteraan respectievelijk 8 procent en 5 procent stijver geworden, terwijl software-aanpassingen in de stuurinrichting een iets directer en meer lineair stuurgevoel opleveren. Het comfort heeft geenszins  te lijden onder die aanpassingen. De meeste oneffenheden worden immers  keurig gladgestreken.

Aan de Hyundai Tucson N-Line 1.6 T-GDI 2WD 7-DCT hangt een prijskaartje van 34.199 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier