Is een grote auto wel veiliger dan een kleine?

Vandaag de dag biedt meer dan één constructeur modellen aan die minder dan 10.000 euro kosten.     Rijst evenwel de vraag of zo’n klein, zij het economisch en milieuvriendelijk vervoermiddel niet de veiligheid van zijn inzittenden in het gedrang brengt.

Botsproeven moeten op deze vraag het antwoord bieden. Een organisatie zoals Euro NCAP komt geregeld voor de dag met resultaten van crashtests. Tijdens zo’n test rijden voertuigen met testpoppen als passagiers aan een bepaalde snelheid tegen een vaste hindernis. Daarna worden verschillende veiligheidscriteria samengevoegd tot een eindscore van één tot 5 sterren. Scoren zowel een stadsauto als een mpv het maximum van 5 sterren, dan blijft het wel zo dat de risico’s voor de inzittenden van de grootste wagen voor de inzittenden beperkter zijn.

Volgens FEBIAC betekent dit evenwel niet dat kleine auto per definitie onveilig zijn. Wel is het zo dat het tot stand brengen van een kleine wagen erg complex is. De fysieke ruimte voor de veiligheidsvoorzieningen is er nu eenmaal beperkt. Nieuwe technieken en materialen moeten daarbij uitkomst bieden.

Intelligent staal

Is het mogelijk een goedkope auto met een gunstig verbruik aan te schaffen en daarbij geen toegevingen te doen qua veiligheid? De stijfheid van de wagenstructuur en het aantal kreukelzones zijn daarbij niet te onderschatten elementen. Vooral het staal dat bij de bouw van een auto wordt gebruikt, speelt een belangrijke rol.

De autosector fungeert vandaag de dag al bij al als katalysator bij het ontwikkelen van geavanceerde staalsoorten. Deze worden ook wel eens ‘intelligent staal’ genoemd. Er wordt namelijk een evenwicht verwacht tussen twee tegenstrijdige eigenschappen. Het staal moet zich enerzijds gemakkelijk laten vervormen en vervolgens toch over voldoende rek en sterkte beschikken om de impact van een botsing op te nemen. De structuur van het staal moet kreukelen waarbij een proces van microscopische vervorming ervoor zorgt dat het kristalrooster een grote hoeveelheid energie kan opnemen alvorens uiteindelijk af te scheuren of te breken.

Elektronisch stabiliteitssysteem

Bij een botsing tussen twee wagens komt het erop aan de krachten, of bij gelijke massa, de versnellingen, zo laag mogelijk te houden. De gemiddelde kracht wordt bovendien kleiner naarmate de tijd waarin de kracht optreedt groter is. Airbags en veiligheidsgordels zorgen er inmiddels voor dat de kans op een dodelijk ongeval wordt gehalveerd. Let wel, bij kleine auto’s zijn zij- en gordijnairbags meestal enkel tegen meerprijs te bekomen. Belangrijker dan deze passieve veiligheidsitems is het elektronisch stabiliteitssysteem dat inmiddels verplicht is voor alle in Europa ingeschreven nieuwe wagens.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier