Nieuwe Jeep Compass oogt authentiek en extra robuust
De nieuwste Jeep Compass vervangt niet enkel de gelijknamige voorganger. Eigenlijk is de Jeep Compass ook de opvolger van de al een aantal jaren uit het Jeep-gamma geschrapte Patriot. De Jeep Compass opereert in het compacte suv-segment waarvan verwacht wordt dat het wereldwijd over 2 jaar met bijna 20 procent zal zijn toegenomen en dan maar liefst 7,5 miljoen eenheden zal tellen.
In Europa tekent het compacte suv-segment vandaag de dag al voor ongeveer 1,6 miljoen wagens en verwacht wordt dat anno 2020 de kaap van de 2 miljoen auto’s zal worden overschreden.
“Met de Compass vervolledigt Jeep zijn aanbod in Europa, waardoor het merk nu aanwezig is in elk suv-segment. In het Jeep-gamma vult de Compass, die een beroep doet op het Renegade-platform, zij het met een 8 cm langere wielbasis, de ruimte op tussen de Renegade en de Cherokee. De nieuwe Compass koppelt de legendarische terreinkwaliteiten aan een opvallend design en dit samen met een brede waaier aan gebruiksvriendelijke technologieën”, aldus Jeep-woordvoerder Dante Zilli.
Authentiek design
De Jeep-ontwerpers zijn erin geslaagd de nieuwe Compass een opvallend, eigentijds en authentiek gezicht te bezorgen. Behalve de trapezoïdale wielbogen is ook het nog steeds het zeven sleuven tellende radiatorrooster een typisch Jeep-designkenmerk. Het is duidelijk dat de Amerikaanse ontwerpers erg goed rekening hebben gehouden met de wensen van het koperspubliek. Het rooster kreeg wel een modernere look door elk van de zeven lamellen in een zwart vlak te plaatsen.
Eveneens nieuw is de zwarte koplampomlijsting. In zijaanzicht is de nieuwe Jeep Compass minder opvallend, al noteren we wel een apart vormgegeven C-stijl. Een vrij lage achterruit in combinatie met gespierde spatbordverbreders tekent bovendien voor een extra robuuste look. Een opvallend kenmerk aan de achtersteven zijn de slanke, rechthoekige led-achterlichten welke mooi overlopen in de achterklep. Deze zorgen er onder meer voor dat de Compass meteen als Jeep-model herkenbaar is. Optioneel is de nieuwste Compass verkrijgbaar met een zonnedak met dubbel paneel dat, aldus de producent, garant staat voor het typische openluchtgevoel van het merk. De Jeep Compass II, leverbaar in 11 koetswerkkleuren, is verkrijgbaar met zes verschillende types van velgen De versies ‘Sport’ en ‘Limited’ hebben standaard 16-duims velgen, de versies ‘Longitude’ en ‘Trailhawk’ 17-duims exemplaren. De ‘Limited’-uitvoering is optioneel ook te verkrijgen met 19-duims wielen.
Gloednieuwe infotainmentsystemen
De Jeep Compass II gaat prat op een bijzonder ruim interieur dat plaats biedt aan vier tot vijf inzittenden. Het laadvolume varieert naargelang de opstelling van de achterbank van 368 tot 438 liter. Een elektrische achterklep vergemakkelijkt overigens het in-en uitladen. Het interieur is geenszins frivool vormgegeven en Fiat-invloeden zijn duidelijk waarneembaar in de aangewende materialen. Schoonheidsfoutjes zijn de harde plastics op onder meer de middenconsole en de portierpanelen.
Het zowel in de hoogte als in de diepte verstelbare stuur ligt prima in de hand. Meteen opvallend in het Compass-interieur is de flinke hoofd- en beenruimte voor-en achterin. Op de van een middenarmsteun voorziene achterbank is het eveneens comfortabel toeven. Voor het gebruik van elektronische gadgets is zowel voorzien in een usb-als een 230V-aansluiting. Typisch voor een suv is de hoge zitpositie. De zetels voorin zijn prima verstelbaar en bieden voldoende zijdelingse steun.
De middenconsole integreert de functionele uitrustingen waaronder de versnellingskeuze, de Selec-Terrain-bediening, de elektrische handrem, de airconditioning-en volumetoetsen van de radio evenals de laad-en connectiviteitspoorten in het opbergvakje. Tussen de snelheidsmeter en de toerenteller bevindt zich-al naargelang de gekozen uitvoering- een 3,5”-of 7” beeldscherm. In het interieur is nog steeds een belangrijke rol weggelegd voor het aanraakscherm van het U-Connect multimediasysteem. De producent claimt zelfs dat de Compass II binnen het Jeep-gamma de nieuwe maatstaf is qua infotainmentsystemen. Zo is deze midi-suv leverbaar met drie nieuwe U-Connect-systemen (5.0, 7.0 en 8.4) met communicatie-,entertainment-en navigatiefuncties om zowel de rijervaring als het comfort voor de passagiers te verbeteren. De U-Connect-systemen 7.0” en 8.4” zijn voorzien van een capacitief aanraakscherm met hoge resolutie en omvatten nieuwe Apple CarPlay-en Android Auto functies voor onder meer handenvrij telefoneren.
Twee benzine-en drie dieselmotoren
De Jeep Compass II is verkrijgbaar met twee benzinemotoren, drie zelfontbranders en 2 soorten transmissies (een negentrapsautomaat en een manuele zesversnellingsbak). Het benzineaanbod trapt af met de 1.4 MultiAir II turbomotor, goed voor een vermogen van 103 kW/140 pk. Deze motorisatie is er wel enkel in een 4×2-configuratie en een handgeschakelde zesbak.
De krachtigste benzinestoker is de 125 kW/170 pk sterke 1.4 MultiAir II in combinatie met een 9-trapsautomaat en een 4×4-configuratie. Dieselaars komen aan hun trekken middels de 88 kW/120 pk rijke 1.6 MultiJet II in combinatie met een manuele zesbak en een 4×2-configuratie. Wie meer vermogen wenst te puren uit zijn oliestoker kan terecht bij de in 2 vermogensvarianten( 103 kW/140 pk en 125 kW/170 pk) te bekomen en vierwielaangedreven 2.0 MultiJet II. De 140 pk-versie is naar wens te bekomen met een manuele zesbak of een 9-trapsautomaat. De fabrikant maakt zich sterk dat de Compass II binnen zijn segment beschikt over de beste terreincapaciteiten. Dat is, aldus Jeep, te danken aan twee geavanceerde, permanente vierwielaandrijvingssystemen: Active Drive en Active Drive Low. Beide kunnen, indien nodig, 100 procent van het beschikbare koppel naar elk van de wielen sturen .
Aan de Jeep Compass 1.4 Turbo 4×2 “Sport” hangt een prijskaartje van 24.900 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier