KIA Stinger: volledig in het teken van passie
Met de Stinger is Kia nu ook in het premiumsegment aanwezig. In dit segment moet de Stinger het wel opnemen tegen gerenommeerde concurrenten zoals de Audi A5 Sportback en de BMW 4-Reeks Gran Coupé. Zes jaar na de GT Concept uit 2011 stond het productiemodel Stinger wereldwijd in de Kia-showroom. “De Stinger is een echte gran turismo. Bij dit model draait het niet om het hoogste vermogen, maar eerder om luxe, comfort en elegantie. De Stinger, een wagen voor pittige lange afstandsritten, staat geheel in het teken van passie”, aldus Kia.
Van zijn gestroomlijnd front tot zijn vlakke flanken en gespierde heupen straalt de 4,83 m lange, 1,87 m brede en 1,40 m hoge Kia Stinger één en al zelfvertrouwen uit. Meteen in het oog springend zijn de lange motorkap, de flinke wielbasis (2,90 m) , de brede schouders, de ver doorlopende achterlichtunits evenals de vier ovalen uitlaatpijpen. Kortom, de Kia Stinger verhult zijn sportieve ambities geenszins. Functionele elementen van het koetswerkdesign die bijdragen tot de aërodynamische efficiëntie zijn onder meer de ‘kieuwen’ in de wielkasten en de geïntegreerde diffuser achteraan. Tussen de complexe led-koplampen zit de voor de Koreaanse producent kenmerkende tijgerneus. Wie opteert voor de GT-topversie wordt onder meer getrakteerd op een glanzend zwarte diffuser, 19-duims wielen, led-koplampen, twee dubbele uitlaten en Brembo-schijfremmen met rode remklauwen.
Passend interieur
Net als het koetswerk straalt ook het interieur van de Kia Stinger sportiviteit uit. De middenconsole is opgesplitst in twee specifieke zones. Zo zijn de bedieningselementen van het infotainmentsysteem keurig geordend onder het grote aanraak-kleurenscherm, terwijl de toetsen van de klimaatregeling en verluchting zich daaronder bevinden. In de middenconsole is er ook een draadloze smartphoneoplader en een Bluetooth-functie is standaard. Het eendelige instrumentenbord combineert analoge met digitale instrumenten.
Een geheel digitaal instrumentarium is alsnog niet aan dit Kia-topmodel besteed. Het tussen de ronde klokken voor de toerenteller en snelheidsmeter geplaatste tft-kleurenscherm geeft onder meer de G-krachten in de bochten weer. Overigens kunnen ook de gegevens van de boordcomputer, het rijprogramma, de navigatieaanwijzingen evenals de diagnosegegevens op het scherm worden afgelezen. De cirkelvormige verluchtingsroosters doen denken aan Mercedes en zijn zowel voor-als achterin weer te vinden.
Ergonomisch zit de Stinger ontegensprekelijk goed in elkaar. Zo is er voor de meeste functies een duidelijke drukknop aanwezig. Zowel voor- als achterin biedt de Kia Stinger voldoende beenruimte. Achterin is de hoofdruimte net voldoende. Opmerkelijk is de lage “zit”. Zo bevindt de chauffeurszetel zich nauwelijks 18 cm boven de weg en dat is 4,5 cm lager dan in de Kia Optima berline. De voorzetels kunnen verwarmd én geventileerd worden en achteraan zijn de zitplaatsen eveneens verwarmbaar. Het door ons gereden GT-model pakt bovendien uit met een bekleding in zwart nappaleder.
De koffer is diep en smal. De inhoud ervan bedraagt 406 liter, goed voor twee grote koffers. Kenmerkend voor ook dit Kia-model is eveneens de uitgebreide standaarduitrusting. Daar waar bij de concurrentie items zoals een elektronisch regelbare ophanging, een head-up-display, een adaptieve cruise control, een elektrisch bedienbare kofferklep en leren zetels vaak enkel tegen meerprijs verkrijgbaar zijn, maken ze bij de Kia Stinger deel uit van de standaarduitrusting. Zo beschikt de Stinger 3.3 T-GDI onder meer over een infotainmentsysteem met 8-duim aanraakscherm in combinatie met een 720 watt sterk audio- surroundsysteem met 15 luidsprekers van Harman Kardon. Zoals je van een eigentijdse auto mag verwachten, pakt ook de Kia Stinger uit met aardig wat rijhulpsystemen zoals aanrijdingswaarschuwing vooraan met voetgangersherkenning, rijstrookwaarschuwing, dodehoekdetectie en parkeerhulp. Daarnaast voorziet de Kia Stinger in 9 airbags (incl. knieairbag voor de bestuurder).
Vierwielaandrijving
De Kia Stinger wordt bij ons op de markt gebracht met 2 benzinemotoren en 1 oliestoker. De basis-benzinemotor is de 2.0 T-GDI, een geblazen vierpitter, goed voor een vermogen van 188 kW/255 pk en enkel als achterwielaandrijver leverbaar. De oliegestookte, 147 kW/200 pk sterke Stinger 2.2 CRDI daarentegen is er zowel als voorwiel-of vierwielaandrijver. Wie het vermogen van de tweeliter-turbobenzinemotor te min vindt, kan terecht bij de zes cilinders tellende 3.3 T-GDI. Deze met 2 turbo’s uitgeruste krachtbron tekent voor een vermogen en koppel van resp. van 272 kW/370 pk en 510 newtonmeter(bij 1.300 t/m) en is er uitsluitend als vierwielaandrijver.
De 3,3 literV6 toont zich een door en door soepele krachtbron die een prima span vormt met de 8-trapsautomaat. Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan 5 tellen en wie het wenst, kan op de Autobahn uitpakken met een top van 270 km/u. Met een C02-emissie van 244g/km wordt de Kia Stinger 3.3 T-GDI wel fiscaal afgestraft. Wie er de flink de zweep op legt, moet rekening houden met een navenant verbruik. Wij noteerden een gemiddeld testverbruik van 12 liter per 100 km, daar waar de producent 10,6 liter opgeeft. De elektrisch bekrachtigde besturing is , zoals je van een GT mag verwachten , met 2,3 omw. v.l.n.r. behoorlijk direct en biedt de gewenste feedback. Het onderstel verdient niets dan lof en houdt het midden tussen comfortabel en sportief. Mede door de vierwielaandrijving is de draaicirkel van 11,7 m niet bepaald gering. De vierwielaandrijving, die het grootste deel van het vermogen naar de achterwielen stuurt, is uitgerust met Dynamic Torque Vectoring. Dat systeem stuurt automatisch vermogen én remkracht naar de “juiste” wielen teneinde de wagen zowel op droog als nat wegdek op koers te houden.
Aan de Kia Stinger 3.3 T hangt een prijskaartje van 54.000 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier