Maak kennis met de Mercedes-Benz E 200 D Berline
Voor Mercedes is de E-Klasse van vitaal belang. Daarom is de constructeur bij de ontwikkeling van zijn nieuwe zakensedan niet over één nacht ijs gegaan. De E-klasse is wereldwijd immers de best verkochte Mercedes.
Van de vorige generatie E-Klasse wist de Duitse constructeur er meer dan 13 miljoen aan de man te brengen. Op geen enkele manier lijkt de nieuwe, inmiddels al 10de generatie, van de Mercedes-Benz E-Klasse berline op die van zijn voorganger. De nieuwe E-Klasse is eerder een geslaagde kruising tussen de C- en de S-Klasse. Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwe berline in de lengte met 4,3 cm gegroeid en nam de wielbasis met 6,5 cm toe tot 2,93 m. Kenmerkend voor het nieuwe design is de langgerekte motorkap, die overloopt in een coupéachtig dak en vervolgens verder in een brede schouderpartij en achtersteven. Al even kenmerkend zijn de korte overhangen, de lange wielbasis, de grote wielen en de forse flanken. Het breed ogende front onderstreept de status van zakensedan.
De standaarduitvoering krijgt het klassieke Mercedes-Benz-rooster met de ster op de motorkap, net als de uitrustingslijn Exclusive, zij het in een nóg onderscheidener vorm. De uitrustingslijnen Avantgarde en AMG Line daarentegen zijn herkenbaar aan het sportrooster met geïntegreerde grote Mercedes-Benz-ster. Elke roostervariant verleent de E-Klasse al bij al een eigen karakter. Eendelige achterlichtunits met 2 lichtstroken kenmerken de E-Klasse als lid van de Mercedes-Benz limousinefamilie. Optioneel kunnen de achterlichten verschillende lichteffecten produceren, zoals het effect van de melkweg of de rode gloed van een jetreactor. Achterlichten met “sterrenstofeffect” worden overigens van huis uit al geleverd net als de lichtmetalen 17-duims wielen, de in de achterbumper geïntegreerde aluminium uitlaten evenals de high performance full-led koplampen. Meteen opvallend in het interieur zijn de tegen meerprijs te bekomen 2 brede hoge-resolutie displays van 12,3 duim, een primeur in dit segment. De 2 schermen, beschermd door een gemeenschappelijk glas, versmelten tot een widescreen-bestuurderspost die vrij lijkt te zweven én de horizontale lijnen van het interieurdesign onderstreept. Op de plaats van het dashboard zit een groot scherm met virtuele instrumenten die recht in het gezichtsveld van de bestuurder zijn geplaatst, met daarnaast een centraal scherm boven de middenconsole. De bestuurder krijgt daarbij de keuze tussen 3 mogelijke configuraties: Classic, Sport en Progressive.
Infotainment
Bovendien beschikt de nieuwe E-Klasse als allereerste auto over aanraaktoetsen op het stuur. Net als het scherm van een smartphone reageren ze heel nauwkeurig op horizontale en verticale veegbewegingen. Op die manier is het mogelijk het volledige infotainmentsysteem te bedienen met aanrakingen zonder dat de bestuurder de handen van het stuur hoeft te nemen. Voorts kan de bestuurder het infotainmentsysteem ook op andere manieren bedienen. Zo is er het touchpad met keuzeschakelaar in de middenconsole. Het herkent zelfs handgeschreven letters evenals de spraakbediening “Linguatronic”.
De allernieuwste rijhulpsystemen
Is het normaal de S-klasse die de meeste technische primeurs krijgt, in dit geval loopt de E-Klasse voorop qua autonoom rijdende auto’s en dit o.m. middels het systeem Drive Pilot. Zo houdt de automatische afstandsregelaar Distronic niet enkel een veilige afstand aan t.o.v. de voorliggers, maar kan ze ook volgen aan dezelfde snelheid en dit tot 210 km/u. Dankzij deze automatische piloot hoeft de bestuurder niet meer te remmen of te accelereren in normale omstandigheden, inclusief lichte bochten. Eveneens een nieuw rijhulpsysteem is Pre-Sage Impulse Side. Wanneer een onvermijdelijke aanrijding van opzij wordt geregistreerd, dan haalt het systeem de bestuurder of voorpassagier uit voorzorg weg uit de impactzone. Het systeem doet zulks door een luchtkamer in de zijkanten van de voorzetelleuningen aan de kant van de naderende impact razendsnel te vullen. Daardoor wordt de afstand tot de voorportieren vergroot en worden tegelijkertijd de krachten op de inzittenden beperkt. Al even opmerkelijk is het “Remote Park Pilot”-systeem. Dit systeem laat toe de auto dat op afstand in en uit garages en parkeervakken kan worden gemanoeuvreerd met behulp van een smartphone-app. Op die manier kunnen passagiers gemakkelijker in- en uitstappen wanneer bijvoorbeeld de ruimte erg krap is. Alleen jammer dat deze optionele rijhulpsystemen nogal prijzig zijn.
De prestaties van de instapdiesel stellen niet teleur. Zo volstaan voor de 0-100 km/u-sprint 8,4 tellen en is op de Autobahn een top van 224 km/u mogelijk. Het gemiddeld brandstofverbruik bedraagt 3,9 liter diesel per 100 km, hetgeen overeenkomt met een C02-uitstoot van 102 g/km.
Aan de Mercedes-Benz E 200d Avantgarde hangt een prijskaartje van 46.222 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier