Nieuwe Range Rover Evoque beschikt als eerste ter wereld over Ground View-technologie

Het gaat goed met Jaguar Land Rover. Anno 2017 verkocht de constructeur 621.109 wagens in 130 landen, terwijl meer dan 80 procent van die wagens bestemd was voor de export. Dit jaar gaat meer dan 4,5 miljard pond naar de creatie van nieuwe modellen en investeringen.  Vanaf 2020 worden bovendien alle modellen van Jaguar Land Rover geëlektrificeerd, al zal de constructeur daarnaast uiteraard ook nog milieuvriendelijke benzine-en dieselversies aanbieden. Voor het modeljaar 2019 pakt Range Rover onder meer uit met een nieuwe Evoque.  Deze  al sinds 2010 bij ons gecommercialiseerde suv is met 772.096 verkochte exemplaren alvast  een schot in de commerciële roos gebleken.

Door voort te bouwen op het onmiddellijk herkenbare design van zijn voorganger, werpt de nieuwe Evoque zich op als een gesofistikeerde evolutie van het unieke coupésilhouet. Dat laatste wordt gekenmerkt door zowel zijn opvallende, aflopende daklijn als zijn oplopende gordellijn. Zijn proporties worden bovendien nog versterkt door de geprononceerde schouders en de ruimbemeten wielkasten met daarin de 21-duims lichtmetalen wielen.

De Range Rover Evoque 2019 introduceert bovendien twee opvallend nieuwe koetswerkkleuren: Seoul Pearl Silver, een  warme parelzilverkleur en Nolita Grey, een metaalkleur met bruinachtige koperaccenten.  Juweelachtige elementen zoals de superfijne Matrix LED-koplampen geven de lichten een meer gesofistikeerde lay-out. De effen portiergrepen dragen dan weer bij tot de naadloze, gebeitelde look, terwijl de vloeiende richtingaanwijzers op hun beurt een krachtige signatuur verzekeren. De nieuwste Range Rover Evoque beschikt ook als eerste auto ter wereld over de Ground View-technologie,  die de motorkap als het ware doorzichtig maakt door 180°-beelden van de ruimte onder de voorkant op het bovenste aanraakscherm te projecteren. Dat is handig bij het parkeren in moeilijke plaatsen of wanneer men geconfronteerd wordt met  hoge stoepranden in de stad of  ruwe terreinen.

ClearSight-achteruitkijkspiegel

De producent claimt het interieur te hebben ontworpen als een rustige en serene plaats  met diverse technologieën die bijdragen tot zowel het comfort, de gezondheid als de gemoedstoestand van de inzittenden.  Voorbeelden daarvan zijn het dubbele infotainmentsysteem ‘Touch Pro Duo’ met aanraakscherm, de 16-voudig elektrisch verstelbare zetels evenals het luchtionisatiesysteem dat onzuiverheden uit de interieurlucht elimineert. Hoewel de buitenafmetingen van de nieuwste Range Rover Evoque  nagenoeg identiek zijn aan die van zijn voorganger, valt het interieur ruimer uit doordat de Evoque voortaan staat op Land Rovers nieuwe “Premium Transverse” platform.

Een fraai én luxueus interieur.

De langere wielbasis zorgt daarbij voor 2,0 cm extra knieruimte  naast extra opbergcapaciteit voor kleine voorwerpen. Het groter geworden handschoenkastje en het centrale opbergvak bieden nu moeiteloos plaats aan tablets, handtassen en flessen. Daarnaast werd de bagageruimte 10 procent groter (591 liter) en is ze ook nog eens een flink stuk breder geworden.  Wordt de tweede zetelrij (4:20:40) neergeklapt, dan loopt het bagagevolume zelfs op tot 1.383 liter. De Range Rover Evoque  is het digitale tijdperk binnengetreden met een absolute primeur: de ‘ClearSight-achteruitkijkspiegel’, die fungeert als een HD-videoscherm. Wanneer het zicht naar achteren wordt gehinderd door de inzittenden of de bagage, kan de bestuurder via een druk op de schakelaar onderaan de spiegel een camera bovenaan de auto activeren teneinde haarscherpe hogeresolutiebeelden van de zone achter de wagen weer te geven op de spiegel.

Eerst een mild hybrid-versie

Het nieuwe platform kwam tot stand met het oog op een geëlektrificeerde aandrijving  met een mild hybrid-versie voorzien van een 48V-accu. Deze uitvoering is al van bij de lancering verkrijgbaar. Twaalf maanden daarna komt er ook nog eens  een oplaadbare hybridversie op de markt. De mild hybrid-aandrijving,  een primeur voor Land Rover,   maakt het verschil door energie op te slaan die normaal verloren gaat tijdens het vertragen.  Bij snelheden van minder dan 17 km/u wordt de verbrandingsmotor uitgeschakeld wanneer er wordt geremd. Zodra men weer vertrekt, wordt de opgeslagen energie gebruikt om de verbrandingsmotor bij te staan tijdens het accelereren en zo het brandstofverbruik te beperken.

Een opvallend aflopende daklijn in combinatie met een oplopende gordellijn.

De nieuwste Range Rover Evoque  wordt aangeboden met drie benzinemotoren en evenveel zelfontbranders.  Ze maken alle deel uit van de Ingenium-motorenfamilie  en tellen  4 cilinders. De Si 4-benzinestoker tekent voor een vermogen dat gaat  van 147 kW/200 pk over 183 kW/ 249 pk naar 221 kW/301 pk.  Al deze benzinemotoren zijn gekoppeld  aan een 9-trapsautomaat. De minst vermogende diesel (Td4) wordt opgegeven voor 110 kW/150 pk en is naar wens te koppelen aan een  manuele zesbak of aan een 9-trapsautomaat. De krachtigere diesels tekenen voor resp. 132 kW/180 pk en 177 kW/240 pk en zijn standaard voorzien van laatstgenoemde transmissie. Niet onbelangrijk is dat Terrain Response 2 voor het eerst standaard wordt aangeboden op de  Evoque AWD . Bestuurders beschikken niet enkel over de modi ‘Comfort’, ‘Zand’, ‘Gras-Grind-Sneeuw’ en ‘Modder-Sporen’, maar ook over een nieuwe Auto-stand die zelf de geschikte modus inschakelt op basis van de omstandigheden en die zijn koppelontplooiing aanpast aan het terrein. De maximale doorwaaddiepte van 60 cm kan bovendien worden opgevolgd dankzij het optionele Wade Sensing-systeem. Ultrasone sensoren in de buitenspiegels meten daarbij op accurate wijze de diepte van het water, die vervolgens wordt weergegeven op het centrale aanraakscherm.

Aan de Range Rover Evoque TD4-180 AWD hangt een prijskaartje van 46.600 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier