Nissan Micra 1.0 IG-T Xtronic: eindeloos te personaliseren

De nieuwste Nissan Micra herinnert in niets meer aan zijn voorganger. Niet alleen oogt  de Micra V beduidend frivoler maar ook binnenin is de wagen er enorm op vooruitgegaan. Vraag is of dit voldoende is om kleppers zoals de Citroën C3, de  Ford Fiesta, de Renault Clio en VW Polo het nodige weerwerk te bieden.

Volgens Nissan luidt de inmiddels al vijfde generatie een compleet nieuwe benadering in van de al sinds 1983 gecommercialiseerde B-segmenter. Van de Micra zijn er sinds zijn introductie al meer dan 7 miljoen stuks verkocht. Recentgingen we op pad met de  benzinegestookte 1.0 IG-T  voorzien van het Tekna-uitrustingsniveau.

Ten opzichte van de voorganger is de nu 4,0 m lange, 1,74 m brede en 1,45 m hoge Nissan Micra V  zowel  in de lengte als  breedte  flink  gegroeid. Daartegenover staat dat het koetswerk  5,5  cm dichter bij het asfalt is komen te liggen. De B-segmenter is  eveneens  windvriendelijk.  Dankzij het samenspel van dakspoiler en zijspoilers heeft de nieuwe Micra een luchtweerstandscoëfficiënt van amper 0,29, de laagste in zijn klasse.   Kenmerkend voor het Micra V-uiterlijk  zijn onder meer het V-motion-rooster evenals  de boomerangvormige achterlichten. De in de C-stijl verborgen deurgrepen van de achterportieren en de vloeiende daklijn die overloopt in de dakspoiler verfraaien zowel het design als de aërodynamica. Voorts wordt de uitstraling van de  Nissan Micra nog versterkt door de keuze uit tien koetswerkkleuren, waaronder het Energy Orange. Met laatstgenoemde oogt de Micra ontegensprekelijk het vrolijkst.

Geslaagd ex-en interieur

Met de Micra mikt de Nissan in de eerste plaats op een jong publiek. Het is dan ook niet  verwonderlijk dat het ex-en interieur  in grote mate kan  worden gepersonaliseerd. Met alle opties om het koetswerk en het interieur te personaliseren, zijn er maar liefst 125 verschillende variaties mogelijk. Het dashboard is erg overzichtelijk en  omvat zowel analoge instrumenten als een  tft-scherm. Bovenop de middenconsole prijkt een 7-duims multimediascherm waarmee het audio-en navigatiesysteem, downloadbare apps evenals Siri-stembediening via Apple CarPlay te bedienen zijn.

Een uit deugdelijke materialen opgetrokken én goed afgewerkt interieur.

Vorig jaar werd het infotainmentsysteem vernieuwd en pakt de Micra uit met een gebruiksvriendelijk navigatiesysteem.  Voor de belangrijkste functies kan je gewoon op een toets drukken, terwijl het in-of uitzoomen op de kaart geschiedt middels een draaiknop.  Het dashboard is zowel overzichtelijk als gebruiksvriendelijk. De oranje strip op het dashboard maakt deel uit van het optionele  Energy Orange-pack en  bezorgt het interieur een fleurige toets. De voor het interieur aangewende materialen zijn  dik in orde en hetzelfde geldt ook voor de afwerking. Dankzij de toegenomen breedte en wielbasis (2,52 m ) is de interieurruimte  één van de grootste in zijn segment. Omwille van de oplopende gordellijn houdt de hoofdruimte voor lang opgeschoten lui geenszins over.  Het goed in de hand liggende, onderaan afgevlakte stuur is zowel in de hoogte als de diepte verstelbaar. De traploos verstelbare voorzetels zijn ruimbemeten,  weliswaar  wat hard, maar ondersteunen  voortreffelijk. Middels een druk op de knop is de niet verschuifbare achterbank in  twee ongelijke delen neerklapbaar.

Het koffervolume is  identiek aan dat van de Renault Clio en varieert al naargelang de opstelling van  de achterzetels  van 300 tot 1.004 liter. Het zicht rondom is omwille van de forse A-en C-stijlen niet het sterkste punt van deze B-segmenter.  Een 360° camerasysteem biedt evenwel soelaas. De achteruitrijcamera is niet het enige rijhulpsysteem. Het maakt deel uit van het ‘Nissan Intelligent Driving’-systeem dat onder meer ook parkeersensoren, een Emergency Braking, een rijstrookassistent,  dodehoekdtectie en verkeersbordenherkenning biedt.

Renault-motor

Voor de aandrijving van de Nissan Micra  1.0 IG-T-100 zorgt een aan concerngenoot Renault ontleende benzinestoker. Het betreft een geblazen,  999 cm³ metende driecilinder-twaalfklepper, goed voor een hoogste vermogen  en koppel van resp. 74 kW/100pk(bij 5.000 t/m)en 160 of 144 Nm(CVT-automaat).  Ten opzichte van de 0,9 liter krachtbron levert de 1.0 IG-T zowel meer vermogen + 8kW) als koppel (+20 Nm).  De indirect ingespoten krachtbron vibreert nauwelijks wanneer je bijvoorbeeld stilstaat voor een verkeerslicht.  Naar wens is de roffelende driepitter te koppelen aan een manuele vijfbak of een CVT-automaat (Xtronic).

De vloeiende daklijn loopt over in een dakspoiler.

De door ons gereden perswagen was voorzien van een voorbeeldig functionerende Xtronic.  Deze transmissie houdt het toerental steeds op het meest efficiënte punt. Zodra men wil versnellen, is de automaat meteen alert en klimt de snelheidsmeter gezwind naar het gewenste getal.  Tijdens het accelereren is de driepitter duidelijk hoorbaar. Een snelheidsduiveltje is de  Nissan Micra 1.0 1G-T-100 uiteraard niet. Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan  13 tellen en op de Autobahn houdt het op bij 177 km/u.  Van een driepitter met bescheiden cilinderinhoud verwacht je een dito brandstofverbruik. Welnu, op dat vlak doet deze Micra-uitvoering met een gemiddeld  verbruik van 6,2 liter benzine per 100 km  het geenszins onaardig. Dat komt overeen met een C02-uitstoot van 139g/km. Ten opzichte van de 0.9-motor verstookt de nieuwe motor gemiddeld  tot zo’n 0,7 liter minder benzine. De Nissan Micra V staat niet op hetzelfde platform als de Renault Clio, wél op een doorontwikkelde basis van de Micra IV.  De Mc Pherson-voorwielophanging is evenwel nieuw  en ook de torsieas achteraan werd flink onder handen genomen. Het resultaat is een B-segmenter met een uitstekend weg- en bochtgedrag, waarbij er steeds  een mooie  balans is tussen grip en comfort.  Daarenboven zorgen de voortreffelijk te doseren Micra-stoppers, zijnde schijfremmen vooraan in combinatie met trommels achterop, voor een prima vertraging.

Aan de Nissan Micra 1.0 IG-T-100  Xtronic ‘Tekna’ hangt een prijskaartje van 22.290 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier