Nissan NP 300 Navara ‘Double Cab’: trendy werkpaardje dat mag gezien worden

Het zijn vandaag de dag niet enkel  Amerikaanse en Japanse constructeurs die er alles aan doen om van de pick-up een succesnummer te maken. Ook Europese autobouwers  zien  brood in een model dat aanvankelijk een mini-vrachtauto was.

nissan-navara-2016-ext-1a

In het land van Uncle Sam zijn pick-ups inmiddels al razend populair. Bij ons loopt het nog niet zo’n vaart, al zullen volgens kenners steeds meer suv-eigenaars overstappen in zo’n trendy wagen. En behalve als werkpaard worden pick-ups ook steeds meer gebruikt als vrijetijdsvoertuigen. Zo ook  de Nissan NP 300 Navara, die door menig outdoor-liefhebber erg wordt gewaardeerd.

Cross-over DNA

Nissans passie voor gedurfd design en uitzonderlijke functionaliteit werd vertaald naar elk onderdeel van de 5,33 m lange, 1,85 m brede en 1,81 m hoge NP 300 Navara, Het resulteerde in de meest opvallende pick-up in zijn klasse.

Kenmerkend voor ook dit Nissan-model zijn onder meer het V-vormige radiatorrooster en de boemerangvormige led-dagrijlichten. Elk designaspect werd ontwikkeld om een vorm te creëren die een 3,6 procent lagere Cw-waarde heeft ten opzichte van het vorige model. Dat werd mogelijk gemaakt door onder meer een dakspoiler en een flexibele afdichting tussen cabine en laadbak.

De hertekende achterbank kan worden neergeklapt om extra ruimte te creëren. Een minpuntje van het voor het overige erg verzorgde interieur is de beperkte opbergcapaciteit. De voorzetels zitten bijzonder comfortabel en werden, aldus Nissan, gebouwd met technologie geïnspireerd door de NASA.  Er is voorzien in een digitale klimaatregeling met 2 zones en een nieuw ventilatiesysteem achterin.

De Double Cab-versie  werd bedacht met een nieuwe achterwielophanging(5-armige as) die ten opzichte van de vroegere ophanging met bladveren zowel het comfort als het weggedrag ten goede komt.

nissan-navara-2016-ext-2-rear

Krachtig

Als krachtbron fungeert een in 2 vermogensvarianten(118 kW/160 pk en 140 kW/190 pk) verkrijgbare  2,3 liter viercilinder- turbodiesel. De meest potente doet beroep op een twin-turbo, een primeur voor Nissan in dit segment. Is de minst vermogende dubbelnokker-zestienklepper nog te combineren met een manuele zesbak, dan wordt de 190 pk-uitvoering standaard geleverd met een 7-trapsautomaat.

Voor de 0-100 km/u-acceleratie heeft de 1.958 kg wegende  NP 300 Navara ‘Double Cab’ 10,8 tellen nodig . Veel belangrijker dan de mogelijke top van 180 km/u, is het gemiddeld verbruik van 7,0 liter diesel per 100 km(C02-uitstoot: 183g/km). Voor de aandrijving doet de NP 300 Navara beroep op Nissans beproefde inschakelbare 4WD-systeem dat in normale rijomstandigheden enkel de achterwielen aandrijft. Het verdeelt de aandrijfkracht gelijk over alle vier de wielen wanneer de vierwielaandrijving ingeschakeld wordt. Daarnaast werkt het aandrijfsysteem ook nog met een hoge en lage overbrenging.

Wie offroad wenst te gaan, kan zelfs tijdens het rijden-overschakelen tussen twee-en vierwielaandrijving en dit tot 100 km/u. Om steile en glibberige hellingen op te rijden is in de 4LD-stand ook een mechanisch sperdifferentieel voorzien.

In een segment waar nieuwe comfort-en veiligheidsfuncties traditioneel slechts mondjesmaat worden overgenomen, vestigt de NP 300 Navara nieuwe normen qua betaalbare technologie. Zo beschikt deze pick-up over een parkeercamera en autonome noodremhulp; twee alom geprezen veiligheidsvoorzieningen van cross-overs die hun gelijke niet kennen in het pick-up-segment.

Nieuw is ook het elektronische antislipdifferentieel(eLSD) dat  gebruik maakt van remsensoren die voortdurend de wielsnelheid meten. Zodra het systeem merkt dat het ene wiel van een as sneller draait dan het andere, wordt het snellere  exemplaar lichtjes afgeremd. Andere veiligheids- en comfortverhogende voorzieningen zijn de snelheidsregelaar, de afdaal-en vertrekhulp voor hellingen, de parkeersensoren en het sleutelvrij instapsysteem.

Werkpaard

De NP 300 Navara is verkrijgbaar is in 4 uitrustingsniveaus (Visia, Acenta, N-Connecta en Tekna) is voorzien van onder meer 7 airbags, actieve hoofdsteunen vooraan, centrale portiervergrendeling en elektrisch bediende ruiten. De laadbak van de Double Cab-versie is met een lengte van 1,58 m ruim 6,7 cm langer dan die van het vorige model. Ter vergelijking: de laadbak van de King Cab-versie is 1.79 m lang. Met een laadvermogen van 1.047 kg en een sleepvermogen van 3.500 kg kan de NP 300 Navara de meest veeleisende opdrachten aan.

Nissan Navara

Aan de Nissan NP 300 Navara Double Cab hangt een prijskaartje van 39.030 euro.

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier