Peugeot 308 GT: voluit voor sportiviteit
Tijdens het jongste Brusselse Autosalon showde Peugeot de zowel als berline of SW( stationwagon) te verkrijgen 308 GT. De looks van de 308 GT laten niet de minste twijfel bestaan over zijn aspiraties.
Bij deze sportieve 308- variant staat de ‘Leeuw’ in een radiatorrooster met drie horizontale spijlen, waarbij de verlichtingsfuncties integraal worden verzekerd door ledlampen. Van huis uit is de Peugeot 308 GT uitgerust met lichtmetalen 18-duims velgen met Michelin Pilot Sport 3-rubber. Een GT-logo siert zowel het radiatorrooster, de voorvleugels als de achterklep. Optioneel is een glazen panoramadak leverbaar.
Kleur en interieur
Tot het kleurenpalet van de Peugeot 308 GT behoort het exclusieve ‘Blue Magnetic’, een blauwe kleur die in het verleden voorbehouden was aan Franse sportwagens. Ook het interieur van de 308 GT doet sportief aan. Daarvan getuigen onder meer de alcantara-bekleding, de rode stiknaden op zowel het dashboard, de portierpanelen als op de balg van de versnellingspook. Aluminium pedalen en roestvrije portierdrempel vervolledigen het sportieve plaatje. Opmerkelijk is dat we op het instrumentarium zowel het geleverde vermogen en koppel, de turbodruk als de G-krachten kunnen aflezen.
GT berline vs. GT SW
Recentelijk reden we achtereenvolgens met de Peugeot 308 GT berline en de 308 GT SW. Eerstgenoemde had in het vooronder een 1,6 liter benzinemotor, de tweede een 2,0 liter oliestoker. Kenmerkend voor de 1.598 cm³ metende viercilinder-benzinestoker, goed voor een vermogen van 151 kW/205 pk, zijn de directe inspuiting, de twin-scroll turbo. De benzinemotor, een aanrader, tekent voor een koppel van 285 newtonmeter en behoeft slechts 7,5 seconden om vanuit stilstand naar honderd te versnellen. Bovendien springt deze dubbelnokker hoogst aanvaardbaar om met de brandstof: 5,6 l/100 km (CO2-emissie: 130g/km). De 1.997 cm³ metende vierpitter van de 308 GT 2.0 Blue HDi is goed voor een hoogste vermogen en koppel van respectievelijk 133 kW/180 pk en 400 Nm (bij 2.000-3.750 t/m). Geen enkele handbak kan zo’n koppel aan, vandaar dat de zelfontbrander er enkel is in combinatie met een zestrapsautomaat. Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan 8,6 seconden en gemiddeld verstookt de tweeliter slechts 4,1 liter diesel per 100 km (CO2-emissie: 107g/km).
De Peugeot 308 GT SW 2.0 BlueHDi is er vanaf 34.000 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier