Range Rover Velar ademt ruimte en verfijning

Bijna een halve eeuw na de lancering van de originele Range Rover krijgt de Range Rover-familie er met deze middenklasse-SUV een vierde telg bij. Het nieuwe model wordt ontegensprekelijk een serieuze concurrent voor onder meer de Audi A6 Allroad, de Mercedes-Benz E-Klasse All Terrain en de Porsche Macan.

De 4,80 m lange, 2,03 m brede en 1,66 m hoge Velar positioneert zich in het Range Rover-gamma tussen de Evoque en de Range Rover Sport. Het zwevende dak verwijst duidelijk naar de voorouders, terwijl een gedurfde verticale neus en lange motorkap al meteen de toon zetten voor het koetswerkdesign.

Evenwichtig, stijlvol design

Fijne, standaard ledkoplampen benadrukken de vorm van het radiatorrooster ,terwijl geprononceerde luchtinlaten in de voorbumper en de bodemplaat het prestatieniveau en de terreincapaciteiten moeten accentueren. De lichtmetalen 22-duims velgen optimaliseren het silhouet en zetten  de uitstraling extra kracht bij.

De vlak aansluitende portiergrepen – een primeur voor Range Rover – benadrukken hoe technologie het opvallende Velar-design mogelijk heeft gemaakt. Voorzien van subtiele ledverlichting klappen ze snel uit zodra de portieren worden ontgrendeld met de afstandsbediening of door een toets in de handgreep aan te raken. Wanneer de auto vergrendeld wordt – en dat bij een snelheid vanaf 8 km/u – trekken deze zich naadloos terug in de portieren.

De wagen heeft een erg stijlvolle look.

Hoogwaardig

De R-Dynamic-modellen worden gekenmerkt door een dieper uitgesneden voorbumper met grotere luchtopeningen om de koeling te bevorderen én de visuele uitstraling te versterken. Het Range Rover Velar-interieur ademt zowel ruimte als verfijning. Voor het eerst tekent onder meer de 2,87 m lange wielbasis. De gebruikte materialen zijn hoogwaardig en de afwerking voorbeeldig.

De zitpositie is, zoals het een SUV betaamt, hoog en dat op tot 20-voudig verstelbare voorzetels die behalve te verwarmen of te koelen eveneens een massagefunctie kennen. Om een rustgevend interieur te creëren is het aantal schakelaars tot het absolute minimum beperkt. Niet alleen voorin heeft men niet klagen over een gebrek aan ruimte. Op de 40/20/40 deelbare achterbank stelt de hoofdruimte niet teleur, maar houdt de beenruimte niet over.

Optioneel is deze overigens verkrijgbaar met verwarming/ventilatie naast een elektrisch verstelbare rugleuning. Eveneens tegen meerprijs is er een airco met 4 zones. Centraal op het dashboard prijken de  twee 10-duim hogeresolutieaanraakschermen van het nieuwe Touch Pro Duo-infotainmentsysteem. Door de bedieningselementen van Terrain Response en Terrain Response 2 in Touch Pro Duo te integreren, verdwenen zowel  de klassieke draaiknop als de fysieke toetsen.

Interactive Driver Display

Vanaf de SE-uitvoering voorziet de constructeur in een 12,3-duim Interactive Driver Display. Dit virtuele instrumentenbord in hoge resolutie laat toe te kiezen tussen een lay-out met 2 wijzerplaten en een informatiepaneel in het midden, een lay-out met een wijzerplaat en 2 informatieschermen of een volledige kaartweergave. Belangrijke info zoals snelheid, instructies van het navigatiesysteem en waarschuwingen van actieve veiligheidssystemen worden weergegeven op een head-updisplay in kleur.

De Velar biedt een erg fraai afgewerkt interieur.

De voorinzittenden hebben toegang tot twee USB-poorten en drie  12V-stopcontacten . De bagageruimte biedt een inhoud van 673 liter en de tweede is voorzien van een skiluik. Met de achterzetels neergeklapt loopt de bagageruimte  op tot 1.731 liter.  Tegen meerprijs leverbaar is een middels voetbewegingen onder de achterbumper te openen en te sluiten achterklep.

Zonder sleutels

De Active Key, een waterdichte en schokbestendige polsband met geïntegreerde transporder biedt dan weer de mogelijkheid sporten of buitenactiviteiten te beoefenen zonder de standaardsleutel te moeten meenemen.

Door de Active Key tegen het logo op de achterklep te houden, wordt de achterklep vergrendeld, worden de sleutels in het interieur uitgeschakeld en kan je ze veilig in de wagen achterlaten.

Kiezen uit 6 motoren

Vierwielaandrijving is uiteraard standaard op dit Land Rover-model. Het Terrain Response-systeem stelt de bestuurder bovendien in staat de afstelling van de wagen aan te passen naargelang de ondergrond. Het nóg meer geavanceerde Terrain Response 2-systeem zit standaard op de First Edition-modellen én optioneel verkrijgbaar op alle andere versies. Het systeem  schakelt automatisch de beste Terrain Response-modus in voor elk oppervlak.

Een zwevend dak is ook kenmerkend voor deze SUV.

Voorts pakt de Range Rover Velar, zoals je vandaag de dag van een eigentijdse vierwielen mag verwachten, uit met tal van rijhulpsystemen waaronder een automatische noodremfunctie en adaptieve snelheidsregeling. Vooralsnog is de Range Rover Velar, die zijn onderstel deelt met de Jaguar F-Pace, verkrijgbaar met 3 benzinemotoren en evenveel diesels.

Benzine vs. diesel

Het benzinegamma trapt af met de in 2 vermogensvarianten (250 en 300 pk) te bekomen 2.0 liter vierpitter. Daarnaast is er nog de 3.0 liter V6 compressor-motor, goed voor een vermogen van 380 pk. Dieselaars kunnen terecht bij de 2,0 liter vierpitter (180 of 240 pk) of bij de 3.0 liter V6 van 300 pk.

Alle krachtbronnen zijn er in combinatie met een ZF-achttrapsautomaat. De drieliter-versies hebben  bovendien standaard luchtvering en alle uitvoeringen genieten in serie al van adaptieve demping.

Aan de Range Rover Velar D180 2.0 hangt een prijskaartje van 57.300 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier