Sportieve Skoda Kodiaq RS is zegezeker

Zoals de andere leden van de Volkswagen Groep zet ook het Tsjechische Skoda volop in op suv’s.  De jongste Skoda- aanwinst is de Kodiaq RS,  die net als de Octavia RS mikt op een sportief publiek. De 4,70 m lange, 1,88m brede en 1,68 m hoge Kodiaq RS geldt trouwens als  eerste suv  van de sportieve RS-familie.

De Kodiaq RS werpt zich door een stoer, dynamisch design en RS-logo op als een volwaardige telg van de RS-familie. Kenmerkend voor deze sportieve suv is onder meer  het nieuwe, van  rode accenten voorziene  RS-logo.  Het hertekende logo prijkt voortaan zowel op het radiatorrooster als op de achtersteven en is alvast moderner dan voorheen.  De constructeur maakt er ons op attent dat de ‘V’ in het logo staat voor Victorie, terwijl de rode kleur de sportieve uitstraling benadrukt.

Ten opzichte van de reguliere Kodiaq onderscheidt de RS-versie zich  eveneens door de hertekende voor-en achterbumper. Zoals bij alle RS-modellen is er ook  achteraan een reflector die zich uitstrekt over de hele wagenbreedte.  Onder de achterste bumperschort prijken bovendien met chroom omrande  dubbele uitlaatpijpen. De verticale  lamellen evenals de omranding van het radiatorrooster, de raamlijsten, de zijspiegelbehuizingen en de dakrails zijn dan weer in een hoogglanzend zwarte kleur uitgevoerd.  Antracietkleurige, 20-duims lichtmetalen wielen zijn standaard en achter die velgen zien we felrode remklauwen. Voorts maakt de Kodiaq RS gebruik van geavanceerde ledtechnologie voor zowel de koplampen als de achterlichtunits.  Vooraan zijn het full-ledkoplampen en achteraan heldere, bijna meteen oplichtende leds.

Virtual Cockpit

Zelfs als sportieve variant blijft de Kodiaq RS nog altijd een échte Kodiaq die een sportieve levensstijl perfect weet te combineren met een hoge mate van comfort, een royale ruimte en een groot gebruiksgemak. Ook in het interieur treffen we het RS-logo aan. Het prijkt zowel op het multifunctionele sportstuur,  bovenaan de versnellingspook  evenals op de voor-en twee buitenste achterzetels.   Voorts zorgen verfijnde materialen, subtiele contraststiksels en rode toetsen voor sportieve accenten.

Een onderaan afgeplat leren stuur en tal van rode stiksels kenmerken het interieur.

De sportzetels voorin zijn bekleed met Alcantara en leder en afgewerkt met de specifiek rode RS-contraststiksels. Alcantara is ook weer te vinden aan de binnenkant van de portieren, weliswaar afgewerkt met zwarte, ruitvormige stikselbanen.  Op het stuur en de armsteunen van de portieren zijn eveneens rode stiksels aangebracht.  Koolstofeffect op het dashboard, een zwarte hemelbekleding evenals pedalen afgedekt met roestvrij staal vervolledigen binnenin het sportieve plaatje. Standaard zijn bovendien de portierdrempels met  het RS-logo evenals het ledpakket met  omgevingsverlichting in 10 instelbare kleuren. De nieuwe, vrij programmeerbare  standaard Virtual Cockpit is afgewerkt met een sportief ogend koolstofvezeleffect en biedt een extra, vijfde weergavemodus. In deze Sport-modus staan de snelheidsmeter en toerenteller centraal zodat de bestuurder deze informatie steeds duidelijk kan zien.  Daartegenover wordt de radiozender of de navigatie-informatie kleiner  weergegeven.  Tot de standaarduitrusting van de Skoda Kodiaq RS behoren de getinte achterruit, de zijruiten achteraan evenals de elektrisch verstelbare bestuurderszetel met geheugenfunctie.  De bestuurder kan niet alleen zijn voorkeur qua rijmodus, maar ook zijn zitpositie in de optionele personaliseerbare sleutel opslaan. Zodra men het portier opent, worden deze instellingen automatisch toegepast.

Standaard is de Skoda Kodiaq RS een vijfzitter, maar optioneel is een derde zetelrij leverbaar Let wel: die derde zetelrij is enkel geschikt voor kinderen. In vijfzitter-configuratie biedt de Kodiaq  RS met de zetels in positie al een laadvolume van 725 liter. Met neergeklapte zetels loopt zulks op tot 1.960 liter.  Met alle zetels in gebruik heeft de zevenzittter een laadvolume van 230 liter. Dit loopt op tot 715 liter met de derde zetelrij neergeklapt en tot 1.950 liter met zowel de tweede als derde rij naar beneden.  De Skoda Kodiaq RS, gezegend met een verschuifbare achterbank, biedt achterin een zee van ruimte. Van huis uit is de Skoda Kodiaq RS voorzien van het Bolero-infotainmentsysteem met Bluetooth-connectiviteit.

Dankzij een geïntegreerde internetaansluiting kan via de optionele Amundsen-en Columbus-systemen verbinding worden gemaakt met de mobiele online diensten van Skoda Connect.   Zoals we van Skoda inmiddels gewoon zijn, pakt ook de Kodiaq RS uit met tal van Simply Clever-functies.  Standaard wordt deze suv onder meer  geleverd met een verwijderbaar bagagescherm, een parapluvak in  het voorportier, een ijskrabber in de tankklep ,een kaarthouder aan de A-stijl langs bestuurderszijde, een neerklapbare armsteun achteraan evenals  een multifunctioneel opbergvak in de middenconsole.  Een elektrisch bediende achterklep met aanraakfunctie en een uitneembare led-zaklamp zijn  dan weer optioneel leverbaar.

Krachtigste diesel

De 2.0 TDI-motor van de Kodiaq RS is een nieuwe mijlpaal in de meer dan 120-jarige  Skoda-geschiedenis.  Met een vermogen van 176  kW/239 pk en een maximumkoppel van 500 newtonmeter is dit de krachtigste diesel die tot nog toe in een Skoda-productiewagen wordt  gebruikt en die vooralsnog uitsluitend in deze prestatiegerichte suv wordt aangeboden.

Dubbele uitlaatpijpen en dakrails in hoogglanzend zwart accentueren het sportieve karakter.

Kenmerkend voor de 4 cilinders tellende 2,0 liter diesel, gekoppeld aan een zeventraps DSG-automaat met dubbele koppeling (incl. flippers achter het stuur),  is onder meer de tweetraps biturbo-technologie. De prestaties van de liefst 1.880 kg op de weegschaal brengende suv zijn dik in orde. Zo volstaan slechts 6,9 tellen voor de 0-100 km/sprint.  Ons gemiddeld testverbruik bedroeg 7,3 liter diesel per 100 km, wat rekening houdend met het motorpotentieel best aanvaardbaar is.  Voorzien van een oxidatiekatalysator , een roetfilter en een SCR-katalysator voor de uitlaatgasbehandeling voldoet de motor inmiddels ook  aan de Euro 6d-TEMP-emissienormen. In snelle bochten biedt de standaard vierwielaandrijving veel tractie, al mocht in de Sport-modus de besturing wel wat meer feedback bieden. Middels de adaptieve dempers kan het veercomfort, worden  afgestemd op de gekozen rijmodus, al is zelfs in de Sport-modus het comfort niet echt stug te noemen. Goed om weten is dat de Skoda Kodiaq RS, flirtend met een  top van 221 km/u, op de Nordschleife van de Nurbürgring   de snelste rondetijd ooit neerzette voor een suv met 7 zitplaatsen.

De  Skoda Kodiaq RS staat in de prijslijst voor 54.280 euro

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier