SsangYong Rexton IV met opgewaardeerd interieur

Terwijl Koreaanse autobouwers zoals Hyundai en Kia zich steeds meer conformeren aan de Europese smaak,  blijft het in 1954 opgerichte  SsangYong zijn eigen koers varen.  De voorbije 60 jaar is SsangYong, de oudste Koreaanse autobouwer,  uitgegroeid tot een wereldspeler qua suv’s en vrijetijdsvoertuigen.  Aan ambitie ontbreekt het SsangYong geenszins.

Over  twee  jaar wil het Koreaanse merk wereldwijd 250.000 auto’s aan de man brengen. Sinds de opstart van de Europese verkoop in 1996 werden er al meer dan 264.000 auto’s verkocht. In ons land werden er vorig jaar 1.600 nieuwe inschrijvingen genoteerd.  Vandaag de dag omvat het SsangYong-gamma al 7 modellen: Rexton,  Actyon,  Korando, Tivoli , XLV, Actyon Sports  en  Rodius.

Nieuw front én opgewaardeerd interieur

Dit jaar  verwacht  SsangYong veel van de op het jongste Autosalon van Frankfurt  als wereldprimeur getoonde Rexton IV, welke duidelijk het DNA van de drie vorige generaties heeft overgenomen.  De Rexton, het SsangYong-vlaggenschip, werd  al  in 2001 voor het eerst gecommercialiseerd.  Ten opzichte van de voorganger groeide de nieuwste versie  bijna 10 cm in de lengte en  6 cm in de breedte.  In stad is het dan ook even wennen aan de forse buitenmaten.  De fabrikant claimt dat de Rexton van de vierde generatie de designweg volgt die SsangYong is ingeslagen met de Tivoli.  Middels een eigentijdse, weliswaar ingetogen stijl vertoont het  nieuwe front een coherente look waarbij het radiatorrooster en de koplampen naadloos ineenvloeien. Het radiatorrooster, geïnspireerd op de gespreide vleugels van een vliegende vogel, was  voor het eerst te zien op de compacte suv Tivoli en bepaalt voortaan de nieuwe frontale look  van alle nieuwe SsangYong-modellen.  Al even kenmerkend voor het Rexton IV-front zijn de dagrijverlichting,  de led-mistlampen evenals de zijverlichting.

Opgewaardeerd interieur

Het interieur is er ten opzichte van de vorige Rexton-generatie beduidend op vooruitgegaan. In het overzichtelijke instrumentarium bevindt zich een ruim 7-duim groot informatiescherm. Het dashboard  heeft  nu een duidelijke indeling  en is in niets meer te vergelijken met dat van de voorganger.

Een flink opgewaardeerd interieur.

Het geavanceerde infotainmentsysteem omvat DAB-radio, Apple CarPlay en Android Auto. Naargelang de uitvoering is er een navigatiesysteem met 8- of 9,2-duim scherm.  Er zijn camera’s voor-en achteraan en het nieuwste aanbod qua elektronische veiligheidshulpmiddelen omvat “Around view” in 3D. De voor het interieur aangewende materialen zijn beduidend kwalitatiever geworden, terwijl tegelijk de afwerking van een hoger niveau is. Zowel voor-als achterin is er heel wat hoofd-en beenruimte en voor de zetelbekleding kan gekozen worden uit zowel  stof, TPU(thermoplastisch polyurethaan) als hoogwaardig nappaleder(Sapphire). In de duurste versie (Sapphire) is er ook nog eens elektrische zetelverstelling(incl.geheugensysteem). Daarnaast is er een Easy Access-modus voor de in 8 richtingen elektrisch verstelbare bestuurderszetel . Zowel voor-als achterin zijn de zetels  trouwens verwarmbaar.  Het goed in de hand liggende leren stuur is zowel in hoogte en diepte verstelbaar  en bovendien verwarmbaar.  In de Sapphire-uitvoering zijn de voorzetels zowel verwarm-als ventileerbaar.    Al naargelang de achterbank is neergeklapt varieert het koffervolume  van 820 tot 1.977 liter. Een elektronische achterklep vergemakkelijkt bovendien  het in- en uitladen.

Inschakelbare vierwielaandrijving

Voor de aandrijving van de nieuwe SsangYong Rexton zal in onze contreien hoofdzakelijk worden gekozen voor de   4 cilinders tellende 2,2 liter turbodiesel. Deze   beproefde oliestoker wordt  opgegeven voor een hoogste vermogen  en koppel van resp. 133 kW/181 pk en 420 Nm . Wie opteert voor een benzinemotor kan terecht bij een direct geblazen tweeliter, goed voor een vermogen en  koppel van resp. 165 kW/225 pk en 350 Nm.  Naar wens is de zelfontbrander te koppelen aan een manuele zesbak of een aan Mercedes-Benz ontleende 7-trapsautomaat.

De achtersteven oogt vrij ingetogen.

Als testwagen kozen we voor de  vierwielaangedreven versie met in het vooronder de heerlijk soepele oliestoker welke een prima span vormt met de naadloos schakelende én alert regerende automaat. Gemiddeld verstookte de zelfontbrander  9,0 liter diesel per 100 km, hetgeen   best  aanvaardbaar is voor een 2206 kg wegende suv.  De nog steeds van een ladderchassis gebruik makende  SsangYong Rexton e-XDi220 4WD is voorzien van inschakelbare vierwielaandrijving.  Daarbij worden de achterwielen permanent aangedreven en de voorwielen  enkel indien nodig elektronisch ingeschakeld . Het rijcomfort, de wegligging en de rijstabiliteit van de  Rexton  zijn er ontegensprekelijk  op vooruitgegaan  dankzij  een betere gewichtsverdeling in combinatie met een double wishbone-wielophanging vooraan en een multilink-ophanging achteraan.   De  enigszins vage  besturing  maakt je er  wel  meteen op attent dat deze  luxe-terreinwagen   geenszins sportieve aspiraties koestert. Het bochtgedrag is overigens  keurig voorspelbaar. Aan comfortitems  is er geen tekort.  Zo beschikt de Rexton al vanaf het eerste uitrustingsniveau(Crystal)  over elektrisch bediende ruiten en buitenspiegels, een achteruitrijcamera en parkeersensoren voor-en achteraan.  Tot de veiligheidsuitrusting en rijhulpsystemen  behoren onder meer de 9 airbags (incl. knieairbag voor de bestuurder), de frontale botswaarschuwing, de autonome noodremfunctie, de spoorassistent, de grootlichtassistent evenals de verkeersbordenherkenning.

Aan de SsangYong Rexton  2.2D  4WD  Quartz 7A “Sapphire” hangt een prijskaartje van 42. 490 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier