Subaru Levorg; krachtige en stoere gezinswagen
Bij gebrek aan belangstelling van de Europese consument werd de in 2009 gelanceerde Legacy V vorig jaar al uit de Subaru-verkooplijst geschrapt. Doordat er een conventionele stationcar ontbrak, ontstond er een gat in het gamma. Met de Subaru Levorg werd die leemte nu perfect opgevuld.
“Levorg” staat voor LEgacy, reVOlution en touRinG. Deze stoere D-segmenter werd uitgebracht in twee uitvoeringen (Comfort en Premium), en hoort thuis in het rijtje van wagens zoals Mazda6 en Volvo V60. De Subaru Levorg heeft een aantal uiterlijke kenmerken die je niet meteen van een gezinswagen verwacht. Meteen in het oog springend is de forse luchthapper op de motorkap. Geen onnodige accessoire want dit onderdeel is wel degelijk broodnodig om de boxermotor voldoende koeling te bezorgen. De scherp gelijnde koplampen in combinatie met de forse voorbumper zorgen op hun beurt voor een dynamische uitstraling.
Bijna geen trillingen
De 4,69 m lange, 1,78 m brede en 1,48 m hoge Levorg is enkel verkrijgbaar met één benzinemotor. Naar een oliestoker ga je dan ook tevergeefs op zoek. Als Levorg-krachtbron opteerde Subaru voor een direct ingespoten en geblazen 1,6 liter vierpitter, goed voor een hoogste vermogen en koppel van resp. 125 kW/170 pk en 250 newtonmeter (bij 1.800-4.800 t/m). Deze 16-klepper is gekoppeld aan een cvt (continu variabele transmissie), die je indien gewenst met flippers aan het stuur kan bedienen. Een handgeschakelde zesbak of een automaat met dubbele koppeling zijn alsnog niet verkrijgbaar. Traditiegetrouw is ook deze Subaru-krachtbron een boxermotor waarvan de krukas zo gemaakt is dat de twee tegenover elkaar liggende cilinders steeds exact dezelfde beweging maken. Op die manier worden trillingen grotendeels opgeheven.
Met 1.531 kg op de weegschaal kan je de Subaru Levorg bezwaarlijk een lichtgewicht noemen. Toch heeft de wagen slechts 8,9 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u op te trekken. De topsnelheid bedraagt 210 km/u. Maar zelfs bij een laag toerenaantal heeft de boxermotor aardig wat ‘power’ in huis. Het verbruik ligt volgens de producent op gemiddeld 6,9 liter benzine per 100 km (C02-uitstoot: 159g/km). In praktijk ligt die met 8,0 liter al vlug wat hoger.
Dynamische rijstijl
In onze contreien speelt die hoge C02-emissie de Levorg ontegensprekelijk parten. De Levorg nodigt wel uit tot een dynamische rijstijl waardoor het verbruik kan toenemen. De Subaru Levorg is gezegend is met de rallygenen van de XRX STi. Zo is de voortrein grotendeels ontleend aan laatstgenoemde en de rijhoedanigheden van de Levorg varen er wel bij. De wielophanging omvat vooraan dubbele draagarmen en achterop een multilink-constructie. Overigens is ook dit Subaru-model weer voorzien van permanente vierwielaandrijving. De combinatie van laag zwaartepunt -met dank aan de boxermotor – en 4WD zorgt er alvast voor dat deze stationcar erg stabiel op de weg ligt en ook nog eens heel koersvast blijkt te zijn.
Bovendien staat de Levorg ondanks zijn dynamische aspiraties borg voor een hoogst aanvaardbaar comfortniveau. De besturing doet denken aan deze in de WRX STi. Bovendien is het frappant hoe weinig de koets gaat overhellen bij(te) snelle bochten. Vering en demping werden aangepast aan het “karakter” van de gezinswagen. Voor het tijdig intomen van de 170 paarden zorgen geventileerde schijfremmen vooraan in combinatie met massieve exemplaren achterop.
Ten opzichte van de Legacy Touring is het interieur er flink op vooruit gegaan. De aangewende materialen en de afwerking zijn dik in orde. Zo is het overaanbod aan harde kunststof verdwenen en ook de ergonomie stelt niet teleur. Het dashboard is overzichtelijk en de bediening van het multimediasysteem gaat ook nog eens een stuk vlotter dan voorheen. Bijzonder fraai in de door ons gereden Premium-uitvoering zijn de leren sportzetels voorzien van blauwe stiksels. Verder onderscheidt de Premium-versie zich van de uitvoering “Comfort” door o.m. 17-ich lichtmetalen wielen, getinte ramen achterin en het schuifdak. Opbergcapaciteit biedt het Levorg-interieur in voldoende mate en het laadvolume bedraagt, al naargelang de opstelling van de achterban, 522 of 1.446 liter.
Maximale score
Grote aanwinst qua veiligheid is de EyeSight. Het eerste rijhulpsysteem dat enkel stereocamera’s gebruikt om voorwerpen zoals voertuigen en andere weggebruikers te detecteren. Met dit systeem beschikt de bestuurder over een extra paar ogen. Extra veiligheden zijn de remcontrole en de adaptieve cruisecontrol-functie die over het volledige snelheidsbereik operationeel is. Met de Eyesight Assist Monitor, dat zich in het gezichtsveld van de bestuurder bevindt, wordt door middel van gekleurde leds aangegeven of er gevaar dreigt. Een ander preventief veiligheidssysteem is de Lane Keep Assist. Wordt er harder dan 65 km/u gereden en dreigt de wagen de rijstrook te verlaten, helpt de Lane Keep Assist door middel van kleine stuurcorrecties de wagen op zijn rijvak te houden. Beide rijhulpsystemen hebben er toe bijgedragen dat de Subaru Levorg bij de EuroNCAP-crashtests de maximale score van 5 sterren behaalde.
Aan de Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium hangt een prijskaartje van 34.695 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier