Suzuki Ignis, een SUV voor de hippe vogels
De nieuwe Ignis, een ultacompacte SUV, is duidelijk een Suzuki, zij het wel met een nieuw design en een eigen persoonlijkheid. Volgens de constructeur heeft de nieuwe Ignis hippe stadsmensen als doelgroep en dat ongeacht hun leeftijd.
Met de 3,70 m lange,1,66 m brede en 1,55 m hoge Ignis surft Suzuki mee op de golf van de erg in trek zijnde compacte stadswagens à la Fiat 500 en Opel Corsa.
Hulde aan het verleden
Volgens Suzuki brengt de nieuwste Suzuki Ignis hulde aan het verleden middels een design dat verwijst naar enkele van Suzuki’s meest emblematische modellen uit de jaren ’70. Zo vormt de C-stijl met zijn drie karakterlijnen een knipoog naar de Forte Coupé uit 1971, zijnde de eerste kleine sportieveling van het Japanse merk. Aan zowel de Forte Coupé als de First Cervo ontleent de nieuwe Suzuki Ignis dan weer zijn uiterst compacte buitenmaten. Het Ignis-design wordt vooraan gekenmerkt door zowel de ledkoplampen als de vormgeving van het radiatorrooster.
De spatborden vooraan en de schelpvormige motorkap zijn elementen die we ook aantreffen bij andere Suzuki-SUV’s. Ondanks zijn compacte formaat geniet de nieuwste Suzuki Ignis van aardig wat interieurruimte. Voorin zit je op stevige zetels met een wat korte zitting waarbij je uitkijkt over een 7-duims multimediascherm.
Het multimediasysteem omvat zowel het 3D-navigatiesysteem, de spraakherkenning voor diverse functies evenals de Bluetooth-verbinding om handsfree te bellen en audio te streamen. Het systeem omvat eveneens een parkeerhulp met achteruitrijcamera evenals connectiviteit voor smartphones.
Alles in verbinding
Alle verbindingsprotocollen zijn aanwezig: Android Auto, Apple CarPlay en MirrorLink. Met Android Auto kan Android ook in de wagen worden gebruikt. De app helpt de chauffeur geconcentreerd te blijven op de weg en gebruikt diensten van Google zoals Google Maps en Google Search. AppleCarPlay helpt iPhone-bezitters de beste route te vinden. Je kan dus bellen, berichtjes versturen en ontvangen evenals muziek beluisteren zonder verstrooid te raken. MirrorLink tenslotte laat de apps op je smartphone verschijnen op het aanraakscherm. Daaronder bevindt zich het bedieningselement voor de klimaatregeling.
Het instrumentarium is met zijn analoge snelheidsmeter en toerenteller overzichtelijk en dankzij de hoge zitpositie heb je een prima zicht op het verkeer. Het stuurwiel is wel enkel in de hoogte verstelbaar. Het interieur maakt om budgetaire redenen gebruik van vrij harde plastics. Dat is onder meer het geval voor het dashboard. Voorts bedacht Suzuki de Ignis met een koffervolume van 267 liter.
Niet onbelangrijk is dat de achterste zetels verschoven en neergeklapt kunnen worden teneinde extra ruimte te creëren. Zo zijn de twee delen van de achterbank over een lengte van 16,5 cm verschuifbaar en dat komt uiteraard de flexibiliteit ten goede. Met de 50/50 deelbare achterbank in de voorste stand groeit het koffervolume ook nog eens met 100 liter. Klap je de rugleuningen van de achterbank om dan is zelfs een laadvolume van 1.100 liter beschikbaar. Een schoonheidsfoutje evenwel is de vrij hoge kofferdrempel(74 cm).
Atmosferische vierpitter
De nieuwe Suzuki Ignis wordt gecommercialiseerd met in het vooronder een 90 pk rijke 1,2 liter DualJet-benzinestoker, goed voor een gemiddeld verbruik van 4,6 liter per 100 km(C02-emissie: 104g/km). Kenmerkend voor deze atmosferische vierpitter is onder meer de vulling middels 2 injectoren per cilinder. Dit vertaalt zich in een fijnere verneveling van de brandstof en bijgevolg een optimale verbranding. De krachtbron is naar wens te koppelen aan een manuele 5-bak of een gerobotiseerde bak.
De nieuwe Suzuki Ignis is naar keuze verkrijgbaar als voorwiel- en vierwielaandrijver. De vierwielaandrijving Allgrip Auto steunt op een transferbak met viscokoppeling, die de aandrijfkracht enkel naar de achterwielen stuurt wanneer dat nodig blijkt. Het Grip Control-systeem kan manueel worden ingeschakeld en blijft actief bij snelheden tot 30 km/u. De Suzuki Ignis wordt gecommercialiseerd met tal van veiligheidssystemen, waarvan de meest geavanceerde een beroep doen op een enkele technologie: de stereocamera in de voet van de binnenspiegel.
De camera volgt voortdurend wat er zich voor de wagen afspeelt. Dreigt er een botsing en reageert de bestuurder niet, dan remt de wagen geheel autonoom af teneinde de impact te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken. Diezelfde camera volgt ook de wegmarkeringen en waarschuwt middels trillingen in het stuur als deze van zijn rijstrook afwijkt. Nog steeds op basis van de wegmarkeringen merkt de camera wanneer de auto overdreven slalomt als gevolg van verstrooidheid of vermoeidheid. In dat geval wordt de bestuurder daarop middels een visueel en akoestisch signaal op attent gemaakt. Tot de standaard geleverde comfortitems van de Ignis GLX behoren onder meer de zetelverwarming, de automatische airco, het leren stuur evenals de snelheidsbegrenzer.
Aan de Suzuki Ignis 1.2 GLX hangt een prijskaartje van 18.199 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier