Belgen geven mee kleur aan Cirque du Soleil-show ‘Kurios’: “Onze act is zot, plezant én spectaculair”

Adembenemend, poëtisch, humoristisch, wervelend en geen seconde vervelend: Cirque du Soleil overtreft met ‘Kurios’ opnieuw alle verwachtingen. De show, die vanaf 27 juli te zien is in Knokke-Heist en daarna ook nog naar Brussel trekt, kleurt trouwens verrassend Belgisch. Choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui tekende de fantastische openingsscène van de show uit en de Waaslandse acrobaat Tomas Thys springt – letterlijk en figuurlijk – in het oog.

“Of ik uitkijk naar de shows in België? Absoluut, ik hoop een hele tribune te kunnen vullen met al mijn familie en vrienden”, lacht Tomas Thys. De 31-jarige Waaslander ruilde in 2015 zijn bestaan als topturner in voor dat van acrobaat. Eerst drie jaar bij The House of Dancing Water van Franco Dragone in Macau, sinds 2018 zwerft hij de wereld rond met Kurios, het indrukwekkend steampunkspektakel van Cirque du Soleil dat deze zomer voor het eerst in België te zien is. Wij treffen de artiest echter in Milaan, waar wij een kijkje konden nemen achter de schermen van de show. “Als gymnast heb ik een hoog niveau behaald, maar ik werd iets ouder, kreeg steeds meer last van blessures en voelde dat het tijd was om iets anders te doen. Omdat ik wel hield van een publiek entertainen – de gymgala’s waren voor mij altijd de hoogtepunten van het jaar – zag ik wel een toekomst in de showbusiness. Ik deed auditie voor Dragone en mocht enkele maanden later al beginnen.”

Al was de overstap van gymnast naar artiest toch een uitdaging. “Ik dacht dat het gemakkelijk zou gaan omdat ik altijd al een echte showman was die ervan hield om het publiek op te zwepen, en dat klopte ook, maar na een tijd leer je wel dat het veel meer inhoudt dan alleen het publiek laten applaudisseren. Wij doen 8 à 10 shows per week, het is gewoon onmogelijk om altijd je moeilijkste trucs te doen. Ik ontdekte dan ook al vlug dat het niet alleen draait om de moeilijkheid van de tricks maar ook om die extra elementen die het publiek in de ban houden. In de lucht doen alsof je gaat vallen maar het dan toch nog redden, bijvoorbeeld. Dat zijn zaken die de show naar een ander niveau tillen… Gelukkig word je hier omringd door topartiesten met een jarenlange ervaring, waar je als beginnend artiest heel veel van kan leren.”

Thomas Thys: “Natuurlijk kijk ik uit naar onze shows in eigen land.” (foto Cirque du Soleil)
Tomas Thys: “Natuurlijk kijk ik uit naar onze shows in eigen land.” (foto Cirque du Soleil)

Spektakel verzekerd

In Kurios maakt Tomas deel uit van het Acronet-team, een van de meest spectaculaire onderdelen van de show. Een springact, niet op een stabiele trampoline maar op een gigantisch net dat boven de ring wordt opgespannen. “Wij zijn de enigen ter wereld die deze act doen. Het is heel bijzonder, omdat het net enorm meeveert. Voor wie niet geoefend is, is het al quasi onmogelijk om gewoon op het net te wandelen”, aldus Tomas. De act is niet zonder gevaar, zo ondervond Tomas zelf. “Veiligheid gaat boven alles, en van zodra we merken dat een artiest wat van zijn lijn afwijkt, grijpen we in, maar er is altijd een risico. Zo kwam ik ooit slecht neer in het net en werd mijn arm uit zijn kom gerukt. Het duurde wel even vooraleer ze me uit het net kregen, waarna een operatie en lange revalidatie volgden”, aldus Thomas, die aan het gebeuren een indrukwekkend litteken overhield. “Ik zeg altijd dat ik aangevallen ben door een haai. Dat is nog niet iets indrukwekkender”, grapt hij.

Het Acronet-team komt in actie na de pauze. “Het is aan ons om opnieuw de vlam in de pan te brengen. Onze act is dus zot en plezant, maar dan wel gecombineerd met enorm hoge tricks.” Tomas is trouwens niet alleen tijdens het Acronet-nummer in de show te zien. Zo spotten we hem ook tijdens de openingsscène van de show, die werd uitgewerkt door de Belgische topchoreograaf Sidi Larbi Cherkaoui. “Wat veel mensen niet weten, is dat wij als artiesten (Kurios telt er 49, red.) van het begin tot einde van de show bezig zijn, vaak niet zichtbaar voor het publiek. Neem nu de act van de slangenmeisjes, die op een reusachtig hand hun kunsten tonen. In die hand zitten telkens twee leden van mijn team, die de hand rondrijden en bedienen. Naast je eigen act doe je dus nog tal van andere dingen. Elke show krijg je ook verschillende taken: vandaag doe ik die positie en die truc, morgen zal het helemaal anders zijn. Zo houden we het leuk en spannend, en vermijden we dat het routine wordt.”

Het Acronet-team in actie: spektakel verzekerd! (foto Cirque du Soleil)

Van routine is voor de toeschouwers alleszins ook geen sprake. We worden meegevoerd naar een steampunkuniversum, een wonderlijke wereld vol curiositeiten, schattige robots en bijzondere figuren, die blijft verbazen en verrassen. Soms ronduit spectaculair – zoals Acronet of de Upside Down World (tip: als je iemand stoelen ziet stapelen, kijk je best ook even naar de top van de grote tent) – maar vaak ook heel poëtisch en zelfs intiem, zoals het handtheater waarbij een artiest enkel zijn vingers gebruikt om een verhaal te vertellen. Magisch!

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier