Yevgueni laat pandemie achter zich met zevende album: “De manier waarop ik pieker is anders”
‘Straks is ook goed’; geruststellender kon een gedachte mid-lockdown niet zijn. Yevgueni moet zich er aan vastgeklampt hebben voor zijn zevende plaat. Nu het rijk der vrijheid voor de zoveelste keer aan de einder gloort, maakt de groep zich op voor een herlancering in stijl. “Dat twintigjarig jubileum? Met een nieuw album moet je vooruit kijken.”
Toen je voor ‘Tijd is alles’ aan het schrijven ging, botste je op een writer’s block. Je was je voelsprieten kwijt, zei je. Hoe was dat tijdens de afgelopen lockdowns?
Klaas Delrue (gitaar/zang): “Die zijn helemaal terug. Het schrijfproces ging veel vlotter dan de vorige twee albums. Ik merkte dat het zoeken van onderwerpen, dingen opmerken, opnieuw een tweede natuur was. En het ging ook een beetje onder druk van de situatie. Als ik dan toch niet weg van thuis kon, en de kinderen zaten op school, dan greep ik die momenten onmiddellijk aan om in the zone te geraken. Daarom gaan de liedjes over dingen die je links en rechts tegenkomt, die ik uitvergroot naar bepaalde thema’s.”
Ik merk dat veel artiesten het net moeilijk hadden om inspiratie te vinden in het afgevlakte lockdownleven.
“Het wás wel zoeken, maar ik heb nu geleerd dat het meer afhangt van die voelsprieten, dan van de context. Zelfs in een onvruchtbare context kun je dan meer doen, dan in een vruchtbare als je die niet hebt. Zolang je dicht bij jezelf blijft, en emoties voelt, heb je altijd wel iets om over te schrijven.”
“ Bovenaan de dijk gaat wel over hoe het je in de nek kon vallen dat niets meer is zoals het was en de vraag voor hoe lang dat nog zal duren. Ik voel heel hard mee met jonge mensen nu. Ik heb een neef die 17 en een nicht die 19 was toen alles begon. Dat is ellendig. Daarom voelde ik de nood om een song te schrijven met de boodschap toch wat verder te kijken dan wat er gebeurde. Want in het nu blijven steken gaat niet op zo’n moment.”
“Ook En met jou is een song die wel ontstaan is uit de lockdown. Ik wilde bij die song corona wel binnenlaten als invloed, maar het er niet expliciet over te hebben, zodat het toch universeler werd, want dit mocht geen coronaplaat worden. En het klopt dat er weinig artiesten zijn die expliciet over de twee laatste jaren hebben gezongen. Integendeel: veel van hen hebben een escapistische single uitgebracht. Ik heb ook het verzoek van vrienden gekregen: maak alsjeblief een vrolijke plaat.”
Dat is dan dus weer mislukt. Als ik de teksten lees denk ik toch ‘die heeft weer flink zitten piekeren en twijfelen de afgelopen jaren’.
“Standaard hé. (lachje) En toch vind ik het geen donkere of droevige plaat. Maar ik ben me er van bewust dat het qua teksten geen rozengeur en maneschijn is, al probeer dat altijd mee te nemen naar een volgende levensfase. De manier waaróp ik pieker is weer anders dan op pakweg Aan de arbeid . Als jonge songschrijver dub je eerder over de toekomst, terwijl ik nu voel dat ik zowel naar voor als naar achter begin te kijken. En als je kinderen hebt, dan komt dat er natuurlijk ook nog eens bij. Het is meer een zoektocht naar jezelf als persoon, en hopen dat dat ook herkenbaar zal zijn voor andere mensen, dan piekeren over specifieke dingen.”
Een midlifecrisis, dus.
“Zo zou ik de hele plaat niet omschrijven, maar op Alles al gezien gaat het daar wel over, ja. Ik weet niet hoe het komt, want doordat ik op een nogal atypische leeftijd nog jonge kinderen heb, vloekt het wat met waar ik sta. Ik heb nog meer drukke toekomst voor me dan veel van mijn leeftijdsgenoten. Maar net zo goed kijk ik achterom, en voel ik de tijd korten. Bij mijn ouders merk ik dat nog veel harder, en daar heeft corona zeker geen goed aan gedaan. Op hun leeftijd voelen twee verloren jaren nog veel meer als tijdverlies. En zelf vind ik het ook heel vervelend, voel ik, om er plots twee jaar te hebben bijgekletst waarin ik niet heb kunnen doen wat ik het liefste doe. Misschien is het dus niet eens midlifecrisis, maar frustratie: we worden niet jonger, en zitten hier maar te wachten.”
Door corona is jullie twintigjarig jubileum in het water gevallen. Wordt dat nog ingehaald, of betekent de nieuwe plaat: we stomen nu wel door naar onze kwarteeuw?
“Dat laatste gevoel weegt door. We hebben in maart een aantal optredens staan die al vier keer verzet zijn en verkocht werden als jubileumshows. We waren van plan om dan iets bijzonders te doen, al was het maar extra lang spelen, maar met een nieuwe plaat kun je die intentie niet volhouden. Nu moeten we gewoon naar de toekomst kijken, en gewoon proberen een heel goed concert te geven.” (door Door Matthieu Van Steenkiste)
‘Straks is ook goed’ is nu uit op PiaS. Yevgueni speelt op 26 en 27 maart uitverkochte concerten in Het Depot, Leuven. Andere tourdata op www.yevgueni.be
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier