Beauty-dupes: producten met de kwaliteit en uitstraling van high-end merken, maar zonder het bijbehorende prijskaartje. (foto Getty) © paulynn Getty Images

Onze beauty-experte Laure Vandendaele weet dat je best kritisch blijft bij budgetvriendelijke alternatieven of beauty-dupes

Voor elk prijzig beautyproduct bestaat tegenwoordig een budgetvriendelijk alternatief. Wat ooit als namaak of een flagrante kopie werd bestempeld, heet nu een ‘beauty-dupe’. Een goede dupe kan een fijne aanvulling voor je beautycollectie zijn, maar een kritische blik blijft noodzakelijk.

De term dupe is afgeleid van het woord ‘duplicate’ en wordt sinds de opkomst van YouTube en beautyvloggers gebruikt voor beautyproducten die de kwaliteit en uitstraling van high-end make-up of huidverzorgingsproducten hebben, maar zonder het bijbehorende prijskaartje. Hun populariteit zit sinds enkele jaren in de lift, maar nieuw zijn ze niet. Toen modehuis Chanel in 1921 het parfum Chanel N°5 lanceerde, werden er al snel pogingen ondernomen om de geur te imiteren en tegen een lagere prijs aan te bieden. In de jaren die volgden experimenteerden budgetmerken met de formules, kleuren en texturen die luxemerken uitbrachten. Vaak gebeurt ook het omgekeerde, waarbij grote cosmeticagroepen zoals L’Oréal hun kennis over nieuwe technologieën en ingrediënten delen met de budgetmerken uit hun portfolio. In dat geval is enkel de concentratie van actieve ingrediënten, zoals vitamine C of retinol, lager dan bij de duurdere merken.

“Wie online shopt, moet extra waakzaam zijn. Niet alle producten voldoen aan de strenge Europese richtlijnen”

Dupe versus namaak

Dupe is geen synoniem voor namaak. De Halo Glow Liquid Filter van e. l. f. mag dan wel heel erg lijken op de Hollywood Flawless Filter van Charlotte Tilbury, maar is geen exacte kopie. “Een gelijkaardig product maken is niet verboden”, zegt advocaat Nele Somers, gespecialiseerd in Intellectuele Eigendomsrechten. “Een dupe overtreedt wel de wet wanneer het de samenstelling, het ontwerp of het merk van een origineel product kopieert zonder toestemming. Dit omvat het stelen van formules, het gebruik van identieke tekens, logo’s of vormen die verwarring bij consumenten kunnen veroorzaken, en het kopiëren van uiterlijke vormgeving die beschermd is door ontwerprechten.” Wie online shopt, moet echter extra waakzaam zijn. Chinese website zoals Temu of Shein verkopen wel nepproducten waarvan de formules vaak niet voldoen aan de strenge Europese richtlijnen.

Jonge generatie

De aantrekkingskracht van beauty-dupes is bijzonder groot bij jongere generaties zoals Gen Z en Gen Alpha. Deze jongeren zijn opgegroeid in een tijdperk van economische onzekerheid, wat hen extra bewust maakt van hun uitgaven. Beauty-dupes stellen hen in staat om trendy en kwalitatieve producten te kopen zonder dat ze daarvoor diep in de buidel hoeven te tasten. Bovendien hechten zij veel waarde aan authenticiteit en transparantie en zijn ze sceptisch over de traditionele marketingtechnieken van grote bedrijven.

Sociale media spelen hierbij een cruciale rol; het delen van betaalbare alternatieven wordt gezien als een vorm van gemeenschapsactivisme waarbij consumenten de macht terugnemen. Deze generaties omarmen beauty-dupes niet alleen vanwege de prijs, maar ook vanwege de waarden die ze vertegenwoordigen en de mogelijkheid om zichzelf uit te drukken zonder zich te verbinden aan dure merknamen.

Let op voor namaak

Koop alleen bij vertrouwbare verkopers, zoals officiële winkels of de website van het merk.

Controleer de verpakking, labels en hologrammen op echtheid.

Wees alert bij verdacht lage prijzen en aanbiedingen die te mooi lijken om waar te zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier