De Opel Astra vijfdeurs: elegantie en Duitse precisie

De inmiddels al 5de Opel Astra-generatie staat momenteel in de Opel-showroom. Net als zijn voorganger getuigt ook de nieuwste Astra van Opels jongste designfilosofie, waarbij sculpturale elegantie wordt gecombineerd met Duitse precisie.

De Astra V oogt evenwel nóg atletischer én gestroomlijnder dan zijn voorganger. Met zijn lengte van 4,37 m is de nieuwste Opel Astra bijna 5,0 cm korter dan voorheen, terwijl hij ook nog eens een 0,5 cm smaller werd en de breedte werd teruggebracht tot 1,81 m. De hoogte werd met 2,5 cm verlaagd tot 1,48 m en de wielbasis nam met 2 cm af.

Opel OnStar

Al naargelang het model en het uitrustingsniveau brengt De Astra V tot 200 kilogram – en minstens 120 kilogram – minder op de weegschaal dan zijn voorganger. Elk onderdeel werd gecontroleerd op compact design en lichte materialen. Alleen al het gewicht van de carrosserie ging met 77 kilogram naar beneden. In het Astra-interieur gaan elegante vormen hand in hand met kwaliteitsvolle materialen. Al is de nieuwe Astra kleiner geworden, binnenin merk je daar amper iets van. Het interieur oogt zelfs riant, terwijl het dashboard ontdaan is van een flink deel knoppen. Het resultaat is een opmerkelijk strakker dashboard dat wordt gedomineerd door een hoog geplaatst aanraakscherm.

De nieuwe Astra is de eerste Opel die vanaf de lancering verkrijgbaar is met ‘Opel OnStar’. Doordat het OnStar-systeem voorzien is van een onafhankelijke simkaart ingekapseld in zijn module, hebben klanten geen smartphone nodig voor het gebruik van geconnecteerde diensten. Met een druk op de rode S0S-knop kunnen OnStar-gebruikers altijd om hulp vragen. OnStar is er ook wanneer men niet persoonlijk om hulp kan vragen. Zodra een airbag wordt geactiveerd, komt een adviseur automatisch in actie. Volgt er geen antwoord op diens vraag, dan stuurt deze onmiddellijk de hulpdiensten naar de exacte locatie van het voertuig. Daarnaast gaan 2 nieuwe IntelliLink-systemen in de nieuwe Opel Astra in première: R 4.0 IntelliLink en Navi 900 IntelliLink.

Nieuwe 1,4 liter motor

De cilinderinhoud van de Astra-motoren varieert van 1.0 tot 1,6 liter voor benzinemotoren en bedraagt 1,6 liter voor allle diesels. Een gloednieuwe 4 cilinders tellende 1,4 liter turbo-benzinemotor debuteert eveneens in de nieuwe Astra. Deze is verkrijgbaar in twee vermogensvarianten:125 en 150 pk.

Het aandrijfaggregaat, voorzien van een goed functionerend start-stopsysteem, zorgt ervoor dat de nieuwste Astra, profiterend van zijn geslaagde afslankingskuur, prima kan meekomen met het overige verkeer. Het is wel zo dat er pas boven de 2.000 toeren voldoende leven komt in de brouwerij. De Opel Astra 1.4 T weet de 0-100 km/u-sprint af te haspelen in 8,5 tellen. Belangrijker dan de top van 215 km/u is het gemiddeld benzineverbruik van 4,9 liter per 100 km (CO2-emissie: 114g/km).

Comfortabel onderweg

De rijhoedanigheden van de compacte, 100 kg minder wegende Astra zijn er ten opzichte van de voorganger verder op vooruitgegaan. Zo biedt de elektrisch bekrachtige besturing behoorlijk wat feedback en zorgt deze er, samen met de uitgekiende ophanging, voor dat men veel mee krijgt van wat er onder de 17-duims lichtmetalen wielen gebeurt. Bovendien voelt de nieuwe Opel Astra dynamisch aan, zonder dat het comfort daaronder te lijden heeft. De testwagen was voorzien van het uitrustingsniveau ‘Innovation’ dat onder meer standaard al voorziet in een elektrisch verstelbare chauffeurszetel, een elektrische handrem, elektrisch bediende ruiten voor- en achterin, een boordcomputer, een automatische airco (2 zones), een radio R4.0 IntelliLink met 7” aanraak-kleurenscherm evenals mistlampen en cruise control met snelheidsbeperker.

Goed om weten is dat de nieuwe Opel Astra ‘Innovation’ kan rekenen op tal van actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen zoals onder meer OpelOnStar, rijstrookassistent, automatische remfunctie bij nakende botsing, bandendrukcontrole, verkeersbordherkenning en dodehoekwaarschuwing. Daarnaast zijn erg nog de frontale airbags, de zijdelingse exemplaren ter hoogte van borstkas en bekken evenals de gordijnairbags over de hele lengte voor zowel de eerste als de tweede rij.

Het prijskaartje…

Aan de Opel Astra 5-deurs 1.4 Turbo: ‘Innovation’ hangt een prijskaartje van 24.425 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier