Dynamisch rijden met Opel Grandland X

Na de Crossland X introduceert Opel de Grandland X, het 2de model dat tot stand kwam in samenwerking met PSA (Peugeot-Citroën). De Grandland X is alsnog de grootste telg in de Opel X-familie.

Kleinere broers Mokka X en Crossland X zijn zowat 20 cm korter. Met zijn offroadlook, verhoogde zitpositie, goede zichtbaarheid en last but not least comfortabele in- en uitstap sluit de 4,48 m lange, 1,91 m brede en 1,61 m hoge Opel Grandland X perfect aan op de hedendaagse actieve levensstijl.

Sportief en robuust

Om de  Grandland X een sportieve look te bezorgen, trokken de designers de chroomvleugels in het rechtopstaande rooster vooraan vanaf het Opel-embleem door tot aan de  ledlampen met dubbele vleugelvorm van de slanke koplampen. Dat bezorgt dit Opel-model al bij al een erg breed postuur. Het krachtige karakter wordt bovendien nog onderstreept door de sculpturale vorm van de motorkap met typische vouw in het midden. Het front vertoont daarmee gelijkenis met dat van de nieuwe Insignia.

Het uiterlijk van de Grandland X verwijst duidelijk naar de huidige Opel-designtaal.

Achteraan zorgen de strakke C-stijlen, het ‘zwevende’ dak en slanke ledlichten in het uitgeholde oppervlak van de achterklep voor een sportieve uiterlijk. De robuustheid,  eveneens kenmerkend  voor een SUV, komt  onder meer tot uiting in de gespierde wielkasten en de achtersteven, welke  doet  denken aan die van de Astra-hatchback.

Een typisch Opel-interieur

Niet enkel de buitenkant van de Opel Grandland  verschilt van die van familielid Peugeot 3008. Hetzelfde geldt eveneens voor het interieur. Het Grandland X-interieur is duidelijk typisch Opel: een duidelijke lay-out van het infotainmentsysteem en een minimaal aantal schakelaars. In tegenstelling tot de Peugeot 3008 bevinden de klokken zich niet boven het stuur. Voor een optimale zichtbaarheid is het scherm van het infotainmentsysteem hoog in het instrumentenbord gepositioneerd.

Onder het scherm in de centrale console zijn de schakelaars van het infotainmentsysteem, de verwarmings-, ventilatie- en aircosystemen evenals de chassiscontrole logisch ondergebracht in drie zones. De middenconsole biedt plaats aan bekerhouders en kleinere voorwerpen. Ook bij de Opel Grandland X heeft de constructeur uit Rüsselsheim duidelijk gekozen voor een functioneel en zakelijk interieur.

Beschermengel

Van huis uit wordt de Opel Grandland X al geleverd met een radio met audio, USB, bluetooth en stembediening. Voorts is Navi 5.0 IntelliLink voorzien van een tot 8-duim groot kleurenaanraakscherm. Compatibele smartphones kunnen bovendien draadloos worden opgeladen. Dankzij Opel OnStar,  een persoonlijke connectiviteits- en hulpverleningsdienst, heeft de bestuurder bovendien 24 uur op 24 (7 dagen op de 7) een beschermengel aan zijn zijde dankzij de automatische respons bij een aanrijding.

Ook qua ergonomie scoort het interieur hoog.

De 2,67 m lange wielbasis  staat garant voor aardig wat interieurruimte en al naargelang de opstelling van de 40:60-splitsbare en neerklapbare achterbank varieert het laadvolume van 514 tot 1.652 liter. In bepaalde uitvoeringen geschiedt de toegang tot de bagageruimte heel eenvoudig en comfortabel dankzij een sensorgestuurde achterklep die  automatisch opent en sluit met een voetbeweging onder de bumper.

IntelliGrip en rijhulpsystemen

De optioneel te verkrijgen elektronische IntelliGrip (standaard op de Innovation-uitvoering) en een onderdeel van het All Road Pack, waarborgt een optimale grip in de meest uiteenlopende rijsituaties. Het systeem laat toe te kiezen uit 5 modi en past de koppelverdeling naar de voorste wielen aan. Op die manier blijft de tractie optimaal ongeacht men nu op sneeuw, modder, zand of een nat wegdek rijdt.

Daarnaast  is de Opel Grandland X uitgerust met tal van rijhulpsystemen. Zo  beschikt het instapmodel (Comfort) al  over o.m.  rijstrookwaarschuwing, verkeersbordenherkenning, een snelheidsregelaar, rijstrookassistent en parkeersensoren achteraan.

De achtersteven doet denken aan de Astra.

Wie opteert voor het Edition-uitrustingsniveau krijgt daarbovenop nog een automatische airco naast extra rijhulpsystemen. De topversie ‘Innovation’ voorziet daarnaast nog zowel in parkeerhulp voor- en achteraan  als in de Safety Pack-voorzieningen.

Testrit

Onlangs reden we  de Opel Grandland X met achtereenvolgens de 96 kW/130 pk sterke   1.2 Turbo-benzinemotor  gekoppeld aan een manuele zesbak  en de met een zestrapsautomaat toegeruste en 88 kW/120 pk rijke  1,6 CDTI.

De 3 cilinders tellende 1.2 Turbo, goed voor een 0-100 km/u-sprint in 11,1 seconden, wist het tijdens de test te rooien met gemiddeld zo’n 6,8 liter benzine per 100 km. De 1.6 CDTI weet vanuit stilstand naar 100 km/u te accelereren in 11,8 tellen en stelde zich tevreden met een  gemiddeld verbruik van 5,6 liter diesel per 100 km. In menig opzicht is de Opel Grandland X een erg aangenaam te mennen wagen. Zo biedt de besturing aardig wat feedback en is  de vering biedt een goede mix tussen rijdynamiek en comfort.

Aan  de Opel Grandland X  1.2 Turbo Ecotec 6M Innovation hangt een prijskaartje van 29.200 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier