Getest: de Alfa Romeo Giulia

De lancering van de Giulia, de 159-opvolger, werd telkens maar uitgesteld. Het lange wachten wordt voor de Alfisti uiteindelijk beloond met een fraaie sportsedan gekenmerkt door een onderscheidend Italiaans design.

2.Het druppelvormig profiel doet denken aan dat van de Giulietta Sprint.
2.Het druppelvormig profiel doet denken aan dat van de Giulietta Sprint.

Sterke persoonlijkheid

Volgens de constructeur draagt de Alfa Romeo Giulia drie kenmerken van Italiaans design in zich: perfecte verhoudingen, eenvoud en kwaliteit van afwerking. Teneinde een 50/50-gewichtsverdeling mogelijk te maken, zijn de motor en de mechanische componenten tussen de 2 assen geplaatst. Dat is ook de reden waarom de Giulia wordt gekenmerkt door zowel zeer korte overhangen, forse achterbumpers, een lange motorkap, dito voorvleugels, een gespierde achtersteven als door een naar achteren geplaatst passagierscompartiment. Dit alles resulteert bovendien in een erg royale wielbasis (2,82 m). Van bovenaf doet de vorm denken aan een ellips daar waar de zijkant een druppelvorm heeft. Al bij al maakt de producent zich sterk dat het druppelvormige profiel van de Giulia doet denken aan één van de mooiste auto’s aller tijden: de Giulietta Sprint. De constructeur wijst er ons op dat de lichtblokken voor-en achteraan werden ontwikkeld in samenwerking met Magneti Marelli. Het zijn in elk geval designelementen die zowel het silhouet als de persoonlijkheid van de Alfa Romeo Giulia benadrukken.

Strak interieur

Dezelfde inspiratie treft men ook aan binnenin de wagen. Alles is er strak, essentieel en geconcentreerd rond de bestuurder. Het dashboard kent een licht golvende vorm en de instrumenten zijn keurig richting bestuurder gemonteerd. De bediening van de belangrijkste functies vindt plaats vanaf het stuur, terwijl de mens-machine-interface bestaat uit eenvoudige, gebruiksvriendelijke draaiknoppen voor de bediening van de DNA-selector en het infotainmentsysteem (incl. 6,5-duim Connect Display). Voorts wordt er in het interieur gebruik gemaakt van hoogwaardige materialen. Koolstofvezel, hout en stoffen zijn gekozen vanwege zowel de prettige aanblik als het aangename gevoel bij aanraking. Deze liggen laag en achter de vooras voor een betere gewichtsverdeling

Een licht golvend dashboard.
Een licht golvend dashboard.

 

. De Alfa Romeo Giulia wordt aangeboden met geavanceerde krachtbronnen. Aan benzinezijde is er de in 2 vermogensvarianten (147 kW/200 pk en 206 kW/280 pk) te bekomen 2.0 liter-viercilinder evenals 375 kW/ 510 pk rijke 2.9 V6 Biturbo, ontwikkeld door van Ferrari afkomstige ingenieurs. Dieselliefhebbers kunnen terecht bij een in vier vermogensvarianten( 100 kW/136 pk, 110 kW/150 pk ,132 kW/180 pk en 154 kW/210 pk) te bekomen 2.2- viercilinder. Alle krachtbronnen zijn geheel opgetrokken uit aluminium en kunnen naar wens worden gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of aan een 8-trapsautomaat.De C02-waarden zijn bovendien extreem laag . Recentelijk namen we de fiscaalvriendelijke Giulia 2.2 JTDM-136 onder de testloep. Deze instap-zelfontbrander tekent voor een hoogste koppel van 380 newtonmeter (bij 2.000 t/m) en was bij de testwagen gekoppeld aan een van ZF afkomstige zowel snelle als soepele 8-trapsautomaat.Motor en automaat vormen al bij al een prima span. Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan 8,1 seconden en op de Autobahn flirt deze Giulia-uitvoering met een top van 220 km/u. Een aangename verrassing is het brandstofverbruik dat neerkomt op gemiddeld 4,2 liter diesel per 100 km(C02-emissie: 109g/km).

Perfecte gewichtsverdeling

Een bijzonderheid van de nieuwe Giulia is de slimme verdeling van gewichten en materialen teneinde een perfecte 50/50-gewichtsverdeling over de twee assen te bewerkstelligen. Dit is fundamenteel voor het typische Alfa Romeo-rijplezier en wordt mogelijk gemaakt door de lay-out van de wagen te perfectioneren en de zwaardere elementen zo centraal mogelijk te positioneren. Behalve de gewichtsverdeling is-voor een optimale afstelling- uiteraard ook de ophanging essentieel. Zo is voor de vooras. gekozen voor een double wishbone-ophanging met semi-virtuele stuuras en wordt voor de achteras beroep gedaan op een multilink-constructie. Om een uitstekende gewicht-vermogensverhouding te bekomen wordt de Alfa Romeo Giulia bedacht met o.m. koolstofvezel voor de aandrijfas, de motorkap en het dak naast aluminium voor de motor, de remmen, de ophanging en vele andere koetswerkcomponenten zoals portieren en bumpers. Dankzij die perfecte balans in het chassis, zit je bij elke bocht met een grijns van oor tot oor volop te genieten. Onderstuur kent deze achterwielaandrijver blijkbaar niet. De adhesiegrens ligt trouwens erg ver, want de grip staat op hetzelfde indrukmakende niveau als de balans. De besturing is overigens hyperdirect en erg precies, zoals je van een sportieverd mag verwachten.De geringste stuurbeweging resulteert al in een koerswisseling. Geventileerde schijfremmen rondom staan garant voor een prima vertraging en zijn voorbeeldig te doseren.

Bovendien beschikt ook deze Giulia-uitvoering over de vernieuwde DNA-selector welke het dynamische gedrag van de wagen aanpast aan de wensen van de bestuurder en waarbij gekozen kan worden uit 4 modi : Dynamic, Natural, Advanced Efficient en Racing(topversies).Al vanaf het instapmodel wordt voorzien in o.m. een automatische airco(2 zones) én actieve veiligheidssystemen zoals Forward Collision Warning met Autonomous Emergency Brake en voetgangersherkenning en Lane Departure Warning en cruise control. Staat de “instapper” op 16-duims lichtmetalen wielen, de Super-versie heeft standaard 17-duims exemplaren, al was de testwagen voorzien van 18-duims wielen. (Rudy Horrie)
Aan de Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM-136 hangt een prijskaartje van 31.990 euro.

 

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier