Nissan Leaf II staat voor een totaal nieuwe rijbeleving

Nissan was anno 2010 in het C-segment de eerste constructeur die uitpakte met een elektrische vierwieler die in grote serie gebouwd werd: de Leaf. Dit Nissan-model werd een jaar later gelauwerd tot ”Auto van het Jaar”. Vandaag de dag is deze Nissan-hatchback met 283.000 verkochte exemplaren inmiddels ’s werelds best verkochte elektrisch aangedreven auto. Nu introduceert Nissan de tweede Leaf-generatie, waarbij in amper drie maanden in Europa al 11.000 orders werden genoteerd.

Anno 2018 mag Nissan wel het nodige weerwerk verwachten van concurrenten zoals de BMW i3, de Hyundai Ioniq, de Opel Ampera-e, de Renault Zoë en de VW e-Golf. Schrik voor de concurrentie heeft men evenwel niet bij Nissan. “De Leaf II is een auto met meer connectiviteit en rijplezier dan om het even welke andere mainstream elektrische auto ooit”, benadrukt Philippe Saillard, Senior Vice President Sales en Marketing van Nissan Europe.

Nissan Intelligent Mobility

Ook de dakspoiler draagt bij tot een Cw van 0,28.

De Nissan Leaf II is , aldus de producent, de belichaming van Nissan Intelligent Mobility. Hij staat voor een geheel nieuwe rijbeleving en is ontworpen om rijders te verrassen, vertrouwen te geven en meer te verbinden met hun omgeving. Voorts is er Intelligent Driving, zijnde technologie welke het rijplezier vergroot, de veiligheid naar een hoger niveau tilt en die stress vermindert. Last but not least is er de Intelligent Integration, waarbij de connectiviteit van de auto met zijn omgeving en de link tussen accu en het elektriciteitsnetwerk centraal staat.

Nissan stelt dat de nieuwe Leaf veel meer is dan enkel een 100% elektrische wagen. Het is eveneens een mobiele energieleverancier met een in tweerichtingen- laadmogelijkheid. Dit houdt in dat hij de accu verbindt met de omgeving en op die manier stroom weet te leveren aan het elektriciteitsnet via de laadverbinding thuis of op het werk. Nissan heeft inmiddels al aangekondigd in Europa het bestaand netwerk van laadpunten de komende 18 maanden met 20 procent te willen uitbreiden.

In samenwerking met o.m. bedrijven, gemeenten en sectorleiders in heel Europa, werkt Nissan inmiddels aan een forse uitbouw van de EV-infrastructuur. Op die manier moeten eigenaars van elektrische auto’s steeds over voldoende laadfaciliteiten kunnen beschikken. Overigens heeft Nissan al de wens geuit dat bestuurders van elektrische wagens in de toekomst een beroep moeten kunnen doen op gratis elektriciteit. Vorig jaar is in Denemarken inmiddels al een test uitgevoerd waarbij een elektrische auto een rol speelt in de energievoorziening door gebruik te maken van Nissans tweerichtingen-laadstructuur. Daarbij levert de accu van een elektrische auto stroom aan het net via een v2G-laadunit. Het opzet daarbij is dat enkel eenmalig wordt betaald voor de installatie van deze unit, waarna de bestuurder van de elektrische auto vervolgens gratis kan opladen.

Strak vormgegeven

Hoewel de techniek van de elektrische auto toelaat de bouw compleet anders op te zetten, bleef Nissan ook bij de tweede Leaf-generatie dicht bij wat we gewoon zijn. Zo is ook de Leaf II een strak vormgegeven hatchback met een praktische opzet. Het slanke profiel van de Nissan Leaf II resulteert in een Cw (luchtweerstandscoëfficiënt) van slechts 0,28. Meteen herkenbaar als Nissan-model zijn zowel de boomerangvormige koplampen als het V-motion-rooster. De blauwe elementen bij het rooster en in de achterbumper verwijzen naar het emissieloze karakter van de in 10 koetswerkkleuren verkrijgbare wagen. Het interieur van de Nissan Leaf II is compleet nieuw ontworpen en duidelijk meer gericht op de bestuurder. Opvallend in het interieur is het blauwe stiksel op de zetels, het dashboard en het stuur. De bagageruimte heeft een inhoud van 435 liter.

Het interieur is nóg meer dan voorheen gericht op de bestuurder.

e-Pedal-technologie

De nieuwe elektromotor levert een vermogen van 110 kW/150 pk, 38 procent meer dan voorheen. Het koppel nam toe met 26 procent en bedraagt nu 320 Nm. Dat zijn waarden die onder meer staan voor een 0-100 km/u-sprint in 7,9 seconden, een top van 144 km/u en last but not least een rijbereik van378 kilometer. Opladen middels het stopcontact neemt 7,5 uur in beslag, met een snellader is in maximaal 1 uur de accu al voor 80 procent opgeladen. Aan veiligheidsvoorzieningen ontbreekt het de Nissan Leaf II evenmin. Zo wordt dit milieuvriendelijke Nissan-model van huis uit al geleverd met o.m. 6 airbags, rem-en hellinghulp en rijstrookwaarschuwing.

Wie opteert voor de Visia-uitvoering krijgt daarbovenop nog dodehoekdetectie, verkeersbordenherkenning en noodremhulp. Bovendien zit de Nissan Leaf II vol Intelligent Mobility-technologie, waaronder het ProPILOT-rijdersassistentiesysteem en ProPILOT Park. Het eerstgenoemde systeem controleert bij ingeschakelde Intelligent Cruise Control o.m. automatisch de afstand tot een voorligger en helpt de wagen binnen de rijstrook te houden. ProPILOT Park is een functie voor automatisch parkeren in een vak en dit zowel parallel als haaks op de rijweg.

e Nissan Leaf II is eveneens uitgerust met de revolutionaire e-Pedal-technologie die zorgt voor een compleet nieuwe manier van autorijden. Hiermee kan men de auto starten,wegrijden, versnellen, snelheid minderen en stoppen met gebruik van één pedaal. Wordt dat losgelaten, dan zorgen regeneratie en mechanische remmen ervoor dat de auto tot stilstand komt. Rijden in druk verkeer is op die manier meer ontspannen en minder stressvol.

Aan de Nissan Leaf 2. Zero “Edition” hangt een prijskaartje van 36.990 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier