Met de Opel Mokka X waan je je in een gespierde SUV

Met de Mokka X is Opel actief in het snelgroeiende segment van de zogeheten subcompacte SUV’s (B-segment). Volgens de producent uit Rüsselsheim voldoet dit Opel-model  aan de vereisten van het dagelijkse leven en voelt deze zich zowel in de stad als daarbuiten thuis.

Onderzoek heeft aangetoond dat de doorsnee Mokka-klant van middelbare leeftijd is en er een erg actieve levensstijl op nahoudt, waarin vrijetijdsbesteding een centrale rol speelt. Sinds zijn lancering in 2012 heeft dit compacte Opel-model al meer dan 600.000 klanten weten te verleiden. Bij de ontwikkeling van de nieuwe Mokka X besloot de fabrikant uit Rüsselsheim alle troeven van de voorganger te behouden én tegelijk merkbare verbeteringen door te voeren.

Elegant

De Opel Mokka X oogt duidelijk gespierd. Het nieuwe front volgt daarmee de lijn van Opels nieuwe exterieurdesign, met een vleugelvormig, horizontaal rooster en scherpe, dubbele vleugels van de leddagrijlichten. De oppervlakken van de voorsteven zijn zowel precies als elegant gemodelleerd.  Ze verlenen de Mokka X visueel een bredere, stevigere en mannelijkere attitude.

Stoer en avontuurlijk vanbuiten.

Het opvallende radiatorrooster heeft een chroomlijst met centraal daarin het Opel-embleem. De motorkap van de Mokka X wordt gekenmerkt door meerdere vouwen en een koepelvormige ronding in het midden.

Gespierd

Vooraan accentueren de skirts rond de bumpers, de solide ogende mistlampen evenals de bodembeschermingsplaat achteraan het SUV-karakter. Achteraan zien we een dubbele vleugel in de optionele ledlichtunits.  De typische sikkellijn van Opel die opwaarts naar achteren loopt, zet de onderste gespierde, atletische lijnen extra kracht bij.

Om het dynamische karakter te benadrukken is achterop voorzien in een dakspoiler die uiteraard de aërodynamica van dit Opel-model ten goede komt.

Design-DNA

Het stoere karakter van de Mokka wordt extra in de kijker gezet door zijn 15,7 cm hoge grondspeling. De lichtmetalen 18-duims wielen waarmee de door ons gereden Innovation-uitvoering was uitgerust, zijn er wel enkel tegen meerprijs. Binnenin treffen we het typische design-DNA van Opel aan.

Het nieuwe instrumentenbord bestaat uit horizontale elementen. Enerzijds oogt het eenvoudiger dan voorheen, anderzijds is het scherper en nauwkeuriger. De middenconsole werd bovendien nieuw ontwikkeld rond  het 8-duims kleurenaanraakscherm van het infotainmentsysteem.

Interieur

Een pluspunt is dat heel wat functies nu toegankelijk zijn via de capacitieve aanraakschermen. Daarenboven is het centrale informatiescherm  beter leesbaar dankzij nieuwe 3,5-duim grote zwart-wit-en 4,2-duim grote kleurenschermen met witte LCD-verlichting. Al bij al staat de afwerking van het interieur ten opzichte van de concurrentie op een benijdenswaardig hoog niveau. Al is de Opel Mokka met een lengte van 4,27 meter eerder klein aan de buitenkant, het interieur komt over als dat van een wagen uit een hogere klasse.

Vanbinnen werd de Mokka X helemaal herwerkt.

De meeste van de 19 opbergruimtes werden speciaal ontworpen voor actieve gezinnen. Zo is er de   armsteun met bekerhouders in de achterbank evenals de opbergvakken voor en achter de versnellingspook. In de kofferruimte is er bovendien een hoedenplank die gemakkelijk manueel kan worden aangepast. Zowel voor- als achterin zijn hoofd- en beenruimte dik in orde.

De achterbank, waar mits enig inschikken 3 volwassenen kunnen plaatsnemen, kan in een verhouding 60:40 worden neergeklapt. Al naargelang de opstelling van de achterbank varieert de bagagecapaciteit van 356 tot 1.372 liter. Overigens kan ook dit Opel-model tegen meerprijs worden uitgerust met ergonomische zetels, goedgekeurd door onafhankelijke rugspecialisten van AGR(Aktion Gesunder Rücken).  Zoals het een SUV past, geniet je ook in de Mokka van een hoge ‘zit’. Hou er wel rekening mee dat omwille van de forse C-stijl het zicht schuin naar achteren niet over houdt.

Vermogensvarianten

Vooralsnog is de Opel Mokka leverbaar met 3 benzinemotoren (1.6/115 pk en een in twee vermogensvarianten (103 kW/140 pk en 112 kW/152 pk) 1.4 Turbo. Daarnaast is er nog de in 2 vermogensvarianten (81 kW/110 pk, 100 kW/136 pk) te verkrijgen 1.6 CDTI. Onlangs reden we  de Opel Mokka 1.4 T 4×4 met in het vooronder een geblazen, 1364 cm3 metende viercilinder-benzinemotor gekoppeld aan een manuele zesbak. Bij deze laatste dienen de versnellingen er wel met enig beleid te worden ingelegd. Houd je de motor op toeren, dan is die zeker alert genoeg om adequaat mee te draaien met het verkeer.

De dakspoiler komt de aërodynamica ten goede.

Het normverbruik van deze motorisatie komt neer op een hoogst aanvaardbare 6,4 liter, wat overeenkomt met een C02-uitstoot van 149g/km. Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan 9,9 tellen en dat is belangrijker dan de op de Autobahn waar te maken top van 186 km/u. Met dank aan de integrale aandrijving etaleert de  Opel  Mokka X 1.4 T  4×4  een vrijwel neutraal weggedrag.

De vering en demping zijn best stevig, terwijl de 18-duims wielen oneffenheden in het wegdek duidelijk doorgegeven. De adaptieve AWD-technologie houdt in dat onder normale omstandigheden – op een droog wegdek – enkel de voorwielen worden aangedreven en dat komt uiteraard het verbruik ten goede. Naargelang de toestand van de weg verschuift de aandrijving van 100% voorwielaandrijving naar een maximale koppelverdeling van 50 procent op voor- en achteras, bijvoorbeeld op een nat of besneeuwd wegdek. De subcompacte SUV  pakt bovendien uit met flink wat rijhulpsystemen zoals onder meer verkeersbordenherkenning, vooraanrijdingsassistent en rijstrookhulp.

Aan de Opel Mokka X 1.4 T  Start/Stop ‘Innovation’ hangt een prijskaartje van 25.950 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier