Benzine en diesel waren dit jaar nog nooit zo duur: ondanks hoge prijzen tanken we niet minder

Sinds dit weekend gelden aan de pomp nieuwe maximumprijzen voor benzine en diesel. “Die hoge prijzen hebben tot onze verbazing weinig impact op het gedrag van de consument”, klinkt het bij Brafco, de Belgische Federatie van Brandstoffenhandelaars. De pomphouders willen die maximumprijs trouwens liever afgeschaft zien en vervangen door een adviesprijs.

Wie voor het weekenduitje nog snel even de wagen vol tankte, zal het gemerkt hebben. De brandstofprijzen liggen momenteel op het hoogste niveau van dit jaar. Een liter benzine 95 mag nu maximum 1,9180 euro/liter kosten, benzine 98 2,1390 euro/liter en diesel: 2,0270 euro/liter. “Een belangrijke reden voor de prijsverhoging ligt aan de kant van de productie”, zegt Johan Mattart, algemeen directeur van Brafco. “Rusland en Saoedi-Arabië hadden aangekondigd dat de productiebeperking van 1 miljoen vaten olie per dag in september zou aflopen, maar ze hebben die maatregel nu met enkele maanden verlengd. Dat heeft tot gevolg dat er minder aanbod is en dat de prijzen stijgen. Langs de andere kant stijgt de vraag, want de economische vooruitzichten zijn iets rooskleuriger en de inflatie is minder hoog.” De hoge brandstofprijzen blijken niet voor minder wagens aan de pomp te zorgen. “Vorig jaar stonden de prijzen echt op een recordniveau, nog een stuk hoger dan vandaag”, vervolgt Johan Mattart. “We zagen toen tot onze verbazing dat die piekende prijzen weinig invloed hadden op het gedrag van de consument. Uit de statistieken blijkt dat de volumes nagenoeg gelijk bleven. Dat wijst erop dat de auto voor veel Belgen nog altijd de heilige koe is.”

“Er is geen sprake van om de maximumprijs af te schaffen”

Pierre-Yves Dermagne, minister van Economie

Volle tank

“Een groot deel van onze klanten is zelfstandig. Zij tanken hun wagen of bestelwagen vol, want ze hebben hun voertuig nodig voor het werk”, zegt Bert Vander Stichele, zaakvoerder van een Total-tankstation in Roeselare. “Een minderheid laat zich wel leiden door hogere prijzen. Wij bedienen wie komt tanken nog zelf, en ik hoor dan toch vaker de vraag naar bijvoorbeeld 40 euro benzine in plaats van een volle tank.” Klant Aurelia Bonte behoort tot die laatste groep. “Ik rij niet zo heel veel kilometers, maar ik let wel op de prijs. Vandaag tank ik 35 euro, misschien zijn bij de volgende tankbeurt de prijzen weer wat lager.” Alexander Bertrem tankt tweemaal per week zijn wagen vol. “Ik doe heel veel kilometers en dan merk je het uiteraard wel wanneer de prijzen hoger zijn. Maar hoge prijzen of niet, ik heb mijn wagen nodig, dus ik gooi mijn tank vol.” Philippe Van Der Meulen zweert al jaren bij LPG, waarvan de maximumprijs momenteel op 0,698 euro per liter ligt. “Mijn Chevrolet verbruikt 22 liter per 100 kilometer, ook ik merk het dus wanneer de prijzen stijgen.”

Naar een adviesprijs?

Als het aan de brandstoffenhandelaars ligt, gaat die maximumprijs voor benzine en diesel op de schop. Johan Mattart: “België en Luxemburg zijn de enige twee landen waar nog zo’n maximumprijs geldt. Die maximumprijzen worden bij ons berekend door de FOD Economie. Als federatie zijn wij vragende partij om de maximumprijs zo snel mogelijk af te schaffen en de markt te liberaliseren. Niet enkel wij willen dat, het is ook een aanbeveling van het Internationaal Energieagentschap. Wij vragen dat de overheid dagelijks haar berekeningen blijft doen, en dat dit niet meer resulteert in een maximumprijs, maar in een richtprijs. Voor onze handelaars is die maximumprijs geen goede zaak, omdat het hen vaak dwingt om met verlies te verkopen wanneer zij brandstof duur inkochten en de week nadien aan een lagere prijs moeten verkopen.” Federaal minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS) heeft geen oren naar deze vraag van Brafco. “We kunnen daar heel kort over zijn: er is geen sprake van om de maximumprijs voor brandstoffen af te schaffen. Dit zou immers leiden tot hogere prijzen voor de consument.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier