Audi A1 Sportback 30 TFSI: met de genen van de quattro-rallywagen
Negen jaar geleden introduceerde Audi met de A1 een gloednieuw model in de subcompact-klasse. In een mum van tijd ontpopte de A1 zich tot één van de populairste Audi- modellen. Nu staat staat de tweede generatie van dit succesvolle model in de Audi-showroom. In tegenstelling tot voorheen commercialiseert de constructeur uit Ingolstadt de A1 enkel als vijfdeurs Sportback en is een dieselversie uit het gamma geschrapt.
De in 10 koetswerkkleuren leverbare A1 Sportback is fors gegroeid ten opzichte van de voorganger. Zo is dit Audi-model maar liefst 5,6 cm in de lengte gegroeid tot 4,03 m, al bleef de breedte met 1,74 m nagenoeg ongewijzigd. Bovendien is de A1 Sportback slechts 1,41 m (1,43 m incl. antenne) hoog.
Vergeleken met de eerste A1-generatie pakt de nieuwste Audi A1 Sportback, naar het voorbeeld van de jongste Audi-modellen, uit met beduidend strakkere lijnen. Het front wordt gekenmerkt door het brede, laaggemonteerde Singleframe-radiatorrooster en de imitatie-luchtinlaten opzij. Onder de rand van de motorkap bevinden zich drie vlakke sleuven die een eerbetoon zijn aan de Audi Sport Quattro-rallywagen uit 1984.
Aan de zijkant bevinden de spiegels zich voortaan op de A-stijl in plaats van op het portier. Ook in zijaanzicht verwijst de A1 Sportback trouwens naar de ooit zo succesrijke rallywagen. Zo is er onder meer een brede, vlak aflopende C-stijl. Alle lijnen op de flanken, van de ruitrand tot de drempel, lopen achteraan in een wigvorm omhoog. Met de recent door ons gereden A1 Sportback 30 TFSI Aut. in S line-uitvoering wordt het sportieve karakter ook nog extra in de verf gezet door bredere luchtinlaten, bijkomende drempellijsten, een verlengde centrale sleuf met twee vinnen onder de motorkap naast een bredere achtervleugel. De opvallende dagrijlichten van de optionele “full led”-koplampen verwijzen naar de vleugelvorm uit de zeilwereld: de zogeheten “hydrofoils.
Digitaal instrumentarium
Volgens Audi hebben de ontwerpers van de A1 Sportback er alles aan gedaan om dit model het sportiefste interieur in zijn segment te bezorgen. Zowel voor- als achterin zit men niet om hoofd- en beenruimte verlegen. Naar loffelijke Audi-traditie is er gekozen voor hoogwaardige materialen en stelt ook de afwerking geenszins teleur. De traploze verstelbare sportzetels bieden de nodige zijdelingse ondersteuning en zijn in de hoogte verstelbaar.
Het goed in de hand liggende stuur is zowel in de hoogte als in de diepte verstelbaar. De kofferinhoud is toegenomen en varieert al naargelang de opstelling van de achterbank van 335 tot 1090 liter. Alle bedieningselementen en het optionele MMI-aanraakscherm zijn sterk op de bestuurder gericht. De A1 Sportback is duidelijk klaar voor de digitale toekomst. Zo is de basisversie al voorzien van zowel een volledig digitaal instrumentenbord met een hogeresolutiescherm (10,25-duim) als een multifunctioneel stuur.
De optionele Audi virtual cockpit geeft bovendien volledige en gediversifieerde informatie, zoals navigatiekaart en grafische elementen van bepaalde rijhulpsystemen, weer in het gezichtsveld van de bestuurder. Het infotainmentconcept werd rechtstreeks ontleend aan dat van de grotere Audi-modellen. Voorts maakt Audi zich sterk dat de jongste generatie spraakbesturing de dialoog tussen auto en bestuurder naar een nóg hoger niveau tilt. Audi’s smartphone-interface zorgt er bovendien voor dat men steeds goed geconnecteerd is. Deze werkt samen met iOS-en Android-smartphones via Apple CarPlay en Android Auto in een speciaal geprogrammeerde MMI-omgeving en biedt 2 USB-interfaces.
Eigentijdse rijhulpsystemen
Audi voorziet de nieuwe A1 Sportback van een heel arsenaal aan rijhulpsystemen afkomstig van de grotere Audi-modellen. Een standaard rijhulpsysteem is onder meer de “Audi pre-sense front”. Radarsensoren herkennen daarbij kritieke situaties met andere voertuigen, overstekende voetgangers of fietsers voor de auto, zelfs wanneer de zichtbaarheid wordt gehinderd door mist. Het systeem geeft een akoestische én visuele verwittiging. Het bereidt de wagen voor op een mogelijke noodstop en voert desnoods automatisch een noodstop uit teneinde een aanrijding te voorkomen of de impact ervan te beperken.
Ook de adaptieve snelheidsregelaar werkt met radartechnologie en zorgt ervoor dat de A1 Sportback de gewenste afstand tot zijn voorligger behoudt. Voorts beschikt de nieuwe Audi A1 Sportback over diverse systemen om het parkeren te vergemakkelijken, waarbij voor het eerst het parkeerhulpsysteem achteraan wordt aangevuld met een parkeercamera. Het parkeerhulpsysteem stuurt de auto moeiteloos in plaatsen parallel met én haaks op de weg. Voortaan laat het systeem ook toe vooruit haakse parkeerplaatsen in te rijden en rijdt ook uit parallelle parkeerplaatsen. Eveneens standaard is de spoorassistent die de bestuurder bij snelheden vanaf 65 km/u waarschuwt zodra er van de rijstrook wordt afgeweken.
Enkel benzinemotoren
De nieuwe Audi A1 Sportback is enkel verkrijgbaar met benzinemotoren. Als instapper fungeert een 85 kW/116 pk sterke 1,0 liter driecilinder. Wie kiest voor een viercilinder kan terecht bij de 110 kW/150 pk rijke 1,5 liter met cilinderuitschakeling of een 147 kW/200 pk sterke tweeliter. De minst vermogende vierpitter is standaard gekoppeld aan een manuele zesbak of tegen meerprijs aan een 7-traps S-tronic met dubbele koppeling. De tweeliter-vierpitter daarentegen is er evenwel standaard in combinatie met een S tronic-transmissie. De testwagen had onder de motorkap de inmiddels beproefde 999 cm3 metende driecilinder gekoppeld aan de 7 –trapsautomaat (incl.flippers aan het stuur).
De éénliter-twaalfklepper hangt verrassend fel aan het gas en toont zich met een koppel van 200 newtonmeter(bij 2.000 t/m) ook nog eens behoorlijk soepel. De 0-100 km/u-spurt weet de compacte voorwielaandrijver te klaren in 9,4 seconden en met een praktijkverbruik van 5,9 liter benzine per 100 km voelen we ons geenszins bekocht. Qua wielophanging houdt de nieuwe Audi A1 Sportback het bij een Mc Pherson-constructie vooraan en een compacte, lichte torsieas achterop. Naast de standaardophanging is tegen meerprijs eveneens een sportophanging leverbaar. De testwagen was onder meer voorzien van het Dynamic Performance Pack met adaptieve dempers en de Audi Drive Select die laat kiezen uit vier rijmodi (automatisch, dynamisch, efficiency en individueel).
De behoorlijk pittig geveerde Audi A1 Sportback etaleert onder alle omstandigheden een veilig en voorspelbaar weggedrag zonder dat er afbreuk wordt gedaan aan het comfort.
Aan de Audi A1 Sportback 30 TFSI Aut. S Line hangt een prijskaartje van 25.630 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier