De Fiat 500: het ultieme stadsautootje

De Fiat 500 ontpopte zich in een mum van tijd tot een bestseller. De guitige looks en niet in het minst de gelijkenis met het oermodel zijn ontegensprekelijk belangrijke verkoopargumenten. Inmiddels zijn we 8 jaar na de lancering en oordeelde Fiat de tijd rijp om zijn stijlicoon een facelift te geven.

Het nieuwe jasje

Van een nieuw model mag je niet spreken, wél van een geslaagde opfrisbeurt. Zo kreeg de nieuwste Cinquecento anders vormgegeven bumpers, een nieuwe grillevorm, koplampen én achterlichten met leds. Je kan de 500 nóg meer personaliseren dan voorheen en dat door middel van de zogeheten ‘second skin’. Daarbij kan je de wagen – zij het tegen meerprijs –  vanaf de gordellijn in een contrasterende kleurschakering én met verschillend gekleurde spiegelbehuizingen bestellen.

De binnenkant

In het interieur zijn de wijzigingen bescheiden en wordt er door middel van tal van details verwezen naar het verleden. Het goed in de handen liggende stuur is nieuw en dat geldt eveneens voor het digitale instrumentarium. Centraal op het dashboard bevindt zich thans een 5-inch aanraakscherm waarmee men tal van functies bedient (bluetooth, spraakbediening). Door dit Uconnect-infotainmentsysteem beschikt men over duizenden radiostations en miljoenen liedjes via Deezer. Naast telefoonconnectie en radio-ontvangst biedt het ook Tom-Tom-navigatie en toegang tot Facebook en Twitter.

Een goed in de hand liggend, nieuw stuur.
Een goed in de hand liggend, nieuw stuur.

Qua ergonomie laat dit model weinig steken vallen, al hadden we liever de bedieningsknoppen voor de bediening van de ruiten op de portieren gezien. Het handschoenkastje is wel afsluitbaar. De voorzetels zijn weliswaar over een flink bereik verstelbaar, maar voor lange bestuurders zou het beter zijn mocht de zetel wat lager kunnen. Op de achterbank zullen hoofd- en beenruimte voor een aantal volwassenen allicht te bescheiden zijn. De kofferinhoud varieert al naargelang de opstelling van de achterbank van 185 liter tot 750 liter.

Onder de motorkap

Vooralsnog kan er worden gekozen uit twee geblazen TwinAir-benzinemotoren, die respectievelijk goed zijn voor een vermogen van 62 kW/84 pk en 77 kW/105 pk. De minst vermogende uitvoering moet het stellen met een handgeschakelde vijfbak, de 105 pk-versie daarentegen kan rekenen op een zesbak.

Nog steeds goed in de markt liggend is de 1,2 liter viercilinder-benzinestoker van 51 kW/69 pk. Dieselen kan met de 1.3 Mjet, een vier cilinders tellende oliestoker goed voor een hoogste vermogen van 70 kW/95 pk die gekoppeld is aan een manuele vijfbak.

Wendbaarheid

Aan het onderstel van de Fiat 500 werd niet gesleuteld. Mede door de draaicirkel van slechts 9,2 meter is de Fiat 500 een bijzonder wendbaar autootje dat vooral in stad volop naar waarde wordt geschat. Qua passieve veiligheidsitems scoort de Fiat met onder meer standaard zeven airbags, bovendien nog steeds hoog. In het A-segment is dat eerder uitzondering.

Het prijskaartje

De Fiat 500 1.2 ‘Pop’ is te verkrijgen vanaf 12.590 euro.

Info: www.fiat.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier