Nieuwe Ford Mustang: gestroomlijnder én nog atletischer
Ford heeft de Mustang IV, leverbaar als Fastback en Convertible, recentelijk een grondige facelift gegeven. Zo biedt de nieuwste Mustang de vele liefhebbers van dit iconische model thans een nóg meer gestroomlijnde vormgeving naast krachtiger motoren en geavanceerde rijhulpsystemen.
De nieuwste Mustang oogt weliswaar gestroomlijnder én atletischer dan ooit tevoren, het koetswerk behoudt niettemin zijn onmiddellijk herkenbare karakter dat doorheen de meer dan 50 jaar productie alsmaar werd verfijnd. Feit is dat de koetswerkaanpassingen vooral aan de voorzijde te noteren zijn. Zo opteerde de constructeur voor een nieuwe voorbumper en werd het rooster 11 cm lager in het front geplaats . Daarnaast is er voorzien in twee luchtinlaten in de motorkap . In combinatie met anders vormgegeven mistlichten moeten deze ingrepen de Mustang zowel agressiever laten ogen als de stroomlijn optimaliseren. De koplampranden werden eveneens hertekend en nemen voortaan de trapeziumvorm van het bovenste radiatorrooster over.
De Ford-vernuftelingen besteedden veel aandacht aan het terugdringen van de opwaartse druk vooraan. Dit resulteerde in het toevoegen van een grotere frontsplitter. Die verhoogt nu eenmaal de neerwaartse druk teneinde het front stevig op de grond te houden en op die manier de stabiliteit te verhogen. Drempellijsten achteraan de voorste wielkasten verbeteren de luchtstroom onder de auto en reduceren de luchtweerstand met maar liefst 3 procent. De nog steeds imposante achtersteven werd bedacht met een hertekende bumper en dito diffuser. Deze bieden ruimte aan de al in serie geleverde vierdubbele uitlaat. De driedimensionale achterlichten met kenmerkende drie strepen zijn voortaan net als de eigenzinnige koplampen, de dagrijlichten en de richtingaanwijzers standaard voorzien van led-technologie. Dankzij de vele personaliseringsmogelijkheden kunnen de Europese Mustang-klanten uiteraard een nóg krachtiger statement maken, onder meer door te kiezen voor drie gedurfde nieuwe metaalkleuren(Kona Blue, Orange Fury en Royal Crimson). Wie zich nóg meer wenst te profileren, kan desgewenst opteren voor witte of zwarte racestrepen. Voorts zijn er de nieuwe gesmede 19-duims velgen die in diverse uitvoeringen worden aangeboden.
Kwalitatiever interieur
De basisvorm van het dashboard is ten opzichte van de vorige facelift niet gewijzigd . De middenconsole werd wel bedacht met een nieuwe, handgestikte en zacht aanvoelende afwerking met contrasterende stiknaden. De portierbekleding bestaat voortaan uit zacht aanvoelende materialen, terwijl de portiergrepen ook nog eens een afwerking in aluminium meekregen. Ten opzichte van de Amerikaanse versie is het interieur van de Europese uitvoering weliswaar flink opgewaardeerd, maar her en der treffen we toch nog wat kunststoffen aan. Tegen meerprijs zijn Recaro-sportzetels verkrijgbaar. De Mustang is nog steeds een 2+2 waardoor voor volwassenen achterin te weinig hoofd- en beenruimte is.
Op het stuur bevinden zich maar liefst 16 knoppen en als bestuurder kijkt men uit op een personaliseerbaar, volledig digitaal lcd-instrumentenbord van 12-duim, waarbij de informatieweergave wordt aangepast aan de geselecteerde rijmodus (Normal, Sport, Track en Snow/Wet) en dit naar het voorbeeld van de Ford GT. Wie kiest voor het 12”-scherm krijgt bovendien een animatie in videogamestijl te zien zodra men de functie “Electric Line Lock” activeert. De nieuwste Mustang wordt aangeboden met een compleet gamma rijhulpsystemen zoals Pre-Collision Assist met voetgangersdetectie. Het werd ontwikkeld om de ernst van ongevallen te beperken en frontale aanrijdingen met voetgangers in sommige gevallen helemaal te vermijden.
De Mustang wordt bovendien voor het eerst aangeboden met een Adaptive Cruise Control en afstandswaarschuwing teneinde de bestuurder te helpen een veilige afstand tot de voorligger te bewaren. Lane Departure Warning waarschuwt dan weer zodra de wagen onbedoeld van zijn rijstrook afwijkt, terwijl Lane Keeping Aid stuurkoppel kan genereren teneinde de wagen weer op zijn rijstrook te brengen. Voorts beschikt de nieuwste Mustang over Fords communicatie- en entertainmentsysteem SYNC 3, zodat men de aangesloten smartphone, het audio-en navigatiesysyteem kan bedienen met gesproken commando’s naast veeg-en knijpbewegingen op het centrale 8-duims aanraakscherm. Het systeem is bovendien compatibel met Apple CarPlay en Android Auto.
Kiezen tussen vier- en achtpitter
Nog steeds kan bij de Ford Mustang als krachtbron worden gekozen voor een vier-of achtcilinder, die beide lopen op benzine. Eerstgenoemde springt uiteraard zuiniger om met de brandstof. Hij tekent zowel voor een maximaal vermogen van 213 kW/290 pk als een hoogste koppel van 440 newtonmeter.
In serie is de geblazen 2,3 liter vierpitter gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, al is optioneel-wat het geval was bij de testwagen- ook een nieuwe 10-trapsautomaat leverbaar. De elektronische sturing van deze laatste maakt een afstelling mogelijk die de prestaties van de verschillende rijmodi optimaliseert én de adaptieve schakelovergangen in realtime aanpast aan de veranderende omstandigheden. Wie het niet te bont maakt met de Mustang 2.3 Ecoboost Aut. wordt beloond met een gemiddeld verbruik van 9,2 liter per 100 km. Alleen jammer dat dit Mustang-model, goed voor een C02-uitstoot van 205g/km, bij ons fiscaal zwaar wordt belast. De nieuwste Mustang Fastback 2.3 EcoBoost 10A weet vanuit stilstand naar honderd te versnellen in 5,5 seconden.
Optioneel is de nieuwste Mustang leverbaar met een MagneRide-ophanging die bliksemsnel kan reageren op wisselende wegomstandigheden. Binnenin de schokdempers steekt een unieke vloeistof, die elektronisch kan worden gestimuleerd om naargelang het rijscenario een hogere of lagere dempingsweerstand te bieden. Sensoren meten daarbij de omstandigheden duizend keer per seconde. Het mag duidelijk zijn dat zo’n ophanging zowel de dynamiek als het comfort ten goede komt.
Aan de Ford Mustang 2.3 EcoBoost Aut. Hangt een prijskaartje van 42.000 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier