Getest: de Volvo S60 D4 ‘R-Design’
Vorig jaar werd de Volvo S60, samen met de XC60 op diverse markten de best verkochte Volvo, opgefrist. Zo kreeg hij een nieuw rooster voorzien van een groter logo, een wat discretere radarsensor, onder de motorkap geplaatste sproeiknoppen voor de ruitenwissers, led-dagrijlichten en actieve koplampen met kruispuntverlichting en optioneel te verkrijgen 19-duims lichtmetalen wielen.
De eerste indruk
Niet ten onrechte stelt de fabrikant dat de S60 nog altijd het meest dynamisch vormgegeven Volvo-model is, wat zeker het geval is voor de door ons gereden ‘R-Design’-versie. Deze onderscheidt zich onder meer van de reguliere uitvoering door de specifieke voorbumper, dito rooster en diffusor, de dubbele uitlaat, het met 1,5 cm verlaagd sportchassis en de kofferspoiler.
Een kijkje binnenin
In het interieur, met daarin onder meer de zwevende middenconsole, vormen kleur, materiaal en technologie één geheel. In dit naar loffelijke Volvo-traditie, ergonomisch voorbeeldige interieur zitten de voornaamste bedieningselementen op de plaats waar je ze verwacht en is tegelijk het met fraaie materialen beklede dashboard erg overzichtelijk. Naar het voorbeeld van de V40 pakt de nieuwe S60 uit met een digitale en personaliseerbare tellerpartij, waarbij gekozen kan worden uit 3 thema’s: elegance, eco en sport.
Comfort en functionaliteit
Bij het infotainmentsysteem is bovendien alles te bedienen met één centrale knop. De sportzetels (incl. elektrisch verstelbare rugleuning) zitten comfortabel en bieden ook nog eens behoorlijk wat zijdelingse steun. Door de rugleuning zodanig aan te passen is er achterin nu meer beenruimte ontstaan. De in 2 delen(60/40) neerklapbare achterbank heeft ook nog eens een vorm die ook de middelste passagier de nodige zijdelingse steun biedt.
Sportstuur en versnellingspook zijn met fraai leder bekleed, de pedalen zijn met aluminium afgewerkt en de instaplijsten voorin voorzien van het op tal van uitrustingselementen voorkomende R-Design-logo. Binnenin biedt de S60 weliswaar voldoende opbergmogelijkheden, maar de kofferinhoud is met een inhoud van 380 liter niet bijster groot.
De testwagen
Onlangs namen we de S60 D4 Momentum R-Design met in het vooronder de 140 kW/190 pk sterke tweeliter-zestienklepper gekoppeld aan een 8-trapsautomaat, onder de testloep. Voor de 0-100 km/u-sprint heeft deze uitvoering, goed voor een top van 230 km/u, slechts 7,6 seconden nodig. Het gemiddeld brandstofverbruik bedraagt een hoogst aanvaardbare 4,3 liter diesel per 100 km (CO2-emissie: 113gr/km). Al vanaf lage toeren gaat de oliestoker voortvarend aan het werk en blijft ook daarna vol op stoom. Ondanks de stabiliteitsregeling en tractiecontrole moet je overigens wel rekening houden met de 400 newtonmeter trekkracht, en dit zeker op een nat wegdek. Dankzij een voorbeeldig afgestemd onderstel en een behoorlijk wat feedback biedende besturing laat de S60 zich wel zonder nadenken een bocht omzetten. Bovendien doet het sportchassis weinig of geen afbreuk aan het comfort.
Het prijskaartje: De Volvo S60 D5 Momentum’R-Design’ is verkrijgbaar vanaf 39.260 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier