Getest: de nieuwe Ford Focus Sports Technologies

Wie de op één na meest potente Focus – de Focus RS voert het lijstje nog steeds aan – op zijn  of haar verlanglijstje heeft staan, kan terecht bij de zowel als 5-deurs en break (Clipper) leverbare ST (Sports Technologies) uitvoering. Deze uitvoering is Fords antwoord op concurrenten zoals de Opel Astra OPC en de VW Golf GTI.

De nieuwste Focus ST onderscheidt zich onder meer door een gewijzigde motorkap, smallere koplampen, rechthoekige mistlampen, zijschorten in koetswerkkleur, een aërodynamischer dakspoiler, 19-duims lichtmetalen wielen. Ook de uitlaatpijpen zijn gloednieuw. Gelet op het sportieve onderstel komt de Focus ST ook nog eens 1,0 cm dichter bij het asfalt te liggen dan de normale Focus . Door al deze ingrepen komt de Focus ST atletisch over en uiteraard ontbreken de obligate ST-logo’s evenmin. Voor de aandrijving van de Ford Focus ST kan worden gekozen uit 2 vierpitters: een 2.0 liter benzinermotor van 184 kW/250 pk en een 2.0 TDCi van 136 kW/185 pk.

DE TEST

Motorisatie

Onze testwagen, een Clipper ST3, had in het vooronder de direct ingespoten tweeliter-benzinestoker, goed voor een hoogste koppel van 360 Nm (bij 2.000-4.500 t/m). Gekoppeld aan een trefzeker te bedienen manuele zesbak toont deze 16-klepper zich ongemeen soepel. Veel schakelen hoeft dus niet om toch vlot mee te kunnen in het verkeer. Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan 6,5 tellen en op de Auobahn houdt het pas op bij 248 km/u. Het normverbruik van deze potente break bedraagt 7,2 liter per 100 km, wat overeenkomt met een C02-uitstoot van 169gr/km.

Het interieur ademt sportiviteit uit.
Het interieur ademt sportiviteit uit.

Interieur

Net als het koetswerk ademt ook het interieur, gekenmerkt door een donkere hemel- en stijlbekleding, volop sportiviteit uit. Dat heeft deze Focus onder meer te danken aan de Recaro-sportzetels. Bovenop het dashboard prijkt een instrumentarium dat zowel een turbo-oliedruk- als olietemperatuurmeter omvat. De Focus ST pakt uit met drie uitrustingsniveaus, waarbij de door ons gereden ST3-uitmonstering al onder meer  automatisch ontstekende koplampen, elektrisch verstelbare leren Recaro-sportzetels, een automatische airco (2 zones) evenals bi-xenon-koplampen biedt. Al naargelang de opstelling van de achterbank varieert het koffervolume van 490 tot 1516 liter.

Weggedrag

Staat de reguliere Ford Focus al bekend om zijn uitstekend chassis en dito weggedrag, dan doet de Focus ST daar nog een flinke schep bovenop. Het ESP laat bovendien kiezen uit 3 modi (Standaard, Sport en Off). Bij dat laatste is het ESP uitgeschakeld, maar blijft het TVC (Torque Vectoring Control) – dat het binnenste wiel in een bocht afremt om onderstuur tegen te gaan – wél actief. Aandrijfreacties zijn bij deze potente voortrekker weliswaar goed voelbaar in het stuur, de besturing zelf is aangenaam scherp, waardoor je de wagen helemaal naar je hand kan zetten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier