De Kia Optima Sportswagen: een krachtpatser

In  het D-segment zijn het vandaag de dag vooral stationcars die het meest geliefd zijn. In ons land tekenen stationcars voor zowat 70 procent van de verkoop. Met de Optima Sportswagon biedt Kia alvast een alternatief voor bestsellers zoals de Ford Mondeo en de VW Passat.

 

Zowel de Optima sedan als de Sportswagon zijn parallel getekend in Kia’s Europese designcenter. Qua buitenmaten verschilt de 4,85 m lange, 1,86 m brede en 1,46 m hoge Sportswagon – uitgezonderd de hoogte van de dakrails – in niets van de sedan.  De Kia Optima SW meet zich overigens dezelfde scherpe lijnen en vloeiende oppervlakken aan als de nieuwste Kia-modellen. De wagenneus van de Optima SW is identiek aan die van de berline, maar middels een oplopende schouderlijn en zacht aflopende daklijn is een fraaie breakvorm gecreëerd. Kia zet de Optima SW dan ook neer als een lifestyle wagon. De led-achterlichten lopen door op de flanken van het koetswerk. De achterbumper van de Kia Optima GT 2.0 T-GDi omvat 2 ovale uitlaten en een geïntegreerde diffusor die samen met de 18-duims velgen en rode remklauwen garant staat voor een extra sportieve toets.

Fraai én praktisch interieur

De Optima SW is voorzien van het nieuwste AVN (Audio,Video,Navigatie)-systeem.
De Optima SW is voorzien van het nieuwste AVN (Audio,Video,Navigatie)-systeem.

De Kia Optima Sportswagon kan schermen met een bestuurdersgericht interieur en tal van voorzieningen en technologieën die je gewoonlijk enkel aantreft in wagens uit een hoger segment. De Kia Optima Sportswagon is verkrijgbaar met een één- of tweekleurig interieur, respectievelijk zwart en donkergrijs met lichtgrijs, uitgevoerd in stof of leder. De middenconsole kent een afwerking in glanzend zwart en chroom. De Optima Sportswagon is voorzien van het nieuwste Kia AVN-systeem (Audio, Video en Navigatie-systeem) dat naar keuze verkrijgbaar is met een 7- of 8-duims scherm. De Optima Sportswagon is bovendien een van de eerste Kia-modellen met Android Auto, ontworpen om samen te werken met Android-telefoons en Apple CarPlay. Beide systemen werken met spraakbediening, waardoor de bestuurder de handen op het stuur én de blik op de weg kan houden. Het infotainmentsysteem met aanraakscherm wordt standaard gekoppeld aan een audiosysteem met 6 luidsprekers, al kunnen muziekliefhebbers desgewenst ook opteren voor het 490 watt sterke Premium Sound System van Harman Kardon (incl. 8 luidsprekers, een extra versterker en subwoofer).  Afhankelijk van het uitrustingsniveau is de Optima SW voorzien van 2 USB-oplaadpunten: één vooraan en één achteraan. In tegenstelling tot de berline is bij de Kia Optima Sportswagon de achterbank in drie (40:20:40) in plaats van twee delen neerklapbaar. Moet de berline het stellen met een bagageruimte van 510 liter, de SW pakt uit met een capaciteit van 552 liter. Een aantal uiterst ergonomische voorzieningen in de koffer maken de wagen al bij al praktischer dan menig concurrent uit het D-segment. De producent verwijst daarbij o.m. naar het in de achterkant van de zetels geïntegreerde veiligheidsnet evenals naar de uitklapbare bagagerails. Voorts gaat de achterklep automatisch open wanneer de intelligente Optima-sleutel zich in de buurt van die klep bevindt. Dit laat toe zware voorwerpen gemakkelijk in te laden.

Een heel scala van comfort-en veiligheidsitems

Een diffusor en 2 uitlaten zorgen achteraan voor een sportieve toets.
Een diffusor en 2 uitlaten zorgen achteraan voor een sportieve toets.

Zoals je van een wagen in het D-segment mag verwachten is de Kia Optima Sportswagon rijkelijk bedeeld met comfort-en veiligheidsverhogende items zoals een 360° camera, parkeerhulp, elektrisch verstelbare én verwarmbare leren zetels (incl.achterbank), een grootlichtassistent, een geavanceerde snelheidsregelaar, verkeersbordenherkenning, dodehoekdetectie,  een waarschuwing voor dwarsverkeer achteraan evenals een autonoom remsysteem.

Krachtpatser

De direct ingespoten en geblazen tweeliter van de testwagen , schopt het tot een vermogen van  180 kW/245 pk en is er enkel in combinatie met een voortreffelijk schakelende zestrapsautomaat. Goed voor een hoogste koppel van 350 Nm (bij 1.350-4.000 t/m) spurt de 1.605 kg wegende SW vanuit  stilstand naar honderd in 7,6 tellen. Op de Autobahn houdt het overigens pas op bij 232 km/u. Gemiddeld verstookt de tweeliter 8,2 liter benzine per 100 km, al is de CO2-emissie van 191 gr/km niet weinig. De Kia Optima SW GT voorziet in drie rijmodi: Normal, Sport en Eco.

Aan de Kia Optima SW GT 2.0 T-GDi hangt een prijskaartje van 42.290 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier