De nieuwe Mazda MX-5 blijft trouw aan het beproefde concept

De Mazda MX-5 geldt als de meest verkochte roadster uit de geschiedenis en is van plan dat ook na 3 MX-5-generaties nog lang te blijven. Voor de 4de generatie bedacht de Japanse constructeur zijn legendarische roadster met zowel een agressievere  look als een geavanceerde technologie. Niettemin bleef Mazda trouw aan zijn beproefd concept van een betaalbare, lichte en eenvoudige sportwagen welke garant staat voor puur rijplezier.

Zijn ideale proporties vormen een handelsmerk van de nieuwe MX-5, misschien nog meer dan bij al zijn voorgangers. Het nieuwste model, dat met 1,73 m 1 cm breder is dan zijn voorganger, heeft niet enkel een lager zwaartepunt, maar is met zijn 3,92 m ook nog eens 10 cm korter.

Alles binnen handbereik

Met de kap open zit je netjes uit de wind en de softtop is handmatig binnen de 4 seconden te sluiten. Het openen gaat heel eenvoudig: ontgrendelen met de handgreep boven de voorruit en vervolgens in één beweging de kap naar achteren klappen. Je hoeft helemaal niet uit de overigens veel steun biedende zetel te komen. Met de kap dicht vergt het instappen wel enige lenigheid.

Eenmaal plaats genomen achter het in de hoogte verstelbare, kleine stuur merk je al gauw dat ook deze roadster niet bepaald ruim is te noemen. De bewegingsvrijheid daarentegen is dik in orde en alle bedieningsorganen zitten keurig binnen handbereik. De transmissietunnel fungeert als armsteun voor het bedienen van de korte schakelpook. Het gloednieuwe analoge instrumentenbord met centraal een toerenteller geflankeerd door een snelheidsmeter en een informatiescherm, is overzichtelijk. Niet onbelangrijk is dat de MX-5 ook tijdens het rijden een veilige toegang biedt tot het internet dankzij het smartphone connectiviteitssysteem MZD Connect.

Beperkte opbergruimte

De opbergruimte in het interieur is – zoals je nu eenmaal van een roadster mag verwachten – erg bescheiden. Naar portiervakken of een dashboardkastje ga je tevergeefs op zoek. Er is enkel een afsluitbaar opbergvak tussen de zetels. Daarin kan je de boorddocumenten kwijt, terwijl er voor een kop koffie of een flesje waterplaats is in de losse bekerhouder. De bagageruimte is 3,5 cm langer en 3,6 cm dieper dan die van het vorige model. Het koffervolume is met 130 liter vrij bescheiden.

Ondanks geavanceerde veiligheids- en infotainmentsystemen weegt de nieuwste MX-5, liefst 100 kg lichter dan zijn voorganger, waarmee de nieuwste MX-5 met zijn 975 kg nu zowat evenveel weegt als de eerste generatie in 1989.

Meer vermogen, lager verbruik

De Mazda MX-5 is verkrijgbaar met twee in lengterichting gemonteerde, direct ingespoten atmosferische vierpitters: een 1.5 van 96 kW/ 131 pk en een 2.0 van 118 kW/160 pk. Beide krachtbronnen zijn resp. 14kg en 8 kg lichter dan hun voorgangers.

Wij reden recentelijk de Mazda MX-5 met in het vooronder de 1,5 liter vierpitter. De constructeur maakt zich sterk de meeste onderdelen van deze motor te hebben aangepast aan de specifieke lay-out en afmetingen om zowel meer vermogen als een lager verbruik te genereren. Om het rijplezier te verhogen, werd de benzinestoker bovendien  bedacht met een nieuw lichter en compactere in- en uitlaatsysteem. De 1.496 cm³ metende zestienklepper reageert al bij zeer alert op het gas en staat in combinatie met een heerlijk strak schakelende zesversnellingsbak onder meer garant voor een 0-100 km/u-sprint in 8,3 tellen.

De atmosferische motor is behoorlijk soepel, waardoor hij ook bij lage toerentellen nog voldoende power in huis heeft. Niettemin voelt de 16-klepper zich boven de 5.000 toeren het meest in zijn sas. Wie niet om de haverklap het maximum uit de ongeblazen motor wenst te puren, kan het verbruik makkelijk beperken tot om en bij de 6 liter per 100 km.

Mooi op koers

DIn de praktijk toont de MX-5 zich erg wendbaar en speels. Ook al omdat de wagenneus achter het stuur goed te overzien is, kan je deze tweezitter ook nog eens uitstekend plaatsen. Toegerust met rubber in de maat 195-60, gemonteerd op fraaie lichtmetalen 16-duims wielen, ligt de achterwielaandrijver als het spreekwoordelijke blok op de weg. Ondersturen doet de achterwielaandrijver nauwelijks en zelfs tegen de adhesielimiet aan vertoont de Mazda een goed te beheersen stuurkarakter. Het overhellen in de bocht is bovendien tot een minimum beperkt. Niet onbelangrijk is dat het onderstel ook nog eens voldoende souplesse vertoont, waardoor de meeste oneffenheden prima worden verwerkt en dat kan weer niet van elke roadster worden gezegd.

Het prijskaartje

Aan de Mazda MX-5 M6 SkyActiv-G hangt een prijskaartje van 22.490 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier