Nissan Juke II oogt minder excentriek
Dat een onderscheidend koetswerkdesign een argument kan zijn om kopers over de streep te trekken, wordt aangetoond door de voor het eerst in 2009 op de markt gebrachte Nissan Juke. Van de in het B-segment opererende cross-over zijn er tot op heden al bijna een miljoen stuks verkocht. Met de Juke I is de Japanse constructeur erin geslaagd een nichesegment groot te maken, daarbij geholpen door het eigenzinnige uiterlijk van zijn hoogpotig, in het Britse Sunderland gebouwde model. Samen met de Qashqai wist de Juke I al bij al reeds menige klant in een cross-over te krijgen. Recent reden we zowel de Juke voorzien van manuele zesbak als die met 7-trapsautomaat.
Zoals de eerste Juke-generatie pakt ook de nieuwste versie uit met een onderscheidend design. De Juke II is zowel groter, breder als hoger geworden en qua vormgeving minder excentriek dan zijn voorganger. Exit de hoge en ver naar achteren doorgetrokken lichtunits. In hun plaats zien we nu vlakke, horizontale led-strips die het gezelschap hebben gekregen van de kenmerkende ronde koplampen die nu zijn voorzien van full led-verlichting en uitpakken met een Y-vormige signatuur.
Zoals elk ander Nissan-model is ook de Juke II uitgerust met het V-motion-rooster. Zoals voorheen zijn de handgrepen van de achterportieren verwerkt in de C-stijl, terwijl het zwevend dak de cross-over een stoere look bezorgt. Is het Juke II-front nog steeds eigenzinnig te noemen, de achtersteven daarentegen is beduidend rustiger vormgegeven. Zo hebben de boemerangvormige lichtunits er plaats gemaakt voor exemplaren die overeenkomsten vertonen met die van de Micra. Deze nieuwe lichtunits dragen overigens op hun beurt bij tot de “volwassener” look van de Juke.
De Nissan Juke II is verkrijgbaar in elf koetswerktinten, waaronder de nieuwe kleur “Fuji Sunset Red”. Middels het nieuwe uitrustingsniveau “N-Design” kan men bovendien de Juke II naar eigen smaak aanpassen. Personalisatie is overigens mogelijk door onder meer speciale bumper-inzetstukken, zijskirts en exclusieve 19-duims lichtmetalen wielen.
Toegenomen binnenruimte
Kwalitatief is het Juke-interieur er flink op vooruitgegaan. Zo is voor de bekleding van het dashboard en de portierpanelen thans gekozen voor zacht aanvoelende materialen en is ook de afwerking dik in orde. De sportzetels met geïntegreerde hoofdsteun maken trouwens deel uit van de standaarduitrusting.
(Lees verder onder de foto)
In de door ons gereden N-Design-uitvoering zijn de hoofdsteunen voorzien van speakers waardoor het Bose-surroundsysteem voortreffelijk tot zijn recht komt en zijn de zetels bekleed met een combinatie van leder en alcantara. De bestuurderszetel is in de hoogte verstelbaar en de instrumenten keurig binnen handbereik. Verdienstelijk is ook dat de versnellingspook dichter bij het stuur staat opgesteld. Nissan Juke II staat op het CMF-N-platform van de Renault-Nissan-Alliantie en dat onder meer ook wordt aangewend voor de nieuwe Renault Clio en Captur. Tegenover de vorige Juke is de wielbasis met 10 cm gegroeid tot 2,64 meter. De bescheiden binnenruimte was een minpunt van de Juke I. Een ruimtewonder is de Juke II nog altijd niet, al is de knieruimte op de achterbank met 5,8 cm toegenomen, terwijl de hoofdruimte er met 1,1 cm groeide. Een verschuifbare achterbank is alsnog niet aan de Juke II besteed. Daardoor is de “inzetbaarheid” van de Juke II als gezinsauto een stuk minder. Sommigen vonden de bagagecapaciteit van de Juke I te gering. Welnu, bij de Juke II is de bagagecapaciteit ten opzichte van de voorganger met 20 procent toegenomen tot 422 liter. De toegang tot de koffer is ook nog eens gebruiksvriendelijker geworden. Het interieur biedt eveneens voldoende opbergmogelijkheden.
Vernieuwende infotainment-en geavanceerde rijhulpsystemen
Zoals het een eigentijdse vierwieler past heeft ook de Nissan Juke II recht op eigentijdse infotainment-en rijhulpsystemen. Met Nissan Intelligent Mobility is de Juke II de meest verbonden Nissan ooit. Voor de eerste keer is de cross-over leverbaar met Nissans geavanceerde ProPILOT-technologie, die de bestuurder ondersteunt bij het sturen, versnellen en remmen.
Speciaal ontworpen voor “single-lane” snelweggebruik, versnelt, vertraagt en stuurt ProPILOT voor de bestuurder om op die manier de juiste afstand, snelheid en plaats in het midden van het rijvak te behouden. Als aanvulling op ProPILOT biedt de Juke II ook nog eens tal van veiligheidstechnologieën, waaronder een autonoom noodremsysteem met voetgangers-en fietsersherkenning. Verkeersbordherkenning en rijstrookhulp tekenen eveneens present. Een Nissan-primeur is overigens het Blind Spot Intervention-systeem. Het betreft hier niet enkel dodehoekdetectie. Het systeem waarschuwt de bestuurder voor een auto die zich in de blinde hoek bevindt en stuurt – indien nodig – de Juke II terug naar zijn oorspronkelijke positie op de rijbaan. Middels Apple CarPlay kunnen de inzittenden de apps op hun smartphone spiegelen op het 8-duims display. De bestuurder heeft ook toegang tot TomTom Maps & Live Traffic. Hij kan bovendien de wifi activeren zodat de andere inzittenden online kunnen gaan met hun tablet of laptop.
Met de NissanConnect Services-app heeft men dan weer controle over verschillende aspecten van de wagen. Zo kan men bijvoorbeeld zien of de Juke op slot is en zo niet, alsnog op afstand de portieren vergrendelen.
Eén benzinestoker
De Nissan Juke II enkel verkrijgbaar met één benzinemotor. Het betreft een 999 cm3 metende geblazen driepitter, die we trouwens ook aantreffen in het vooronder van de Micra . De 86 kW/117 pk sterke, direct ingespoten twaalfklepper is goed voor een hoogste koppel van 180 Nm(bij 1.750-2.750 t/m) en is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Tegen meerprijs is evenwel ook een alert schakelende zeventrapsautomaat (incl. flippers aan het stuur) met dubbele koppeling leverbaar.
(Lees verder onder de foto)
Van de 1,0 liter-driecilinder mag je qua prestaties uiteraard geen wonderen verwachten. Zo heeft de Juke voor de 0-100 km/u-sprint 10,4 seconden nodig. Volgens de constructeur tekent de Juke voor een normverbruik van 4,9 liter per 100 km. In de praktijk is een verbruik tussen de 6,0 en 7,0 liter evenwel realistischer. De Nissan Juke laat overigens toe te kiezen uit drie rijmodi: Eco, Standaard en Sport. Het zou best kunnen dat de Juke II in de al dan niet nabije toekomst ook als hybride of plug-in-hybrid wordt gecommercialiseerd. Een elektrische versie staat vooralsnog niet op het programma. De Juke II is gezegend met een directe besturing die ook nog eens behoorlijk wat feedback biedt. Het goed in de hand liggende stuur is overigens uitgebreid verstelbaar. Vering en demping van de Nissan Juke II zijn pittig afgesteld. Onze met 19-duims wielen toegeruste Juke gaf geen krimp in snel genomen bochten. Eerlijkheidshalve dient gezegd dat er te weinig vermogen is om de voorwielaandrijver echt in de problemen te brengen.
Aan de Juke II 6M “N-Design” hangt een prijskaartje van 26.290 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier