Maak kennis met de Renault Talisman Grandtour
Nadat Renault eerder al de berlineversie lanceerde, volgde kort daarna de stationcaruitvoering: de Talisman Grandtour. Renault verwacht alvast veel van de 4,86 m lange, 1,87 m brede en 1,46 m hoge stationcar.
Verwonderlijk is het niet, want in het D-segment kennen breaks een sterke groei (+16% in 2015). Vorig jaar vonden breaks in Europa zelfs makkelijker een koper dan berlines: 630.000 stuks tegenover 555.000 berlines. Met de in het Franse Douai gebouwde break-versie van de Talisman is Renault alvast niet over één nacht ijs gegaan. Zo legde de Talisman Grandtour bovenop de tests die werden afgelegd met de berline, ruim 250.000 intensieve testkilometers af op het circuit. Dat komt overeen met de slijtage gedurende 750.000 km in reële omstandigheden, zijnde drie keer het aantal gereden kilometers.
Unieke vormgeving
In zijn segment moet de Talisman Grandtour het wel opnemen tegen kleppers zoals o.m. de Ford Mondeo, de Mazda 6 Wagon, de Peugeot 508 SW, de Skoda Superb Combi en de VW Passat. De Renault Talisman Grandtour neemt de dynamische proporties, het gestrekte profiel en de hoge gordellijn over van de berline. Wat deze stationcar uniek maakt, is de achtersteven evenals de daklijn die verlengd wordt met een spoiler én geaccentueerd wordt middels dakrails. Al bij al straalt de Talisman Grandtour dynamiek én functionaliteit uit, twee elementen die erg belangrijk zijn voor een break. Voor de gespierde uitstraling tekenen o.m. het prominent verchroomde radiatorrooster met daarin centraal het Renault-embleem, de Pure Vision led-koplampen, de permanent brandende achterlichten met 3D-lichtgeleiders, de gesculpteerde flanken met verchroomd inzetstuk op de voorvleugel evenals de uitgesproken wielkasten.
Ruim én functioneel
Van een stationcar verwacht je in de eerste plaats ruimte én functionaliteit. Op dat vlak stelt de Talisman Grandtour zeker niet teleur. Zowel voor- als achterin is er ruimschoots voldoende hoofd- en beenruimte. De ruim bemeten, comfortabele voorzetels bieden tot maar liefst 10 regelfuncties (waarvan 8 elektrische en 2 manuele). Bovendien is de lengte van het zitkussen over een bereik van 6,0 cm verstelbaar. Voor extra zitcomfort zorgt de massage- en ventilatiefunctie. De achterbank is in 2 ongelijke delen (1/3-2/3) neerklapbaar en er is eveneens voorzien in een skiluik. Het dashboard is bijzonder vormgegeven, zij het wel overzichtelijk en opgebouwd uit prima materialen. Al naargelang de opstelling van de achterbank varieert het koffervolume van 572 tot 1.681 liter.
Middels een voetbeweging onder de bumper kan de achterklep handenvrij worden geopend en elektrisch weer worden gesloten. De Renault Talisman Grandtour is er net als de berline in 4 uitrustingsniveaus: Life, Zen, Intens en Initiale Paris. Vanaf het tweede niveau voorziet de Talisman Grandtour al in een horizontaal (liggend formaat) aanraakscherm van 7-duim, daar waar de hogere niveaus uitpakken met een verticaal 8,7-duim scherm (staand formaat). Het R-Link2 functioneert er als een tablet, waarbij de graphics speciaal voor de Talisman werden ontwikkeld. Het navigatiesysteem oogt bovendien realistisch (3D-weergave van gebouwen) en omvat ook spraakherkenning. Telefoneren en muziek streamen kan draadloos via Bluetooth. Afhankelijk van het uitrustingsniveau zijn er zowel voor- als achterin diverse aansluitmogelijkheden. Het R-Link2 stuurt behalve de klassieke functies zoals het navigatiesysteem, het audiosysteem en de airco ook de Multi-Sense-technologie en de rijhulpsystemen. Met de R-Link Store biedt Renault bovendien tal van applicaties aan die speciaal voor gebruik in de wagen werden ontwikkeld, waaronder Coyote-waarschuwing, 3 Michelin-apps (hotel, restaurant en reis), sociale netwerken en een e-maillezer.
Multi-Sense-technologie
De Multi Sense-technologie biedt 4 voorgeprogrammeerde rijmodi (Comfort, Sport, Eco en Neutraal) aan naast een Personal-modus die geheel naar eigen voorkeur kan worden ingesteld. Elke modus creëert een specifieke rij-emotie middels de unieke combinatie van de parameters van het 4Control-systeem, de afstelling van de elektronisch gestuurde demping, de motorrespons, de schakelkarakteristieken van de EDC-automaat en de mate van stuurbekrachtiging. Tegelijk ontstaat er een harmonieuze interieursfeer door te spelen met de kleur van de interieurverlichting( groen, blauw, wit ,rood, paars),de kleur van de instrumenten, de motorklank, de werking van de airco (rijmodus Eco) en de massagefunctie van de bestuurderszetel (rijmodus Comfort).
De rijmodi en de verschillende instellingen zijn zowel te bedienen via R-Link2, de draaiknop op de middenconsole als via de sneltoets. Wij reden recentelijk de Talisman Grandtour 1.6dCi(160 pk) standaard voorzien van een EDC-zestrapsautomaat en het 4-Control-systeem. Bij dat laatste sturen op hogere snelheden de achterwielen mee en bij lage dan weer tegen. Het systeem draagt bij aan een kleinere draaicirkel, hetgeen uiteraard de wendbaarheid ten goede komt. Voor Renault was een overtuigende koersvastheid in bochten eveneens een vereiste. Al bij al een opdracht waarin de constructeur met glans is geslaagd zonder dat daarbij veel toegevingen dienden te worden gedaan qua comfort. Vandaag de dag is de Renault Talisman Grandtour verkrijgbaar met 2 viercilinder-benzinemotoren (1.6/110 kW en 1.6/147 kW) en 3 oliestokers(1.5/81 kW, 1.6/96 kW en 1.6/ 118 kW). De door ons gereden 160 pk sterke uitvoering spurt vanuit stilstand naar honderd in 9,6 tellen en stelt zich tevreden met een gemiddeld verbruik van 4,6 liter diesel (C02-uitstoot: 120g/km) per 100 km. Tot de standaard geleverde actieve veiligheidsitems behoren o.m. het actief noodremhulpsysteem, de waarschuwing snelheidsovertreding met verkeersbordenherkenning, de rijstrookwaarschuwing evenals de dodehoekdetectie. Voor de passieve beveiliging zorgen o.m. de 2 front-, zij- en gordijnairbags evenals de anti-whiplash hoofdsteunen voor- en achteraan.
Aan de Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi (160 pk) “Initiale Paris” hangt een prijskaartje van 41.600 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier