Renault Megane RS, sportief raspaardje
Evenals de Clio RS hoort ook de Renault Megane RS(Renault Sport) thuis in het rijtje van sportieve raspaardjes. Vandaag is deze Franse bolide aan zijn vierde generatie toe. Van de vorige generaties zijn er in Europa inmiddels al meer dan 53.000 stuks verkocht. Net zoals de vorige is ook de huidige Megane RS-generatie een samensmelting van de kennis van Renault Sport Technologies en koppelt ze de autosportervaring aan de industriële ervaring van de Renault Groep.
Krachtiger design
Volgens Renault Sport staat het krachtige design van de Renault Megane RS IV tot in de kleinste details in dienst van de prestaties. Met dank aan de specifieke koetswerkflanken konden de voor- en achtervleugels worden verbreed tegenover de Megane GT. Daarnaast heeft de RS-uitvoering ook nog eens een iets lagere koets. Kenmerkend voor het radiatorrooster is de nieuwe Renault Sport-interpretatie van het 3D-honingraatmotief. Voorts fungeert een zijschort als verbinding tussen de voor- en de achtersteven, waarvan de zwarte lamel, volgens Renault, herinnert aan de vlakke achterzijde van Formule I-wagens. De look van de achterspoiler werd vernieuwd en in de achterbumper zitten nu zowel de grotere diffusor als de dubbele uitlaat in verwerkt. Het LED-verlichtingssysteem met meerdere reflectoren, dat al aanwezig is op de nieuwste Clio RS, is standaard op de Megane RS. Het telt 9 leds per blok en groepeert 4 verlichtingsfuncties: dimlichten, bochtverlichting, mistlichten en grootlichten. Deze laatste hebben overigens een reikwijdte van 460 meter. De Renault Megane RS onderscheidt zich bovendien door de optionele koetswerkkleur ‘Orange Tonic’.
‘Racy’ interieur
Het interieur neemt de sportieve sfeer van het koetswerk over. De bestuurder geniet er van een sportieve houding, zonder in te boeten in zitcomfort. De Recaro-kuipzetels kunnen zowel in de hoogte als in de diepte worden versteld en bieden een prima zijdelingse ondersteuning. Het sportstuur ligt prima in de hand en is zowel in de hoogte als diepte regelbaar. Voor de sportieve touch zorgen eveneens de aluminium pedalen en voetsteun, de dito pookknop, de rode stiksels evenals het RS-logo op de hoofdsteunen. Hoofd- en beenruimte zijn zowel voor-als achterin ruimschoots voldoende en al naargelang de opstelling van de 1/3-2/3 neerklapbare achterbank varieert het koffervolume van 423 tot 1.247 liter.
Vierwielbesturing
Voor de aandrijving van de Renault Megane RS IV zorgt een direct ingespoten, 1.798 cm3 metende en geblazen viercilinder-benzinemotor die we onder meer al kennen uit de Alpine A110. Het vermogen werd opgetrokken tot 205 kW/280 pk. Naar wens is de krachtbron te koppelen aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of een zestraps EDC-automaat (Efficiënt Dual Clutch). Die laatste testten we uit. Deze versnellingsbak met dubbele koppeling reageert bijzonder alert. Dankzij het Multi-Sense-systeem dat de motorrespons, de afstelling van het gaspedaal, de schakeltijden en directheid van besturing beïnvloedt, kan de rijervaring worden gepersonaliseerd naargelang de omstandigheden. Er zijn 5 programma’s. Het benzineverbruik hangt in grote mate af van de rechtervoet. Wie graag alle registers opentrekt, ziet het verbruik al snel oplopen van zo’n 7,5 liter tot 13 liter per 100 km.
Rijgenot
Dat de Renault Megane RS IV garant staat voor een flinke portie rijgenot is niet enkel te danken aan het aandrijfaggregaat. De 4Control-vierwielbesturing draagt daar eveneens toe bij. Om de stabiliteit op hogere snelheid te vergroten, sturen de achterwielen mee met de voorwielen. Bij lagere snelheden daarentegen sturen de achterwielen in tegengestelde richting van de voorwielen, wat de wendbaarheid ten goede komt. De evenwichtige én directe manier waarop de Megane RS stuurt is ronduit indrukwekkend. Deze voorwielaandrijver laat zich ongemeen snel en strak door de bocht sturen. En wat extra is meegenomen: Renault heeft er ook voor gezorgd dat het strakke weggedrag niet gepaard gaat met een keihard onderstel.
Aan de Renault Megane RS IV hangt een prijskaartje van 37.200 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier