Skoda Scala: een stap hoger op de ladder

De opvolger van de Rapid, een model dat in onze contreien overigens weinig succesvol bleek, heet Scala. Zijn naam is het Latijn voor ’trappen’ of ‘ladder’.  Volgens de producent past de naamgeving perfect bij het model. Met de 4,36 m lange, 1,79 m brede en 1,47 m hoge Scala positioneert Skoda zich  beduidend hoger op de ontwikkelingsladder. In het Skoda-gamma positioneert de Scala zich tussen de Fabia en de Octavia.

“Met de Scala snijden we een nieuw hoofdstuk aan in het segment van de compacte modellen. We hebben er alle vertrouwen in dat de Scala alle troeven in huis heeft om  zijn segment  een nieuwe invulling te bezorgen”, aldus Bernhard Maier, voorzitter van de Raad van Bestuur bij Skoda Auto. Wij maakten onlangs kennis met de Skoda Scala 1.5 TSI automaat ‘Style’.

Met de Scala past Skoda zijn nieuwe designtaal voor koetswerk en interieur voor het eerst toe op een seriemodel. De nieuwe designtaal zagen we voor het eerst op het jongste Parijse Autosalon, waar ze werd onthuld door de concept Vision RS. De nieuwste evolutie van Skoda’s designtaal zal men overigens ook aantreffen op alle toekomstige modellen. De Scala is bovendien het eerste Skoda-seriemodel in Europa dat zijn Skoda-logo op de achterklep heeft ingeruild voor de naam Skoda. Zijn koetswerk houdt het midden tussen dat van een hatchback en een  stationcar. Kenmerkend voor de Skoda Scala zijn de innovatieve, zij het optionele full-ledkoplampen-en achterlichten. Bovendien is de Scala het eerste Skoda-model dat met dynamische richtingaanwijzers achteraan leverbaar is.

Fraai dashboard  én ruim interieur

De fraaie look van zijn koetswerk weet  de Scala met succes door te trekken tot het interieur. Zoals je van een Skoda mag verwachten, biedt ook de Scala, gebouwd op het AO MQB-platform van de VW-groep,  met dank aan de 2,65 m lange wielbasis, erg veel interieurruimte. De voorzetels zitten comfortabel en bieden voldoende zijdelingse  steun, maar ook op de ruim bemeten achterbank is het goed toeven.

Optioneel is een digitaal dashboard leverbaar.

Qua  afmetingen komt het  Scala-interieur alvast erg dicht in de buurt van grotere broer Octavia. Zo bedraagt de  hoofdruimte 98,2 cm-de grootste in zijn segment- tegen 98 cm voor de Octavia. De elleboogruimte achterin bedraagt 1,42cm voor de Scala tegen 1,45 cm voor de Octavia. Naargelang de opstelling van de in een 60/40-verhouding deelbare achterbank varieert het koffervolume van 467 tot maar liefst 1.410. Tegen meerprijs is de wagen leverbaar met een elektrische achterklep. Zoals elk ander Skoda-model pakt ook de Scala uit met tal van Simply Clever-voorzieningen  zoals onder meer een paraplu  in het portier van de  bestuurder en een ijskrabber in het brandstoftankklepje.

De bestuurder kijkt uit op een strak,  volledig hertekend dashboard dat naadloos aansluit bij het koetswerkdesign. Bovenop het dashboard prijkt een groot aanraakscherm met grootte variërend van 6,5-duim tot 9,2-duim. Te waarderen is overigens de ergonomische polssteun voor de bediening van het aanraakscherm. Tegen meerprijs is er een Virtual Cockpit die naar wens geconfigureerd kan worden en verkrijgbaar is met een 10,25-duim groot scherm, zijnde het grootste in zijn segment. De schermen van het infotainmentsysteem zijn tot 9,2-duim groot. Dankzij de nieuwe generatie Skoda Connect online-diensten heeft men de mogelijkheid de auto te vergrendelen en te ontgrendelen met de mobiele telefoon.

De Scala is tevens de eerste Skoda die altijd online is dankzij een ingebouwde eSIM. Deze verzekert een uiterst snelle LTE-internetverbinding zonder dat er een extra  simkaart of verbinding met de smartphone nodig is. De test-Scala 1.5 TSI Auto. was voorzien van het uitrustingsniveau ‘Style’ dat onder meer voorziet in full led-kopklampen,  een automatische airco(2 zones)en een voorbeeldig functionerend infotainmentsysteem.

Zuinige viercilinder

Vooralsnog is de Skoda Scala enkel verkrijgbaar met twee benzinemotoren en een oliestoker. Vooralsnog is de 85 kW/115 pk sterke  driecilinder 1.0 TSI, voorzien van een handgeschakelde zesbak, de instap-benzinemotor. Deze krachtbron is van huis uit gekoppeld aan een manuele zesbak, al  is er optioneel ook een DSG-zeventrapsautomaat verkrijgbaar.  In de loop van het jaar krijgt deze instapper het gezelschap van een 70 kW/95 pk rijke variant.

Op de achterklep is het logo ingeruild voor de naam Skoda.

De alsnog krachtigste benzinemotor is de vier cilinders tellende, direct ingespoten en geblazen 1.5 TSI, goed voor een hoogste vermogen en koppel van resp. 110 kW/150 pk en 250 Nm(bij 1.500-3.500 t/m). Deze dubbelnokker is standaard gekoppeld  aan een manuele zesbak, al is optioneel ook een alert schakelende, zij het in de testwagen soms ietwat bruusk aangrijpende DSG-zeventrapsautomaat verkrijgbaar. In de Eco-modus weet de van een start-stopsysteem voorziene  Scala 1.5 TSD Aut. met een verbruik van om en bij de 5,0 liter per 100 km, bijzonder spaarzaam met de brandstof om te springen. Bij een rustige rijstijl worden trouwens twee cilinders uitgeschakeld.  De dieselliefhebber kan terecht bij de 1.6 TDI-vierpitter van 85 kW/115 pk die standaard een manuele zesbak heeft, maar welke tegen meerprijs ook met een DSG-zeventrapsautomaat leverbaar is. De prestaties van de door ons gereden Scala-versie stelden geenszins teleur. Zo wordt de 0-100 km/u-sprint al geklaard in 8,5 tellen.

Geavanceerde rijhulpsystemen

De Skoda Scala kan bogen op tal van geavanceerde rijhulpsystemen zoals de Side Assist. Dit optionele systeem maakt de bestuurder attent op wagens die langs achteren naderen om in te halen of die in de dode hoek rijden. Terwijl de klassieke dodehoekdetectie een bereik tot 20 meter heeft, kan Side Assist voertuigen tot op een afstand van 70 meter detecteren. Dit systeem kan de bestuurder bijgevolg op efficiënte wijze waarschuwen op zowel snelwegen als wegen met gescheiden rijrichtingen. Rear Traffic Alert maakt integraal deel uit van de Side Assist-functie. Lane Assist en Front Assist zijn standaard.  De  adaptieve snelheidsregelaar, werkend bij snelheden tot 210 km/u, is er evenwel enkel tegen meerprijs.

Front Assist omvat overigens ook City Emergency Brake dat radartechnologie gebruikt om de zone voor de wagen in het oog te houden tijdens stadsritten en op die manier ongevallen helpt te voorkomen. Het optionele Park Assist stuurt de Scala automatisch in en uit parkeerplaatsen parallel met of haaks op de weg.  Behalve frontale airbags (voor bestuurder en voorinzittende)biedt de Scala standaard ook een knieairbag,  zijairbags in de voorportieren evenals gordijnairbags. Optioneel daarentegen zijn de zijairbags voor de achterste portieren.

De Skoda Scala 1.5 TSI Aut. “Style” staat in de prijslijst voor 28.560 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier