Suzuki Vitara 1.4 4×4 Grand Luxe: met geavanceerde veiligheidssystemen
Al van bij zijn lancering in 1988 werd de Suzuki Vitara, een pionier in de klasse van compacte suv’s, geprezen om zijn stadsgericht design, zijn comfortabel rijgedrag en last but not least zijn voortreffelijke terreineigenschappen. In augustus 2018 vierde Suzuki Vitara zijn 31ste verjaardag en om dat extra luister bij te zetten werd de Vitara bedacht met een verfijnder look in combinatie met nog meer geavanceerde veiligheidssystemen. Recent namen we de Suzuki Vitara 1.4. 4×4 Grand Luxe Xtra Aut. onder de loep.
Kenmerkend zijn voortaan de verticale in plaats van de horizontale lamellen in het radiatorrooster. Naast het nog steeds vijf sleuven tellende én door full led-koplampen geflankeerde radiatorrooster, de schelpvormige motorkap, de ietwat gewijzigde voorbumper met omgekeerd trapezium-design wordt het koetswerk ook gekenmerkt door een naar achteren aflopende daklijn en luchthappers in de flanken van de motorkap.
In de achterlichtblokken zitten in drie lijnen ingewerkte leds, terwijl het panoramische zonnedak, dat niet verkrijgbaar was bij de Vitara S-reeks, nu wel leverbaar is op elke GLX-versie. Van bij de eerste ontwikkelingsfase stonden bij de Suzuki Vitara de personalisatiemogelijkheden centraal. Voorts werd het gamma koetswerkkleuren uitgebreid met twee nieuwe tinten: Solar Yellow, Pearl Metallic en Ice Grayish Blue Metallic. Daarnaast kan de klant de on-en off-roadvaardigheden van deze suv nog optimaliseren middels twee accessoirepacks (Urban en Rugged). Het Pack Urban voorziet onder meer in een sierlijst voor het radiatorrooster, 17-duims -wielen evenals een sierwielwieldop en een sierlijst voor de achterbumper. Het Pak Rugged pakt daarbovenop nog uit met een sierlijst voor de bumper evenals met een bodembeschermplaat voor-en achteraan.
Een fraaier interieur
In het interieur van de Vitara heeft Suzuki een extra portie kwaliteit en stijl toegevoegd. Zo kregen onder meer de tellers een stoerder design. Ook het klokje werd gerestyled en sluit nu keurig aan bij het design van de tellers. Het interieur heeft een specifieke afwerking met onder meer zetelbekleding van kunstleder en suède, een materiaal waarmee ook de portierpanelen bekleed zijn. Het met zachte materialen beklede instrumentenpaneel zorgt bovendien voor een premiumgevoel. Voor dat laatste zorgen trouwens ook de zilveraccenten op het dashboard, de portieren en de middenconsole. De door ons gereden Grand Luxer Xtra biedt ook nog eens een nieuwe, van een opbergvak voorziene centrale armsteun. Voorts zijn er de veel steun biedende, zij het niet traploos verstelbare voorzetels.
Een multifunctioneel lcd-kleurenscherm van 4,2-duim in het midden van het instrumentarium biedt behalve informatie omtrent het (weg)gedrag ook info omtrent functies zoals de rijmodi, de G-kracht, het motorvermogen en-koppel, de acceleratie en het remgebruik. Het audiosysteem heeft een aanraakscherm van 7-duim dat even intuïtief te bedienen is als een smartphone. Met bluetooth of een USB-kabel verbind je de smartphone om apps te gebruiken via het aanraakscherm dat overigens is uitgerust met functies voor radio, achteruitrijcamera en navigatie. Van huis uit is de Vitara GLX Xtra bovendien al voorzien van zowel een adaptieve cruise control, een achteruitrijcamera, privacy glass evenals van parkeersensoren rondom.
1.4 liter turbo-benzinemotor
De nieuwste Suzuki Vitara is verkrijgbaar met twee viercilinder-benzinemotoren: een 82 kW/112 pk rijke 1.0-driepitter en een 103 kW/140 pk sterke 1.4 turbo ‘Boosterje’-krachtbron. Een oliestoker maakt jammer genoeg niet langer deel uit van het motorengamma. Recent reden we de Suzuki Vitara 4WD met een gloednieuwe 1.4 liter turbo-benzinemotor. Deze direct ingespoten, 16 kleppen tellende viercilinder-benzinestoker maakt onder meer gebruik van een aan de cilinderkop bevestigde turbocompressor om zo de turbolag te elimineren. In serie gekoppeld aan een trefzeker te bedienen manuele zesbak – een zestrapsautomaat is optioneel leverbaar – schittert deze krachtbron door zowel zijn souplesse als vinnigheid. Zo staat het koppel van 220 newtonmeter al geheel ter beschikking tussen 1.500 en 4.000 toeren. Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan 10,2 tellen en op de Autobahn houdt het pas op bij 200 km/u.
De overbrengingsverhoudingen zijn overigens dermate gekozen dat ze optimale prestaties weten te combineren met een laag verbruik. De 1,4 liter benzinestoker nam tijdens de test genoegen met 6,3 liter benzine per 100 km. De Suzuki Vitara geniet van een verzorgde wielophanging, waarbij de voorwielen worden gecontroleerd door McPherson-veerpoten en de achterste exemplaren gebruik maken van een torsiestang afgeleid van die van de SX4 S-Cross. Het onderstel van de Vitara weet uitstekend raad met oneffenheden, maar tegelijk voelt men wel wat er zich onder de wielen afspeelt. Voor het intomen van de 140 paarden zorgen geventileerde schijfremmen vooraan in combinatie met massieve exemplaren achterop.
Voorts is de Vitara 1.4 All Grip voorzien van vier inschakelbare standen (Auto, Sport, Snow en Lock) tellend vierwielaandrijvingssysteem. Dat laatste werd eerder geïntroduceerd bij de Suzuki SX4 S-Cross en heeft inmiddels al een stevige reputatie opgebouwd. De fabrikant wijst er op dat het AllGrip-systeem gebruik maakt van een feedbackfunctie om meer koppel naar de achterwielen te loodsen zodra de voorste grip verliezen. Met dank aan die feed-forwardfunctie kan het systeem gripverlies aan de voorwielen al voorspellen aan de hand van het wegdek, de stand van het gaspedaal en de stuurhoek. Zo kan er extra koppel naar de achteras worden gestuurd nog vooraleer de voorwielen doorslippen. Voorts is de nieuwste Suzuki Vitara GLX Xtra nu al voorzien van onder meer een automatisch noodremsysteem, rijstrookwaarschuwing, verkeersbordherkenning, een adaptieve cruise control met Stop & Go-functie evenals van dwarsverkeerwaarschuwing achteraan.
Aan de Suzuki Vitara 1.4 4×4 Grand Luxe Xtra Aut. hangt een prijskaartje van 28.499 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier