VW TIGUAN 2.0 TDI 4MOTION: ijzersterke troef in het midi-suv-segment

Na meer dan 2,64 miljoen verkochte exemplaren van de eind 2007 gelanceerde eerste generatie pakt Volkswagen thans uit met een nieuw ontwikkelde Tiguan. De Tiguan II behoort tot het midi-suv-segment, dat volgens prognoses van de constructeur, tegen 2018 wereldwijd goed zal zijn voor een verkoop van ruim 9 miljoen exemplaren.

De nieuwe VW Tiguan is 6 cm langer en 3 cm breder dan zijn voorganger, al nam de hoogte wel met 3,5 cm af. De wielbasis daarentegen groeide met 7,7 cm en dankzij talrijke aërodynamische verbeteringen kon bovendien de luchtweerstandscoëfficient(Cx: O,31) worden verlaagd . Het Tiguan-interieur mag zich eveneens nieuw noemen, waarbij het instrumentarium consequent naar de bestuurder is gericht. Centrale elementen zijn de 2 wijzerplaten evenals het hoog geplaatste infotainmentsysteem. T.o.v. het vorige model nam de interieurlengte met 26 cm toe en de inzittenden beschikken nu over 2,9 cm extra beenruimte. De koffer werd eveneens groter en bedraagt met 5 inzittenden aan boord al 615 liter. De asymmetrisch deelbare achterbank is over 18 cm in de lengte verschuifbaar en het comfort terwille is de hellingsgraad van de rugleuning ook nog eens instelbaar. Met de rugleuning achterin neergeklapt, bedraagt het laadvolume 1.655 liter, zijnde 145 liter meer dan voorheen.Vanaf het uitrustingsniveau “Comfortline” kan de rugleuning van de passagierszetel voorin geheel naar voren worden neergeklapt, hetgeen het vervoer van extra lange voorwerpen mogelijk maakt.Doordat de laaddrempel werd verlaagd is het beladen een stuk gemakkelijker geworden en bovendien kan de kofferklep automatisch worden geopend en gesloten middels een voetbeweging achteraan.

Een van hoogwaardig materialen voorzien én voorbeeldig afgewerkt interieur.
Een van hoogwaardig materialen voorzien én voorbeeldig afgewerkt interieur.

Tal van comfort-en veiligheidsitems

De nieuwe VW Tiguan gaat prat op tal van bijstands-comfort-en infotainmentsystemen. Enerzijds gaat het om technologieën zoals het 12,3 duim grote Active Info Display(geheel digitale interactieve instrumenten met 5 instelbare infoprofielen) én het voor het eerst in een VW-suv aangeboden head up-display. Anderzijds beschikt men over een waaier aan beschermende bijstandssystemen zoals o.m. het automatische remsysteem(Front Assist), het koerscorrectiesysteem “Lane Assist” en de actieve motorkap. De veiligheidsuitrusting omvat o.m. 7 airbags, waaronder een knieairbag voor de bestuurder. Dankzij het MQB-platform tekent bovendien ook de anti-multicrashremfunctie present. Vanaf het uitrustingsniveau “Comfortline” is al voorzien in vermoeidheidsdetectie en een adaptieve snelheidsregelaar. Tegen meerprijs zijn de rijstrookassistent(Side assist) evenals de Emergency Assist te bekomen. Laatstgenoemde remt de wagen automatisch af tot stilstand zodra wordt vastgesteld dat de bestuurder niet meer reageert. Tot de voorziene comfortitems behoren de nieuwe klimaatregeling met 3 zones, waarbij middels een aparte bedieningseenheid ook de temperatuur en de ventilatie achterin kunnen worden geregeld. Bovendien houdt een nieuwe “Pure Air Climatronic” dankzij een luchtkwaliteitssensor met actieve biogene filter de luchtkwaliteit op een constant hoog niveau en verhindert deze dat schadelijke stoffen het interieur binnendringen. Het betreft hier een wereldwijd unieke technologie,welke tot op heden enkel bij Volkswagen terug te vinden is.Voor extra zitcomfort zorgen voorin de nieuwe ergo Active-zetels met o.m. een viervoudig verstelbare lendensteun en een massagefunctie. Verder kan de Tiguan II worden uitgerust met het audiosysteem “Composition Touch”(monochroom 5,0”-scherm) of “Composition Media”(8”-kleurenaanraakscherm). Via de Media Control-app biedt Volkswagen als één van de eerste constructeurs bovendien ook een tabletinterface voor zijn infotainmentsystemen. Vooralsnog kan bij de Tiguan II worden gekozen uit 7 motoren die alle worden gekenmerkt door turbodrukvoeding, directe brandstofinjectie, energierecuperatie en een stop-startsysteem. De drie TSI-benzinemotoren leveren resp. 92 kW/125 pk, 110 kW/150 pk of 162 kW/220 pk. De 4 TDI-diesels tekenen voor een vermogen van 85 kW/115 pk, 110 kW/150 pk, 140 kW/190 pk en 176 kW/240 pk. Alle krachtbronnen beantwoorden aan de Euro VI-emissienorm. Afhankelijk van de motorversie is de Tiguan II standaard of optioneel uitgerust met vierwielaandrijving(4MOTION). Recentelijk reden we de VW Tiguan 4MOTION met in het vooronder de 110kW/ 150 pk rijke, 4 cilinders tellende tweeliter-oliestoker. Met deze krachtbron heeft de compacte suv, goed voor een sleepvermogen van 2.500 kg, voldoende in zijn mars om behoorlijk sportieve prestaties neer te zetten. De soepele dubbelnokker-zestienklepper was bij de test-Tiguan gekoppeld aan een DSG-zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Tegenover de meerprijs van de automaat staat dat deze een veel relaxter rijden toelaat. Met een normverbruik van 5,4 liter diesel per 100 km en een tank van 64 liter tekent de VW Tiguan voor een flink rijbereik. In de basis is de Tiguan gewoon een vierwielaandrijver, maar wie het terrein opzoekt, kan de hulp inroepen van het 4Motion-systeem, dat ervoor zorgt dat ook de achterwielen mee gaan doen. Door de vierwielaandrijving zijn bovendien hogere bochtsnelheden mogelijk, waarbij in het stuur feilloos te voelen is hoe de aandrijfkrachten worden verdeeld en waar de grenzen liggen.Voor de 0-100 km/u-sprint had de testwagen 9,8 seconden nodig.

Aan de VW Tiguan 2.0 TDI 4WD “Highline” hangt een prijskaartje van 38.700 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier