Tip van de expert: Asbestattest verplicht bij verkoop
Daniel Buschman is voorzitter van de Confederatie van Immobiliënberoepen (CIB Vlaanderen). Regelmatig krijg je zijn tips over kopen en verkopen, huren en verhuren en het leven in een mede-eigendom.
De Vlaamse regering wil zo snel mogelijk al het aanwezige asbest in gebouwen en woningen, gebouwd voor 2001 in kaart brengen. Om die reden moet je sinds 23 november vorig jaar bij de verkoop van een pand dat van voor 2001 dateert een asbestattest kunnen voorleggen. Op die manier zal de koper van een onroerend goed weten waar er asbest aanwezig is in het gebouw en kan hij hier correct mee omgaan.
1. Wat is het?
Het asbestattest lijst nauwkeurig op wat de staat van de woning op asbestvlak is. Het attest wordt opgemaakt door een erkend asbestdeskundige.
2. Wanneer verplicht?
Concreet moet de verkoper bij het sluiten van een compromis sinds 23 november 2022 aan de kandidaat-koper een geldig asbestattest voorleggen. Indien het gaat om een appartement of een kavel binnen een mede-eigendom, dan moeten er twee attesten zijn en dus ook één voor de gemeenschappelijke delen en dit laatste vanaf 1 mei 2025. Tegen 2032 moet elke woning van voor bouwjaar 2001 over een asbestattest beschikken, of het nu te koop staat of niet. Belangrijk: de nieuwe informatieplicht geldt niet alleen voor residentieel vastgoed, maar ook ook voor winkels, horeca, kantoren, industriegebouwen, …
3. Niet bij verhuur
Voor het verhuren van een pand is geen asbestattest vereist. Let wel: koop je een woning om die vervolgens op de huurmarkt aan te bieden, moet je het bij de aankoop ingewonnen asbest-attest aan de (kandidaat-)huurders overhandigen.
http://www.cib.be of contacteer je CIB-makelaar
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier