De Sint houdt niet van tweedehands

Als het op Sinterklaascadeautjes aankomt, verkiezen de Belgen nog altijd nieuwe spullen. Dat blijkt uit een enquête die iVOX in opdracht van 2dehands liet uitvoeren. Ten onrechte, aldus Britt Janssen en Nikolas Sterck, twee ouders die wel aan de Sint vragen dat hij tweedehandsspeelgoed brengt.

Volgend weekend komt de Sint opnieuw bij heel wat landgenoten langs met geschenkjes. En dat zijn meestal nieuwe spullen, zo blijkt uit een groot Sinterklaasonderzoek dat 2dehands bij 1.000 Belgen liet uitvoeren. Meer nog, maar liefst 78,8 procent van de Vlamingen wil dat de Sint enkel nieuwe spullen brengt. Opvallend: over de taalgrens shopt de Sint wel vaker tweedehands. Wie de Sint wel om tweedehandscadeaus vraagt, doet dit vooral omdat het goedkoper is (46,3 procent), al spelen ook het milieu (32,7 procent) en duurzaamheid (22,7 procent) een rol.

Wel fan van tweedehands

(foto Ludovica)
(foto Ludovica)

Zo ook bij Britt Janssen. “Ik ben ervan overtuigd dat de Sint wél fan is van tweedehands”, benadrukt de mama van Lizzi (7) en van de tweeling Mats en Robbe (5). “Vroeger was ik absoluut niet bezig met duurzaamheid en tweedehands kopen. Toen ik een burn-out kreeg, heb ik echter de tijd gehad om te vertragen en stil te zijn bij wat voor mij belangrijk is. Mijn taak als mama goed doen en mijn bijdrage leveren aan de natuur, dat is voor mij heel belangrijk. Duurzaamheid is iets waar ik meer en meer van doordrongen ben geraakt. Ik probeer bij te dragen op verschillende manieren: met mijn kinderen afval verzamelen tijdens wandelingen, niet te veel wegwerpspullen gebruiken en ook zoveel mogelijk tweedehands kopen. Ook aan de Sint vragen we tweedehands. Dat is voor mij een evidente keuze. Ik ben er overigens van overtuigd dat mijn kinderen vooral blij zijn met wat ze krijgen en niet eens beseffen dat er ooit al met het speelgoed is gespeeld. Moesten ze daar ooit opmerkingen over maken, ga ik hen gewoon uitleggen dat de Sint ook met onze natuur bezig is en dat hij absoluut niet vies is van tweedehandsspulletjes”, aldus Britt, die als professional organizer en minimaliseercoach bij www.ontwar.be ook altijd de afweging maakt of een specifiek item wel echt nodig is. “We kopen vaak dingen omdat we het gevoel hebben dat het ons leven makkelijker of gelukkiger zal maken, maar dat is zelden het geval.”

Taboe doorbreken

(foto Christophe Morre – MORREC)

Ook Nikolas Sterck van de duurzame webshop www.sustainable.family vraagt jaarlijks aan de Sint om bij voorkeur te kiezen voor tweedehandscadeautjes voor Jules (6) en Arthur (8). “Voor de toekomst van onze planeet vinden we het belangrijk om voor meer duurzaamheid te gaan. Veel nieuw speelgoed dat je koopt, kan niet gerecycleerd worden en wordt, als je het weggooit, gewoon verbrand. Daarnaast zorgt de productie van nieuw speelgoed ook voor heel wat CO²-uitstoot. Dat zijn voor ons belangrijke redenen om de Sint te vragen liever geen nieuw speelgoed te brengen. Op die keuze rust nog altijd een zeker taboe. Zeker de generatie van onze grootouders heeft het daar lang lastig mee gehad. Zij geven liever nieuw speelgoed aan hun kleinkinderen, maar ik denk dat de Sint er dit jaar voor het eerst is in geslaagd om hen toch te overtuigen.”

De cadeautjes in het gezin Sterck worden uit drie categorieën gekozen: een ervaring zoals een bezoek aan de Efteling, tweedehandsspeelgoed óf nieuw duurzaam speelgoed. “Maar wat betreft speelgoed, is tweedehands wat ons betreft altijd de beste keuze. Dan maakt het voor ons ook niet uit of het duurzaam gemaakt speelgoed is of niet. LEGO vinden wij bijvoorbeeld fantastisch speelgoed, maar echt ecologisch is dat niet. Tweedehands hebben we er echter geen probleem mee, en onze kinderen houden er echt van. Gaan we ook voor nieuw speelgoed, dan hebben we een hele checklist van zaken waar we rekening mee houden.”

Win-win-win

Ook opvallend: in afwachting van de komst van Sinterklaas doet een kleine helft van de ondervraagden oud speelgoed weg, meestal om plaats te maken voor de nieuwe geschenken. 76,3 % van de ondervraagden heeft het oude speelgoed meestal weg, al laat 40,7% wel weten dat ze speelgoed af en toe ook verkopen. “In deze periode is het een prima idee om je gebruikt speelgoed te verkopen”, aldus woordvoerster Aleksandra Vidanovski van 2dehands. “Zo zagen we de afgelopen weken het aantal zoekopdrachten naar Lego meer dan verdubbelen. Het is dan ook een win-win-win-situatie: je maakt plaats vrij in de speelgoedkast, verdient extra centen en de Sint kan er een ander kind gelukkig mee maken.”

(VADE/SRA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier