Duurzaam en budgetbewust is hip: 1 op de 2 Belgen blij met tweedehandscadeau voor Sinterklaas, Kerstmis of Nieuwjaar
De helft van de Belgen vindt het niet erg om dit najaar tweedehandscadeaus te krijgen. 13% van de Belgen is door de hoge inflatie en het groeiende ecologisch bewustzijn bovendien zelf van plan om geen nieuwe geschenken, maar tweedehandscadeaus te kopen voor familie en vrienden.
Dat blijkt uit een onderzoek van Indiville in opdracht van sportwinkelketen Decathlon bij meer dan 1.000 Belgen.
Het is opnieuw pakjestijd: Sinterklaas staat voor de deur en de eindejaarsperiode is niet veraf. Door de hoge inflatie en stijgende energieprijzen hebben veel Belgen dit najaar echter minder financiële reserves om te spenderen aan cadeautjes voor vrienden en familie. Maar niet getreurd voor wie overweegt om een minder duur geschenk te kopen in de vorm van een tweedehandscadeau: de helft van de Belgen (49%) is blij om dit najaar een tweedehandscadeautje te krijgen. Walen (56%) staan daar iets meer voor open dan Vlamingen (44%).
Eva Verraes, directeur van HERW!N, koepel van de Kringwinkels: “38.737 ton spullen kregen dit jaar dankzij de Kringwinkels een tweede, derde of vierde leven. Dat is bijna 25% meer dan het jaar ervoor. Dat betekent ook dat elke Vlaming vorig jaar gemiddeld 5,8 kg meubelen, elektrotoestellen, kledij, vrijetijdsspullen,… heeft hergebruikt. Deze cijfers bevestigen wat ook op breder Europees vlak te zien is: de sector heeft meer dan ooit de wind in de zeilen.”
Ook bij Decathlon zien ze dat het kopen van tweedehands in de lilft zit. “Duurzaamheid wordt voor veel Belgen steeds belangrijker. In veel gezinnen maakt ecologisch leven deel uit van de dagelijkse routine. Dat zet zich ook door in de keuze voor de cadeautjes die we aan anderen geven. De Belg is dezer dagen even blij met pakweg een tweedehands snowboard of fiets dan met een nieuw exemplaar. Uit onze bevraging blijkt bijvoorbeeld dat 13% van de Belgen tijdens de feestdagen een tweedehandspakje zal geven aan vrienden en familie”, aldus Joeri Moons van Decathlon
Tweedehandscadeaus in trek
Decathlon merkt ook in de eigen winkels dat tweedehandscadeaus steeds populairder worden. De afgelopen maand riep de sportwinkelketen onder de noemer ‘nolhtaceD’ de Belg op om zijn (on)gebruikt sportmateriaal te verkopen in ruil voor een waardebon. Decathlon herstelt de binnengebrachte producten als die aan bepaalde voorwaarden voldoen, en verkoopt ze dan opnieuw met garantie door. Van de meer dan 14.600 binnengebrachte items, verkocht de keten al meer dan een vijfde als tweedehandsproduct.
“We merken de laatste jaren dat steeds meer Belgen op zoek zijn naar tweedehandsitems: van fietsen over kledij tot ander sportmateriaal. Door de stijgende levensduurte, zijn milieu en klimaat lang niet meer de enige argumenten om tweedehandsmateriaal te kopen of cadeau te doen. Ook de prijs speelt steeds meer een rol bij de aanschaf. Onze actie nolhtaceD toont dat de Belg niet alleen zijn gebruikt en ongebruikt sportgerief een tweede leven wil geven, maar er ook zelf voor open staat om tweedehands gerief aan te schaffen. – zegt Joeri Moons.
1 op de 5 koopt én verkoopt al tweedehands
Dat we stilletjesaan fan worden van tweedehands, blijkt ook verder uit de cijfers van de bevraging. 1 op de 5 Belgen koopt én verkoopt wel eens tweedehandsspullen. Een kwart gaf al meermaals tweedehandscadeaus, nog eens 16% al één keer. Opvallend: in alle leeftijdscategorieën lijkt dit ingeburgerd, behalve bij de 65-plussers (slechts 10%).
Tot slot: vooral boeken (48%), speelgoed (39%) en kledij (23%) blijken de populairste tweedehandsgeschenken. Elektronica (21%) en sportmateriaal (20%) vervolledigen de top vijf.
Foto: unsplash
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier