Uitgetest: Opel Crossland 1.2 Turbo, stoer, strak én cool

De vraag naar kleine SUV- en crossover-modellen groeit met de dag. Als het aan de auto-industrie ligt, maakt eerlang zowat iedereen de overstap naar dergelijke hippe wagentypes. Het crossover B-segment, dat zich onder de gevestigde compacte klasse situeert, kent zowaar een explosieve groei met verkoopcijfers die sinds 2010 vervijfvoudigd zijn. Uiteraard wil ook Opel in dit erg lucratieve segment een graantje meepikken. Met onder meer de Crossland, de eigenlijk opvolger van de Meriva.

Voor een stedelijke cross-over gelden vandaag de dag blijkbaar drie onmisbare attributen: stoer, strak en cool. Welnu, de Crossland heeft, aldus Opel, ze allemaal. Met zijn lengte van 4,21 m is de Opel Crossland X maar liefst 16 cm korter dan de Astra, terwijl hij wel 10 cm hoger is. De Crossland is duidelijk een Opel met een sterke mix van stijl en functionaliteit. “We zijn er best trots op een voertuig te hebben ontworpen met een mooi evenwicht tussen beide elementen en waarbij een maximale binnenruimte aangeboden wordt binnen de compacte buitenafmetingen van het voertuig”, aldus Mark Adams, vice-president Design Europe. Samen met de Mokka introduceert Opel bij de Crossland het nieuwe Vizor-rooster dat geïnspireerd is op dat van de inmiddels 50 jaar oude Opel Manta. Achteraan werden de lichtunits donkerder en staat thans de naam Crossland centraal boven de kentekenplaat. Kenmerkend voor dit Opel-model zijn het stoere rooster evenals de vleugels die trots het bliksemvormige embleem van Opel omarmen. Hetzelfde geldt voor de vleugelvormige koplampen en de sikkel die beide zijkanten van het koetswerk siert. De rond het koetswerk vloeiende lijnen doen in combinatie met de hoger geplaatste achterlichten de wagen ook nog eens breder lijken. De tweekleurige afwerking zorgt ervoor dat de Opel Crossland een heuse blikvanger is. Het dak kan immers in een andere kleur worden besteld, waardoor er een mooi contrast met de rest van het koetswerk wordt gecreëerd. Beschermende zijprofielen onderaan en beschermplaten voor- en achteraan, dragen bij tot de doelgerichte “look” van dit ronduit knappe Opel-model.

Ergonomische zetels

De invloed van de nieuwste Insignia en Astra is duidelijk merkbaar in het sculpturale instrumentenbord dat geheel op de bestuurder is gericht en elegant overvloeit in de portieren. Het dashboard is, zoals we van Opel gewend zijn: strak en zakelijk. Daar staat tegenover dat het kwalitatief goed aanvoelt en er goed uitziet. Alle bedieningsorganen zitten waar je ze verwacht. Het infotainmentscherm is mooi geïntegreerd in het dashboard en dankzij zijn centrale positie is het ook nog eens makkelijk te bedienen. Het royale ruimtegevoel maakt samen met de optioneel te bekomen ergonomische zetels met AGR-label (Actie Gezonde Rug) lange reizen hoogst comfortabel. De lengte, hoogte, rugsteun en zithoek van die zetels zijn alle verstelbaar. Bovendien zijn ze uitgerust met elektro-pneumatische rugondersteuning en uittrekbare dijbeensteun. De achterbank is in een 60/40-verhouding neerklapbaar en staat zo garant voor de nodige flexibiliteit. Optioneel leverbaar zijn er achterzetels die 15 cm verschuifbaar zijn om zo meer beenruimte of extra kofferruimte te creëren. Al naargelang de opstelling van de achterzetels varieert het laadvolume van 410 tot 1.255 liter. Optioneel kan worden gekozen voor een panoramisch zonnedak dat het ruimtegevoel extra versterkt.

Tal van rijhulpsystemen

De Opel Crossland pakt uit met tal van rijhulpsystemen. De Opel Eye-camera vooraan verwerkt de verschillende gegevens waarop de rijhulpsystemen gebaseerd zijn, zoals verkeersbordenherkenning en rijstrookwaarschuwing. Uiteraard maakt ook de cruisecontrol met snelheidsbegrenzer het rijden aangenamer. De vooraanrijdingsassistent met voetgangersdetectie en  automatische noodrem helpt dan weer ongevallen te voorkomen en is gecombineerd met een speciale waarschuwing bij slaperigheid van de bestuurder. Verder kan de Opel Crossland optioneel worden uitgerust met een panoramische achteruitrijcamera die de gezichtshoek achteraan de wagen vergroot tot 180°. Parkeren verloopt nog gemakkelijker met de Parkeerassistent van de laatste generatie. Deze herkent geschikte parkeerplaatsen en parkeert automatisch de wagen. Bovendien kan hij ook automatisch de parkeerplaats verlaten.

Zuinige driepitter

De Opel Crossland is onder meer verkrijgbaar met drie 1,2 liter driecilinder-benzinemotoren. De instap-benzinestoker is goed voor een vermogen van 60 kW/81 pk. De geblazen, direct ingespoten versie van deze driepitter is er in twee vermogensvarianten: 81 kW/110 pk en 96 kW/130 pk. Eerstgenoemde variant stak in onze testwagen. De van PSA (Peugeot-Citroën) afkomstige turbo-driecilinder van 81 kW/110 pk is een bijzonder aangename benzinestoker die qua prestaties weinig moet onderdoen voor een grotere viercilinder. Het hoogste koppel bedraagt 205 Nm (bij 1.500 t/m). In de hogere toeren voelt de roffelende driepitter, voorzien van een start-stopsysteem, zich wel minder in zijn sas. Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan 10,9 seconden en een gemiddeld brandstofverbruik van minder dan 5 liter is bij deze Crossland-motorisatie moeiteloos te realiseren. Volgens Opel haalt deze versie een top van 187 km/u. Deze zuinig met de benzine omspringende krachtbron is standaard gekoppeld aan een manuele zesbak met wel vrij lange schakelwegen. Een zestrapsautomaat is uitsluitend verkrijgbaar op de 96 kW/130 pk-versie. De uitsluitend als voorwielaandrijver te bekomen Opel Crossland 1.2 Turbo stuurt behoorlijk precies én met voldoende gevoel. Onder alle omstandigheden vertoont de Opel Crossland een gezond weggedrag. Overigens maakt de 1.2 Turbo gebruik van het onderstel van de Citroën C3 Aircross. De voor de Opel Crossland gekozen onderstelafstemming is wel vrij strak waardoor oneffenheden in het wegdek wat te nadrukkelijk worden doorgegeven.

Aan de Opel Crossland 1.2 Turbo(81kW/110 pk ) Elegance hangt een prijskaartje van 24.700 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier